Dopravci Železnice Železniční průmysl

Polská Pesa získala v Německu se zpožděním schválení motoráků pro Allgäu

Motorák Pesa Link pro DB. Autor: Pesa Bydgoszcz/Zbygniew Panow, pzstudio.pl
Motorák Pesa Link pro DB. Autor: Pesa Bydgoszcz/Zbygniew Panow, pzstudio.pl

Polský výrobce vlaků Pesa Bydgoscz získal od německého drážního úřadu EBA schválení pro své motorové jednotky Link řady 633 určené pro historickou oblast Allgäu na jihu Německa. Uvedla to polská média. Společnost DB Regio (DB Regio Allgäu-Swabia) získala smlouvu na provozní soubor už v roce 2014 s platností od prosince 2018. Od stejného data měly jezdit i nové polské vlaky.

Celkem jde o sérii 26 tříčlánkových vozidel. Podle zástupců Pesy budou všechna dodána do září, první dva vlaky už jsou v depu DB Regio v Kemptnu.

„Navzdory obtížím způsobeným epidemií chceme plán dodávek pro DB realizovat. Museli jsme například vyřešit problém přejímky vozidel během epidemie. Dohodli jsme se, že bude probíhat ve dvou fázích: první v Bydgoszczi a druhá již za účasti Deutsche Bahn v Kemptnu,“ uvedl manažer Pesy pro Německo Jacek Niedziela.

Pesa dodala do Německa zatím 46 Linků, které jsou provozovány v oblasti Sauerland a v Hesensku. Přitom Německo se firmě málem stalo osudným. DB podepsaly s Pesou v roce 2012 rámcovou smlouvu na dodávku až 470 těchto motorových jednotek, kvůli zpoždění dodávek ale část vlaků neodebraly. To byl jeden z důvodů, kvůli kterým se Pesa dostala do potíží a v roce 2018 ji musel zachraňovat stát.

Nově schválilo provoz motoráků od Pesy i Bělorusko.

30 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Robert Šalda

Po zkušenostech se schvalováním 380 v Německu bych na místě Pesy zatím moc neslavil. EBA sice schválil, ale DB Netz ještě dlouho dělal problémy.

noerf

Dva roky zpoždění a dodána pouze část, jsem zvědav jestli Pesa dodrží termín u nových jednotek pro Regiojet.

Vladimir

RJ od nich kupuje co?

Kubrt

Elektrické jednotky pro Ústecký kraj.

Kubrt

Proč dostal Vladimir za svou otázku 10 mínusů??

Dalibor

páč jsou tu lidi kteří nepřipustí možnost, že by náhodou někdo něco nevědě a prostě se zeptal.

Vladimir

Ocividne Pesa zvlala vstup na narocny Nemecky trh. Gratuluji. Jsem obrovsky zvedavy, kde se objevi vlaky z Plzne, ktere uz DB nechce.

ythomas_ct

…no, slovíčko „zvládla“ zde dle mého názoru poněkud zavání eufemismem, neboť tomuhle „zvládnutí“ musel dokonce pomoci stát, aby to vůbec Pesa přežila. A to nemluvím o tom, že Oberpfalzbahn jim LINKy hodil na hlavu úplně a místo nich si pořídil LINTy od Alstomu. Nehledě na to, že o spolehlivosti nebo třeba hlučnosti těch LINKů pro DB se lze v německojazyčném čtivu dočíst poměrně nelichotivá pojednání; u jednoho z posledních mě třeba zaujala fotka úplného lomu konzoly, přes kterou je ke skříni uchycen tlumič vrtivých pohybů podvozku…

xyz

Na druhou stranu, u dopravce NEB jezdí dvoudílné Pesy už 4 roky (i když i tam byl skluz skrz zdlouhavé schvalování).

Ten_z_Bíliny

470vlaků do Německa. To je pořádná objednávka pro takovéhohle výrobce.

Kubrt

To není objednávka, ale rámcová smlouva, která s vysokou pravděpodobností nebude plně „vyčerpána“. Aktuálně je buď dodáno nebo zasmluvněno 71 vlaků.

LiborV

Jak již bylo zmíněno v článku, díky potížím při schvalování nebude celá opce ze strany DB využita. I proto, že musel díky prodlevám od Pesy a nedůvěře objednatele v rychlé zlepšení situace, objednat část potřebných vozů u jiného dodavatele.

Honza

Škoda by si měla ve svém zájmu v dalším rozvoji dát do hledáčku polské producenty drážních vozidel Pesa a Newag.
Až moc vystrkují růžky, mají mnohem lepší design (tvary) drážních vozidel..

Jerry

Je to skládačka motor je mercedes ,dvojkolí Bohumín atd. jezdil sem na 844 ve valmezu a že začátku katastrofa ..furt se to stalo a Polák mi říká restartuj počítač..přestalo to brzdit.z osicka mne táhla 742 já do depa.po letech to dílna vychytala jinak by to nejezdili.nejde s tím jezdit na jeden motor s strašně to žere naftu.zlata 842 / kvatro.

Petr

Strašne to žere naftu? Ale notak.. na vlacích co jsou málo zastávkový to bere cca 0,7 až 0,8 l na kilometr za oba motory a na zastávkových litr na kilometr bez započítání klimatizace. Regina trio bez klimy taky bere cca 0,7 na km a komfort pro cestujícího je mnohem větší ve zralokoj. To že je to poruchový to je pravda, nebo spíš byla. Ale např. tady za Západě už to máme celkem ok. A jezdí se s tím pěkně.

Jerry

Nevím kde stě přišel na tu spotřebu ale pesa jezdí za 100l na 100km a Regionova dvojitá za 0.6 s Klímou.byl požadavek depa ať to může jezdit na jeden motor trvale ..že se snizi spotřeba ale to nejde!!!

Kubrt

Proč depo požadovalo trvalou jízdu na jeden motor? Aby to bylo líný? Nebo si někdo myslel, že s jedním motorem se na pohyb toho vlaku spotřebuje polovina energie, než se dvěma motory?

Jerry

Kvůli spotřebě p kubrt protože to nejezdi v nějakém hrozném stoupání..a dá se šetřit nafta..a taky ta sracka co dělá rakovinu ad blue.oboji se zbrojí ve valmezu v depu.

Petr

Vím to, protože na tom v ocp západ jezdím dobře doby co to přišlo…No pokud si na obrazovce na stanovišti strojvedoucího rozkliknete spotřeby, tak při vlacích kde se zastavuje cca čtyřikrát, pětkrát za hodinu, tak to ukazuje spotřebu 0,35 l / km na jeden motor, na dva motory 0,7 l / km bez klimatizace. Pokud jde o osobák, tak 0,45 l na jeden motor, takže 0,9 l na km za oba motory. Jinak kapacitně je žralok srovnatelný spíš Reginou trio a má také dva motory jako Regina trio a pak to vyjde nastejno se spotřebou. A ta Regina s klimou… Číst vice »

Petr

Jak tady už někdo píše, buď jste na tom skoro nic nenajezdil a nebo si vymyšlite… Škoda, že sem nemohu nahrát fotku obrazovky co se týče spotřeby nafty…

Jerry

Nic si nevymýšlím dva roky sem na tom jezdil.na těch obrazovkách to neukazuje reálnou spotřebu.nejvic to dokládá stav nádrže – na displeji půlka a v reálu sem nazbrojil plnou.

Petr

Promiň kolego, jestli jsi vážně fira, ale nevěřím.. a pokud se to stalo, tak jednou ale není to pravidlem, zřejmě bylo něco rozbiteho.. no pokud žralok za den najezdí 500 km a dozbrojuje se na jeden motor 170 l, tak to těch cca 0,35 na km bere.. mě by zajímalo, kde je to zjištění, že to o spotřebě lze.. jak tu píší i jiný kolegové, spotřeba sedí jak píšu a závady žralok skutečně měl a občas i má, ale úplně jiné než uvádíte.. Ne s brzdami, ale hlavně s topením, klimou a unikem fridexu, potažmo dveře. Takže buď jste narazil… Číst vice »

Jerry

Já bych ..vám nekecal to není můj styl už jezdím na dráze 8 let .se sharkem sem si užil své ..ještě mne zaručovali strojvedoucí co zažili věci a říkal mi ..s tím polským králem si užijete.zacinal sem na topirenskem posunu ve valmezu s loko r.714 max. Spokojenost přistavovali sem s ní vozy do depa v noci 2x a potom zas zpět na vlakovou mašinu co ráno jela do vsetina. Všem se omlouvám sem po noční .. hodně se posunuvalo a já si utahaný,estli neveris
Tak se zeptej na něco..

RomanP

Regionova s klimou 🙂

Petr

A mimochodem.. na jeden motor se s tím normálně jezdit nemá. Pokud jeden motor nejde, tak je to na dojetí a na to ten jeden motor stačí, byť je rychlost omezená na pade. Je to lepší než být odtažen.

Kubrt

je to skládačka… To je dneska standard a vývoj k němu směřoval od zavedení „nových trakcí“, kdy přestalo stačit do fabriky vložit uhlí a železo a vytáhnout lokomotivu.

Dako

No asi jsi toho moc nenajezdil, jinak by jsi nemohl napsat takové ničím nepodložené informace. Problémy sice byly, ale úplně jiné.

Martin

Design je čistě subjektivní věc. Mě se například čelo nelíbí. Mě se líbí třeba mašina ÖBB 1014. Ale ono je to hlavně o výkonu, spotřebě a univerzálnosti. Především.😉

Leden

Ono je to hlavně o CENĚ. Především. Bůhvíproč jste ji ve vašem přehledu vynechal…

Jerry

Cena jednotky 844 pro ČD byla 65 míčů za kus a dá se to dohledat.jednotky pro Němce jsou ale třívozové takže dražší.

Partneři

Škoda transportation
RLP
CSCARGO