umbrellamobility
umbrellamobility
umbrellamobility
Letecké společnosti Letectví

Poplatky za cokoliv k letence vynáší. Ryanair zvýšil zisk, hrozí ale propouštěním

Boeing 737-800 společnosti Ryanair. Foto: Ryanair
Boeing 737-800 společnosti Ryanair. Foto: Ryanair

Největší nízkonákladová evropská letecká společnost ukazuje, jak důležité je pro hospodaření aerolinek vybírat od zákazníků peníze za cokoliv, co souvisí s letenkou. I přes pokles průměrné ceny letenky zaznamenal Ryanair Holdings růst zisků především díky dodatečným poplatkům, například za přednostní nástup nebo výběr místa v letadle.

Vyplývá to z dnes zveřejněných výsledků firmy za poslední čtvrtletí.  Zatímco počet cestujících vzrostl o 11 %, příjmy z prodejů letenek stouply jen o 5 %, protože průměrná cena letenek klesla o 5 %. Naopak dodatečné příjmy z prodeje dalších služeb stouply ve čtvrtletí o 28 %.

V praxi to znamená, že z celkových čtvrtletních tržeb už více jako 30 % pochází z toho, co si lidé koupí ještě k letence navíc: od občerstvení až po přednostní nástup. Právě na těchto službách má firma nejvtší marži. „Více lidí si pořizuje přednostní nástup a výběr konkrétní sedačky,“ pochvaluje si Ryanair ve zprávě pro investory.

Firma potvrdila, že kvůli chybějícím letadlům 737 MAX a zpožděním dodávek bude muset omezit nebo zcela ukončit provoz ztrátových základen a propouštět. Firma očekává, že pro příští léto bude mít namísto původně 58 plánovaných letadel 737 MAX 200 jen dvacet těchto strojů, což zpomalí její růst.

Ryanair ve své zprávě potvrdil velký zájem rozšířit především aktivity Laudamotion. Od příštího letního letového řádu má mít firma 38 letadel namísto stávajících 23 kusů, už příští rok se má firma dostat ze ztrát. Ryanair také očekává velkou expanzi své nové značky Malta Air, na Maltě chce mít deset letadel.

tagy
27 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
xxyy

Tahle společnost je ta nejhroší žumpa, kterou jsem zažil. S Ryanairem již nikdy více. To co jsme zažili na přestupu v Londýně – osm hodin zpoždění a ještě odmítají odškodný zmetci.

Kajman

A já jsem zase s Ryanem zažil jedinkrát zpoždění půl hodiny a jinak všechny lety včas a v pohodě. Má to stejnou vypovídací hodnotu jako ten váš výkřik, tj. nulovou.

babilon

Jestli dobře čtu, tak výnosy na cestujícího vzrostly o 1 % (Revenue per guest rose 1%), takže na poplatcích se v zásadě vybralo jenom to, oč klesla cena letenek.

Zdeněk

Společnosti jako Ryanir už ve své hamižnosti neví, na čem by cestující ještě víc oškubaly. Třeba se dočkáme ještě zpoplatnění WC během letu a zpoplatnění vytápění kabiny, a předloží cestujícím účet za vzduch, který jim vydýchal….

Nicky

No třeba takové ČSA se sanovalo i z Vašich daní a platil jste i když jste nikam neletěl – to mi přijde jako mnohem horší varianta. Nemusíte létat lowcostem, ale full service aerolinkou. Ve většině případů Vás oškubou ještě více.

Y.K.

Hamižnost, já zírám. Jako, že by měli cestující vozit nejlépe zadarmo? To není žádná hamižnost, to je účtování nákladů salámovou metodou. Hamižní jsou spíše cesťáci, co leti tisíce km za 20 Euro a ještě mají pocit, že se je někdo snaží okrást. 🙂 Pro budgetové cestovatele to je taková cenotvorba obrovské plus, protože v ceně letenky nejsou služby o které vlastně ani nemají moc zájem (resp. je oželí) a cenu letenky mají až neuvěřitelně nízkou, ostatní si platí za každý kousíček služeb zvlášť, pokud o ně stojí. Neexistuje nejmenší důvod, proč by měl někdo poskytovat službu „jen tak“ :-). Aerolinku… Číst vice »

Y.K.

Ještě jsem chtěl dodat, že základně vzdělaný člověk by si měl náklady na let umět spočítat či alespoň odhadnout předem. Na webu je informací dost. A dopředu tak vědět, jestli se mu i tak Ryanair vyplatí, nebo si raději připlatí za „klasiku“, která třeba taky v nejnižší tarifní třídě bude hladolet, ale alespoň mu vezmou zavazadlo v ceně letenky.

Adam H

Přesně tak. Kamarádka má tyto záchvaty, že vidí letenku za 10 euro, ale už se nedokáže spočítat (nebo spíš nechce), že to např. neletí na CDG/ORY ale kus od Paříže (takže cesta), že si bude přikupovat sedadlo i příručák a podobně. Zkoušela mě přesvědčit, že longhaul se dvěma lowcosty a 3 lety je levnější než to zrovna koupit o 2 litry dráž u Emirates 🙂

Petr

Do Paříže nevidím důvod kupovat sedadlo ani příručák, a z BVA se dá do centra dostat za 10€ (městský autobus z letiště do centra Beauvais a odtamtud vlak na Gare du Nord), takže za stejnou cenu jako z CDG.
Ale to jsem si jen chtěl trochu rýpnout, v principu máte samozřejmě pravdu 🙂

czhunter

Z příplatků jsou zdaleka nejhorší příplatky za zavazadla, a to z prostého důvodu:
že je má každá společnost jinak (jiný počet, jiné rozměry, jiné kilogramy) – což je fascinující oser při kombinování letenek.

Podle mě by měly být zavazadla standardizována – mezinárodní organizace by jasně udala, jaké jsou standardy rozměrů a hmotností zavazadel.
Cenu za ně a počet ať si dá každý dopravce jaké chce.

ABC

Nabíječky na telefon bys taky přikázal mít stejný?

xxyy

to už přece EU řeší

czhunter

Ok, možná jsem to nenapsal správně.

Standardizována by neměla být „zavazadla“, ale „rozměrové a váhové limity pro zavazadla“.
Neublížilo by to vůbec nikomu a pomohlo mnoha lidem.

Speedy

Máte pravdu, ale dneska už vás oškube každej.

Y.K.

Ó né, je to opačně. Spousta lidi si myslí, že služby pučí z asfaltu a měli by je dostávat skro zadarmo. Naopak při vyjednávání platu mají vždycky pocit, že jsou placení málo a zákazníci si moc dovolují. 🙂

Gajda

Já si naopak myslím, že jejich cesta je správná. Pokud umí dostat člověka z Prahy do Milána za 600, tak ten by měl pochopit, že za to nedostane servis první třídy. Pokud si chce vybrat kde bude sedět, holt je ta za příplatek, větší kufr za příplatek, přednostní fronta u nástupu za příplatek, jídlo a pití po cestě za peníze a náhle je to za víc jak dvojnásobek. Ale někdo kdo nic nepotřebuje, a stačí mu jen si v Praze sednout a v Itálii vystoupit a je rád, že se tam dostal za těch 600 a nezaplatil za to co… Číst vice »

Letec

Létal jsem s Wizzairem a Ryanem poměrně pravidelně. Od doby, kdy se platí cabin luggage jsem s nimi ještě neletěl. Vždy mi po všech součtech (létám s holčičkou, které je teď 8, takže bych platil alespoň jedno sedadlo) vyjde cena s Lufthansou, ČSA apod. nakonec velmi podobná a atmosféra v letadle nějaká lepší. Business asi funguje, ale část klientů také odrazuje. Letěl bych dnes s nimi asi pouze do Eilatu nebo Ammanu apod., kde není jiné logické řešení. Zároveň je třeba uznat, že i když s nimi létat (pokud možno) nechci, tak mi prospívají, jelikož pokud letím po stejné trase… Číst vice »

Radek Janata

Cestující s dětmi mají výběr sedadla u Ryanair zdarma, ne?

Letec

Děti ano, dospělé osoby platí.

Radek Janata

Teď jsem to zkusil pro 1 dospělého a 2 děti a výběr je zdarma pro všechny.

Pokud dám 2 dospělé a 2 děti, tak 1 dospělý už za výběr platí, ale není to nutné, pokud je ochoten mít náhodné místo.

Gremli

Přednostní nákup hlavně znamená kabinové zavazadlo…jinak by to takové davy nekupovaly…

sudetenwolf

Přesně tak, o přednostním nástupu se dnes už mluvit nedá. Běžný obrázek u gate je fronta cca 150 lidí u Priority boarding lane a deset lidí u Non-priority. Zájem táhnou právě ta dvě palubní zavazadla a cena za Priority boarding nenápadně postupem času stoupá.

Adam H

Přesně tak. Teď jsem letěl Laudou z Vídně na PMI a v řadě non-priority nás bylo jen 12 a samozřejmě odbavovali obě řady najednou 🙂 V případě vyprodání priority (což je ten náš případ) už jde zakoupit jen odbavení zavazadla palubních rozměrů za 20 euro, což je vě většině případů ranec větší než cena za letenku.

Pokud letím s Laudou/Ryanem tak celková cena = letenka + priority + místo, nebo jen letenka + místo.

Radek Janata

Cena za Priority boarding především kolísá, jak podle času, tak podle relace, takže ani nelze říct, zda stoupá nebo ne, to byste musel mít velký vzorek.

sudetenwolf

Máte pravdu, že cena za Priority boarding kolísá v závislosti na trase a čase, ale až na výjimky dnes už tuhle službu za 6 EUR nepořídíte. Před cca rokem přitom byla běžná.

Peet

Hlavní je, že fakticky nají prioritní nástup ti neprioritní, neboť Ryan většinou boarduje autobusy. takže první nastoupí prioritní a následně neprioritní. A kdo první vystoupí u letadla z autobusu? Bingo, ti neprioritní!

Adam H

Malta Air a Air Malta 🙂 Že by záměr?

Partneři


Czechtoll

pst
podcast