obrazok-zdopravy

1240 km, 19 hodin na cestě. Poláci zveřejnili jízdní řád vlaků k Jadranu, nastoupit půjde i v Česku

Lokomotiva Newag Griffin 200. Zdroj: PKP IntercityLokomotiva Newag Griffin 200. Zdroj: PKP Intercity

Nejlevnější jízdenka vyjde v přepočtu za 1 132 korun.

Odebírat
Upozornit na
guest
97 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Karl vB.

Dělat takový humbuk kvůli TŘEM kurzovým vagonům, které:
– pojedou 19 hodin, pokud se nic mimořádného nestane,
– budou přepojovat z jednoho vlaku na druhý,
– z toho počtu bude jen jeden bude lehací a zbývající dva jen sedací,
mi přijde tragikomické.
Myslím, že by bylo lepší, kdyby toto spojení zavedli naprosto „potichu“ jako pokusného chrousta a až by v prvním roce provozu přišli na slabá místa (která zcela jistě budou) a vychytali tomu mouchy, mohli by ho pro následující GVD vylepšit a pak teprve tomu udělat PR v nynějším rozsahu.

Důchodce Pepa

Jel jsem tak, na Fipku, z Vídně, kolem 22 hod přímý vlak do Rieky kolem 10, ten však zrušili. Jelo nás tam pár, parta průvodčích z Brna jen vykoupat v Opatii a večer zpšt do Vídně. Čistá doba ve vlaku kratší s krátkou prohlídkou Vídně. Z Přerova.

Marek Janík

Jeden lehátkový vagón? Není to moc?

David

Zase vic usetrite!

Grzegorz Brzęczyszczykiewicz

Kdyby k tomu ČD připojily nějaké vozy v Bohumíně, bylo by to fajn. Ale nejsem si vědom, jestli je tam dostatek vhodných vozů na toto

lokotomy

Zaprvé, aby to mělo rozumný význam, by to musela být lehátka (nebo lůžka). A ta ČD zbytná na toto nemají. A zadruhé, většinu trasy to pojede jako přívěšek na jiných vlacích a ty nemohou být libovolně dlouhé.

Grzegorz Brzęczyszczykiewicz

Sobieski má 5 vozů v základu, pak +3 vozy do Rijeky. Takže z pohledu délky není problém připojit další 3. Ale samozřejmě, jak píšeš, není co. Uznávám, že Bmz234 (v lepším případě) fakt není nic extra

M@trixX

Ak by nieco malo zmysel pripajat, bolo by to z Prahy a az vo Viedni. Ale CD tak nerozmyslaju.

lokotomy

Z Prahy by to muselo jet buďto už v 17h na railjetu anebo jako samostatný vlak, nic moc. Můžete jet v 18h denním EC do Břeclavi a tam přestoupit, to se dá. Dohromady ale nic moc s tou jízdní dobou.

Vendelin

Ale na přestup tam máte pár minut. A při ujetí máte dovolené.

Grzegorz Brzęczyszczykiewicz

Ex3 a Ex4 na sebe obvykle čekají a stojí na stejném nástupišti.

Vendelin

Rozhodně to není pravidlem. Dřív se čekalo i 20min, dnes max 10 a to ještě s kecama.

Jiří

To v Bohumíně nezastaví? To Bohuminem jen projede?

Michal²

Pokud to pojede na Sobieski, tak by to v Bohumíně stavět mělo

Vendelin

Bohužel to tam stavět bude. Železničáři ještě nedospěli aby se zbytečného Bohumína vzdali.

Ondřej L.

Je to jedno z nejvýznamnějších lokomotivních dep v republice, důležitá stanice se zázemím pro údržbu i pro personál. Nejvýznamnější železniční uzel Moravskoslezského kraje, pohraniční stanice. Tak asi proto ne. A doufám, že ani do budoucna tomu jinak nebude.

Karl vB.

Mezistátní vlaky stavějí v Bohumíně, protože to je PPS.
Všechny vlaky tam stavěj, protože to je uzel/ přestupní stanice. Pro Ostravu by podle mého názoru bohatě stačilo zastavovat v Ova-Svinov, což si dovoluju z pohledu dálkové osobní dopravy soukromně považovat za nejvýznamnější ostravské nádraží.

xyz

O zastavování vlaku EC nerozhoduje objednatel, ale „železničáři“?

Frantisek X

Expresy nejezdí primárně na komerční bázi? No stavět s nimi podle provozního významu stanic namísto významu sídel (pokud tam nepotřebují manipulovat) je zvláštní.

lokotomy

No právěže ta EC z/do Polska v Bohumíně manipulovat potřebují. Přitom zastavují i v Hranicích, Starém Městě a Hodoníně – to jsou významnější sídla než Bohumín?

Guest

Aglomerace Uherského Hradiště – tedy Staré Město, Uherské Hradiště a Kunovice o 30k+ obyvatelech ti příjde méně důležitá, než zapadákov zvaný Bohumín?

M19

Rozhodně. Hodonín je okresní město a Staré Město je součástí souměstí s Uherským Hradištěm (okresní město) a Kunovicemi.

lokotomy

Dokud se na česko-polské hranici mění lokomotiva, tak Bohumín není zbytečný, ale naprosto nezbytný. V úvraťové stanici je to dokonce i jednodušší, než ji měnit někde jinde na čele. Pokud ten vlak jednou pojede bez výměny stroje z Varšavy až do Vídně, lze uvažovat, že se vlakové čety vystřídají jinde, ale čas se tím neušetří, to během dvouminutové zastávky nestihnou. Takže o co jde?

Vendelin

O to že ty zbytečné přepřahy jen zdržují stejně jako přehazováni vagonků a další blbosti. Bohumín je díra u hranic a EC ji vůbec obsluhovat nemá. A úvrať také není nutná. Od Chalupek se dá jet přímo do Ostravy.
Další věc je neschopnost tamního personálu, kdy si vlak po přeprazích odvážel sekeru přes 30min. Opravdu služba hodná 21.století.

Twix

Tak Bohumín je prakticky poslední místo, kde se ještě přepřahají lokomotivy „na hranicích“ (když nepočítám Velenice kde je to i kvůli dieselu). A úplně nevím jestli je přínosné tento přepřah odstranit, když jsou ta ramena velmi dlouhá a různorodá (Praha, Vídeň, Graz, naproti Varšava, Krakov, Přemyšl), v případně mimořádnosti je pak ten oběh lokomotiv problém.

lokotomy

V různorodosti a délce ramen bych problém neviděl, tam, kde jich je dostatek, dnes přeci všechno jezdí taurusy nebo vectrony, bez ohledu na různorodost, třeba Zürich – Budapest. A mimořádnost je problém vždy, akorát v závislosti na (ne)přepřahu ovlivní různé vlaky. Mají vůbec Poláci dostatek třísystémových lokomotiv, které by mohli poslat až do Rakouska? A ať už je to s předchozími body jakkoliv: dokud se jezdí s klasickými soupravami a zastavuje v tom „zbytečném“ Bohumíně, čímž vzniká úvrať, tak je přeci jednodušší a rychlejší, když se na druhý konec připojí nová lokomotiva s novým strojvedoucím, než kdyby se tam přesouvala… Číst vice »

Vendelin

Problem je při MÚ i s přeprahem. V Bohumíně nahradní lokomotiva není. Je super tam trávit hodiny navíc protože jsou dopravci neschopní.

lokotomy

O zbytečnosti přepřahů a přehazování vagonků rozhodují dopravci, nikoliv Vy.
Bohumín má 20 tisíc obyvatel a je to i nádraží pro Orlovou a Rychvald. Proč stejně nekritizujete zastavení těch EC v Hranicích, Starém Městě a Hodoníně?
Že úvrať není nutná vím, ale dokud se mění lokomotiva, tak je logické, že v úvrati v Bohumíně. Kdyby se měnila v Ostravě, vůbec nic by se tím neušetřilo. Až se lokomotiva měnit nebude a Bohumín se vynechá, ušetří se pár minut, protože vlaková četa se bude měnit i nadále.

Vendelin

Dopravci, kteří bez peněz daňových poplatníků by ani nevyjeli. EC vlaky jsou pro velká města a ne venkovské díry u státní hranice. Vlakovou četu můžete vyměnit i v Ostravě a za pár minut. V Břeclavi se taky nestojí 20 min jako v nultých letech. Co tam máte dál?

lokotomy

Jo, bylo by to super cestování, kdyby do dopravy nešly žádné peníze daňových poplatníků – to by nevyjeli ani automobilisté ani žádné žluté autobusy, protože by neexistovaly silnice. Ano, vzhledem k tomu, kudy tyto EC vlaky projíždí, jsou zastávky ve městech nad cca. 15 tisíc obyvatel přiměřené. A k nim Bohumín patří. Ale Vy si asi představujete, že by EC106/107 zastavoval Graz – Wien – Ostrava, pak párkrát v Polsku a skončit by musel už v Řešově, protože za ním už je to samá díra. To by jeho ekonomiku bezpochyby mohutně pozvedlo. Jo, až se Přerov – Brno – Vídeň… Číst vice »

Vendelin

Expresní vlaky si na sebe mají vydělat samy to první věc. Ano po cestě obsloužíte i menši města, ale Hranice, Přerov,Staré Město jsou spádové oblasti, navíc chybí rychlíky z Ostravska timto směrem. Bohumím nic z toho v žádném nesplňuje. Díra u státních hranic tyhle vlaky nepotřebuje. A už vůbec ne ty nesmyslné a přežité přepřahy lokomotiv.

Pavel Mach

Proč raději nejezdí na Ukrajinu jako Regiojet ?

FrantaM

… ale oni samozřejmě jezdí na Ukrajinu … a to dost

roman

Těch 19 h. je jenom základním čas, věřím že při nějakých komplikacích se hravě dostanou na 24 h.

lokotomy

Základní čas je cca. 16h, mezi Vídní a Lublaní, kde to nejspíš opravdu pojede samostatně, protože není, na co to připojit, to má cca. 3h vaty, čili dost prostoru, nějaké zpoždění dohnat (Varšava – Vídeň 7,5h, Vídeň – Lublaň 6h, Lublaň – Rijeka 2,5h). Mají dnes EC v EU běžně zpoždění 5h, aby se ten spoj „hravě“ dostal na 24h? Samozřejmě problém by asi byl, kdyby to na cestě na jih nabralo takové zpoždění, že by se v Lublani nestihl vlak, na který se to má připojit, a pak ani obrat zpět. A nedostávají se dnes v letních špičkách na… Číst vice »

David

Jo, sotousi me asi ubijou ledvinkama … ale z Krakowa do Zadaru to letadlem neni zase tak daleko a o tolik drazsi. Rozhodne to nestoji tech 19 hodin lit ve vlaku.

Kolenovrti porad muzou sedet a cekat na pauzu na curani ve Flixbusech.

Průvodce původní Aleš

Rijeka není Zadar. Ryan na Krk (Rijeka) nelítá, možná tam lítá jiný LCC a s tradičními dopravci je to s přestupy.

MartinR

Jenže vy pořád nechápete, že nejde jen o šotouše nebo kolenovrty, ale je spousta lidí kteří prostě létání nevyhledává z různých důvodů, například strachu z létání.

Každý ať cestuje kam chce a jak chce dle svých preferencí.

Vendelin

Tak kolenovrt vlakem nepojede. Vlak bývá na mezistátnincesty nejdražší

lokotomy

Letadlem to není o tolik dražší, pokud si vystačíte s mrňavým příručním zavazadlem a na letiště a z letiště se dokážete dostat za pár eur.
A autobus a vlak je na dlouhých cestách diametrální rozdíl. V autobusu odmítám strávit víc než dvě hodiny, ve vlaku je mnohonásobek bez problémů. I když teda 19 hodin v normálním „denním“ voze bych nechtěl, to je od PKP dost úlet.

Flek

To jedno zastavení v Přerově, kde je stejne 80, by je pro Olomouc a Zlín už nepoškodilo.

vagonář

Zastavovat tam samozřejmě bude, je to součást IC Sobieski, akorát nástup bude umožněn pouze v OV a Břeclavi.

Flek

A kolik nevagonarskych cestujících pochopí, že v Přerově mohou nastoupit do ic do Vídně, ale ne do Chorvatska?

lokotomy

Třeba tak, že se jim z Přerova do Chorvatska vůbec nepodaří koupit jízdenku?

Flek

Tak ale ani nepoznají, že nemusí přestupovat a tak tím někdo ani nepojede.

Frantisek X

Ona nejde koupit s přestupem? A vůbec, pokud půjde nastoupit onoho do EC, s nímž ty vozy pojedou, tak jen v Břeclavi přelezou mezi vozy, nebo jim v tom bude někdo bránit? Stejně, logiku aby v tom pohledal. 🙂

Milan

Tak počítám, že z Přerova do Břeclavi v jednom vagónů a v Břeclavi pak přesednout do vagónu směr HR.

Frantisek X

Hlavně, aby to nebylo jednoduché. 🙂

Flek

Takže to nakonec nebude jezdit celoročně, jak původně megalomansky uváděli? Nebylo by lepší odjíždět o hodinu později, aby si u Varšavskych nebylo nutno brát dovolenou na den odjezdu? Pořád by to vyšlo obědem mimo vlak.

lokotomy

Když to Warszawa – Wien má jet na existujícím denním EC, tak to fakt nemůže jet o hodinu později. Tím spíš, pokud to tam chtějí přepojit na něco dalšího.

Sáček

Nesehnali 2 lehátkové vozy místo sedačkových.

Aussiger

To zase jednou hora porodila myš..na takovou štreku už je to v podstatě jen na lehátka a lůžka.. sezení si umím představit tak leda z Vídně.

Flek

Poláci jsou lowcostovi, cestující si to najde, však i z Prahy se jezdí autobusem.

Martin V.

A hlavně jich je fakt jak těch myší, ti vlezou prostě všude.

Petr Novotný

Už jsem se chtěl divit, že by Poláci něco vymysleli co by dávalo hlavu a patu, ale jak je vidět 3 vágony do Chorvatska jsou fakt super věc.To by normální člověk nevymyslel

lvy

Asi bych pochopil i deset hodin, ale skoro dvacet hodin? To je směšné.

Petr Novotný

Spíše ty 3 vágony jsou směšný než , že to pojede 20 hodin

Výhleďák

A kolik vozů byste si představoval, když to má viset na pravidelném EC vlaku, který by měl i s těmi vozy navíc dodržovat vyhlášené cestovní doby?
Nejde ani tolik o váhu soupravy, ale například u každé pomalé jízdy (nebo i jen jízdy odbočkou) hraje každý vůz navíc ne zcela zanedbatelnou roli při ztrátě času, a i odbavení delší soupravy při pobytu trvá déle než když je jen krátká.

M@trixX

Zase ten 5 vagonovy vlak, ktory tam jazdi teraz, je skoro az smiesny.

Vendelin

Ono jeden vagon navic by se hodil na kazdem spoji Ex4

Kamui

A v Šapjane se (veřejně) na přepřah stavět nebude?

Rejpal

A co pak tam asi bude za vůz 2. třídy? Že by nějaký velkoprostor s co nejvíce sedačkami a minimem místa, aby si to cestující užili a dopravce prodal co nejvíce míst.

Pitrys

Hlavně ať to není kupé

Petr

Kolikrát se bude měnit lokomotiva nebo přidávat nebo ubírat vagóny?

Nightjet

No celkově jsem to čekal že se Poláci trochu víc předvedou když říkali že to bude letošní hit. Jako upřímně 2 vozy k sezení a jeden lehátkový vůz mně přijde dost málo. Když už tak jsem čekal že tam pojede celá souprava vlaku Sobieski takže 5 vozů k sezení a minimálně 2 lůžkové vozy a 2 lehátkové vozy. Ale buďme rádi aspoň za tohle lepší než nic. Ale já osobně bych teda z Varšavy do Rijeky vozem k sezení nejel když už tak teda tím lehátkem. Uvidíme jestli si to najde nějaké cestující. Ono celkově je pravda že Poláci mají… Číst vice »

Vendelin

Z Warszawy do Rijeky je nejlepší letět letadlem než se kodrcat půl dne vlakem. Já jen doufám, ze ty chorvatské vozy nebudou zdržovat už tak nespolelivého Sobiedskiho.

lvy

Ale to je mnohem více jak půl dne.

Twix

Tak jsem se podíval na lety z Varšavy, Katovic a Krakova do Rijeky a mnohá ta spojení jsou taky kolem těch 20 hodin 🙂 Něco je kolem 4-5 hodin ale to jsou ojedinělé výjimky a letí to velmi brzy ráno. Tak nevím co si vybrat 🙂 Ale možná jsem hledal špatně.

UGL

a co treba wroclaw? primy let za 20-40€

Twix

Koukal jsem na letiště podél trasy toho vlaku, pro Wrocław je ten vlak atraktivní o to méně.

lokotomy

Je fakt skvělé, když se píše o nočním vlaku z Polska na chorvatské pobřeží, si najít nějaký lowcost let z Polska na chorvatské pobřeží a vydávat ho za alternativu! Tím spíš, že za 20-40€ si s sebou nevezmete o moc víc než plavky, ručník a sandály.

Twix

Tak pokud je mi jedno, kam do Chorvatska poletím, a ideálně i odkud z Polska poletím 🙂 , pak to alternativa být může. Spíš jsem reagoval na komentář že z Varšavy do Rijeky je lepší letět, tak jsem se takový let snažil najít, a moc jsem neuspěl.

lokotomy

Však já se s Vámi nepřu. Ano, řada lidí si místo pro dovolenou vybírá podle toho, kam lze snadno / levně dojet nebo doletět. I když řada taky ne. Každopádně málokterému Polákovi je jedno, ze kterého polského letiště by měl letět.

tarten

Tak to „operativně“ přilepí za Polonii nebo něco jiného, vo co go… 😀

thomas.horky

V Polsku jsou volby, a premiér potřeboval PRko pro svého kandidáta, pana Bonjoura

Ivan_pha

Nejprve to vypadalo jako velká sláva, je to ale velká slabota.
Možná zatím sondují trh a využívají tak současné spoje pro snížení nákladů.

FrantaM

No nevím, přijde mi to takové dost překombinované a náchylně na velký problém při jakékoliv sebemenší mimořádnosti na jednom z těch článků cesty.

Zbyněk

Jen tři vozy, z toho jen jedno lehátko, jsem nečekal, když z Česka jezdily vyprodané desetivozové soupravy. Upřímně lituju ty, kteří budou chtít jet, ale zbyde na ně jen sedačka, 19 hodin na ní musí být muka

jfp

No leda pro lidi jako já, co pořádně usnou až nad ránem a dospí v místě příjezdu… Ale je to bída, co do kapacity, to ano. A také to bude sběrač seker. To už měli udělat pořádně a udělat samostatný vlak, jako je třeba Baltic Express. Než takový kočkopes. To vyjde lépe jet z Vídně nebo Budapešti Adrií.

Petr

Desetivozový vlaky sice jezdily, ale pro velký úspěch jezdit přestaly

Vendelin

Taky to byl vlak pro masochisty

Flek

Jenže prvně to zařízl covid, později se radimkovi více vyplatili celoroční Poláci a Ukrajinci.

Twix

Covid ne, to právě vyjelo hned po první vlně covidu v roce 2020 a jezdilo to jen přes léto kdy žádná omezení neplatila (možná něco bylo v roce 2021, jak se řešilo kdo byl očkován nebo nakažen).

slechticna.2025

Za mě je tedy škoda, že součástí není žádný lůžkový vůz. A pokud se píše o dvou sedačkách a lehátku, to opravdu pojede z Vídně do Lublaně jako samostatný vlak? :O

lokotomy

Bez lůžek se to asi obejde, ale že jen jeden lehátkový vůz, je opravdu směšné.
Jak to pojede přes Rakousko bude zajímavé, ve 23:24 jede rychlík Wien – Graz, tak se nabízí ten, jenže nejede v pátky a neděle. A opačným směrem v noci nejede vůbec nic. Třeba nějaký manipulační? 🙂

Petr0003

Sobieski přece nezastavuje jen v Ostravě a Břeclavi.

EC104

By mě zajímalo, kdo bude odmítat vstup do sedaček 2.tř jedoucích do Rijeky třeba v Hranicích..Otrokovicích.. či Hodoníně? Sedačka jako sedačka s možností přímého spojení do Ljubljaně, to je jistě chválihodné a určitě to využiju.

Průvodce původní Aleš

Povinně místenkový vagón?

lokotomy

To budou určitě, jen je otázka, kdo Vám zabrání si na to místo, které máte rezervované až z Břeclavi, sednout už třeba v Hranicích.

Frantisek X

Nejvýše ten, kdo tam pojede do té Břeclavi. Těch ale asi moc nebude. Možná tak z Ostravy…

lokotomy

V povinně místenkovém voze vyhrazeném pro cestující za Vídeň? Nějak jste se do toho zamotal. Ale hlavněže jste se k tomu vyjádřil. Samozřejmě Vás odtamtud může vyhnat průvodčí. Vozy se dají i uzamknout, ale to asi nebude moc v souladu s dnešními bezpečnostními předpisy. Pokud je pravda, že (pouze) „v Ostravě a Břeclavi budou moci do vozů směřujících do Chorvatska přistoupit také cestující z Česka“, tak to asi bude tak, že z ostatních stanic nepůjde do Chorvatska koupit přímá jízdenka, ale když si ji koupíte z Břeclavi, na své místo si sednete třeba už v Přerově a budete mít platnou… Číst vice »

EC104

A nebylo by lepší rovnou prodávat jízdenky či místenky ze stanic kde ten daný vlak normálně staví? Tohle je zase jakési novátorství, tohle nebylo ani na přímých vozech v té době co jezdily vozy na vlaku Varsovia Sofia-Moskva. Komu tím kdo prospěje?

lokotomy

A proč se ptáte mě? Celý ten odstavec je nesmyslně napsaný, jako kdyby ty přímé vozy byly v Chalupkách zamčeny a odemčeny jen v Ostravě, Břeclavi, Postojně, Opatiji a Rijece. Podle mě tyhle vozy až po Vídeň budou pouze pro nástup a od Lublaně dál (pokud to mezi Vídní a Lublaní nikde nezastaví) pouze pro výstup, bude to mít globální cenu anebo možná pár pásem, kdy z Břeclavi zaplatíte o pár eur méně než z Varšavy, ale koupit to půjde z jakékoliv stanice na sever od Vídně do jakékoliv na jih od ní, kde to zastaví. Mimochodem, co je ten… Číst vice »

Jan Sůra

Jde o výsledek dotazu na PKP, kde bude možné na českém území do vlaku nastoupit.

lokotomy

Já netvrdím, že jste si to vymyslel, ale uznejte, že to vyznívá velmi nelogicky, v kontextu toho, že ten vlak bude mít mnohem více zastávek, než je uvedeno, jak v ČR, tak mimo Polsko.

Jan Sůra

Nelogické to je, to chápu. Nicméně logické je se zeptat toho, kdo tento vlak vymyslel, tedy PKP Intercity:-) Ve finále tuším, že netuší o existenci dalších zastávek v ČR:-)