Polská obnova lokálek pokračuje. Pod Sněžku po čtvrt století dorazil první vlak
První vlak po 25 letech do stanice Karpacz. Foto: Dolnośląskie linie kolejowe

Osobní doprava má na trati do Karpacze jezdit od června.
Osobní doprava má na trati do Karpacze jezdit od června.
Tratě byly převedeny na jiného provozovatele. Poláci už pochopili, že je jednodušší stávajícímu provozovateli tratě vzít než ho převychovat, aby se o ně řádně staral. Toté bohužel platí u nás. SŽ se raději stane provozovatelem cyklostezek, než aby dělala to, k čemu byla založena.
Neplatí SŽ nezrušila žádnou obdobnou trať
Nezrušila nic jen proto, že ji v tom zákon a místní obce brání. Jinak by rušila tratě s radostí jak na běžícím pásu.
Poláci převedli trať na jejich obdobu našeho „kraje“ – zkuste si představit, jak by asi takové tratě u nás dopadly, kdyby se něco podobného schválilo u nás a kraje by se o ty tratě měly starat kromě péče o krajské silnice. A ještě něco: žádný z evropských států „socialistického bloku“ kromě ČS(S)R nikdy úplně nezrušil „nestátní“ podnikání, a tak tam ani po změně režimu nedosšlo k takovému jančení a trojčení jako u nás v tom (klausovském) smyslu, že funkční může býtje jedině to, co je privátní, a tak se tam nelikvidovaly divoce i ty podniky, které sloužily pod patronací státosprávních… Číst vice »
Ono by možná stačilo, kdyby stát tratě, co SŽ nechce/neumí udržovat, předal jinému provozovateli. Mohou zůstat státní a nekrajské. Apropó, u nás už máme tratě, které nevlastní stát a neprovozuje SŽ (např Kouty) a máte pocit, že to ty obce nezvládají? Ono stačí to dát dobrému správci a pak stačí ho jen občas kontrolovat.
Čtvrtstoletí chátrání střídá doufejme neméně dlouhé období konjunktury. Jenom nevím, jak donutíme skupinu lidí, majících dost peněz na ubytování v Karpaczi, aby vystoupila ze svých aut a udělala si procházku do kopce přes celé město…
Pociťujete potřebu lidi k něčemu nutit? Jak dlouho tím trpíte?
Poláci vždycky velmi často a úspěšně využívali taxíků – asi jejich provozovatelé nebyli takoví vydřiduši jako ti pražští, a tak to nebyl tak velký luxus, jako v posledních desetiletích v Praze (na venkově se asi občas jezdí taxíkem i u nás).
Takže nakonec i Kowary – KG? Tak to doufám, že postaví i zastávku před tunelem.
Tam se zatím řeší problém s netopýry v tunelu a do té doby práce stojí…
V Polsku to v 90. a nultých letech s uzavíráním tratí silně přepískli. Za pět minut dvanáct si svou chybu uvědomili a pustili se do jejich obnovy. Držím jim palce! Konkrétně trať z Kowar do Karpacze je úžasným dílem a vede pohádkově krásnou krajinou.
V Polsku především neměli čím na takových tratích jezdit. PKP nenakoupily naše 810, protože na to neměly peníze a motoráků SN61 (viz:
https://cs.wikipedia.org/wiki/Motorov%C3%BD_v%C5%AFz_SN61 ) bylo pro potřeby gigantické země málo a v devadesátých letech byly už značně zastaralé. A pak taková polská klasika, kdy železniční tratě byly mnohdy v dost zoufalém stavu – obnova proběhla naposledy někdy za Německa a v devadesátých letech už tyto tratě byly na hranici sjízdnosti, přičemž nebyly peníze na jejich obnovu. To byl přávě i případ tratě přes Kowary.
Počátkem 90. ket byly tratě ještě relativně slušné, jejich stav se začal rapidně zhoršovat až později.
Tak hurá, byli jsme tam loni, a dělalo se tam ostosest👍
A u nás naopak postupná likvidace 🤣 Češi jsou idioti, říkám to pořád.
U nás nikdy nebylo podobné zavírání tratí jako v Polsku, ani jako jiných státech, takže asi máte pravdu, jste pitomec.
Idiot je člověk, který se vyjadřuje k tématu, kterému nerozumí.
To je velice často i tvůj případ, tak to radši s nálepkováním moc nepřeháněj :-).
A víte, že máte pravdu? Teď se dokonce začne likvidovat takový unikát jako vlečka na BVV. Všechny pozoruhodnosti co nejdříve zničit.
https://medium.seznam.cz/clanek/hala-d-konec-vlaku-na-brnenske-vystaviste-127928
Srovnáváte trať do horského resortu s vlečkou? Hm…🤔
Ano, kulturně zábavní areál BVV, kde se protočí desetitisíce až statitisíce lidí není vůbec obdobný jako horský resort a proto je nutné trať na BVV zlikvidovat.
Zkuste si spočítat, kolik člověkohodin cestující v MHD ročně ztratí jenom kvůli pomalé jízdě tramvají na křížení s nepoužívanou vlečkou.
A pak to porovnejte s tím, kolik lidí na BVV přijelo tou vlečkou.
Souhlas. A proto by po vlečce mělo jezdit co nejvíce vlaků či vlakotramvají. Aby se využila. Rovněž odlehčíme přetížené autodopravě. Jestli si někdo myslí, že kolony na poříčí způsobuje, ó ty hrůzo, vlečka, tak je nenávistný jedinec k vlakům. Kolony tam totiž způsobují auta.
Super, takže jsi zas Halásek s falešným jménem a ještě si tu jedeš self-promo 🙂
Někteří jsou…Vy třeba jako jeden působíte.
Plán na překolejení Krkonoš: https://www.k-report.net/clanky/projekt-elektricke-horske-drahy-pres-krkonose-z-roku-1944/
Pro mínusáře : realizaci nepožaduji, jen mi to přišlo zajímavé.
O tomhle jsem nevěděl, ale v jiných regionech byly také velké plány. Například byl plán na stavbu trati Sobotín – Rýmařov přes Jeseníky. Konkrétní podrobnosti jsem nezkoušel hledat
Nevíte někdo blíže, co je obsahem stavby? 242M je nějak opravdu málo? Je součástí i nějaké zabzař, sdělzař, nějaké větší úpravy nástupišť, umělé stavby? Nebo to je čistě obnova svršku a pár panelů vyskládaných vedle koleje, aby cestující nenastupovali z bahna?
Taky to dostali do správy silničáři, možná to prostě neumí tak draze jako SŽ…
Oficiální název společnosti je: Dolnośląska Służba Dróg i Kolei we Wrocławiu
Těch 41 milionů zlotých je jen za obnovu trati a umělých staveb, dalších 20 milionů je pak zvláště v projektu zabezpečovacího zařízení ve stanicích, perónů zastávek a stanic, a přejezdů a jejich zabezpečovacího zařízení.
Plus samozřejmě je už i připraveno odbočení z Myslakowic směr Kowary.
Děkuji za info
Revitalizace tratí se v Polsku dělají dost low-cost způsobem. Většina přejezdů je bez signalizace, jen jednoduché přístřešky, max. jedna objízdná kolej v koncové stanici. Ale účel to splní.
Děkuji za info. A předpokládám, že pražcové podloží v tom taky není a svršek ukládají na stávající?
Ne, původní štěrkové lože je odtěženo.
Ale konstrukční/podkladní vrstvy tam dělají nebo to ukládají na odtěžené kolejové lože? To by o té ceně taky vypovídalo.
Je to místní trať pro lehké jednotky s nízkými rychlostmi. To neklade na kvalitu podloží nějaké extra nároky a takový postup je zcela OK.
Jsou tam 2 sturcy, ale z budovy je muzeum hraček..
90 let zpět se tam jezdilo dokonce v elektrické trakci, a dnes se bude oslavovat že po 25 letech chátrání a devastace tam opět pojede vlak…
Tak a teď ještě na Kowary a Kamiennou Goru. A ta znovuelektrifikace by se hodila už kvůli využití rekuperace do kopce u lokálky z J.G. (i vlakotramvaj by šla) a dálkové dopravě do horského střediska.
„Obnovu má na starost dolnoslezská správa silnic, na kterou byly některé tratě převedeny.“ – asi bych přidal do názvu správce i koleje nebo tratě (železnici) – DSDiK má na starosti i v názvu obojí (Dolnośląska Służba Dróg i Kolei we Wrocławiu)
Správná věc, tady by se to mohlo taky začít obnovovat, nebo nenechat zničit
Žádná obdobná trať u nás není zrušena.
Kdo mluvil i zrušení? Ja tam žádné takové slovo nevidím
Možná proto, že nebyla nikdy ani postavena. Snad jedinou srovnatelnou je trať do Jáchymova, a ta byla zrušena dávno.
Když už se mluví o Pokrkonosi, jak to vypadá s tratí Královec – Žacler. Jistě v současné době nemá význam, ale pokud by byla vybudovana trať pro expresy Praha – Hradec Králové – Jaroměř – Královec – Polsko, tak potom by takový navazny motoracek do Žaclere mohl mít smysl.
Pokud si dobře vzpomínám, tak trať do Žacléře byla nedávno prodána.
Místo toho bude vybudována trať pro expresy HK – Jaroměř – Náchod – Meziměstí – Walbrzych – Wroclaw a tak je to podle mého názoru správně.
Plánuje se tam turistický motoráček kolej-klubu. Od drezínového provozu myslím majitel upustil.
Proč by měl expres stavět v Královci? A i kdyby tam stavěl, tak pro těch 3100 obyvatel Žacléře to zvládne autobus po II/300.
Můžete uvést, co konkrétně by se mělo obnovit a za jakým účelem? Nebo to byl jen takový výkřik, kterého si nemám všímat?
Jo, je to takový výkřik.
U nás je třeba stavět nové tratě vyhovující současným potřebám a staré klikatice přeměnit na cyklostezky.
Doprava je služba lidu pane
Děkuji, touto větou jste vše dokonale vyjasnil. :-)))
Lid snad zvládne i jízdu autobusem, ne? 😉
Trať do Karpacze je skoro přímá.
To je možné. Já psal, že u nás je potřeba s klikatostí něco dělat – často v nové stopě.
Obnovil bych Hranice v Čechách – Adorf.
Jaké využití předpokládáte?
Ještě to nemá projeté, potřebuje si červenou fixou obtáhnout čáru a mapě.
Tratě které již fyzicky neexistuji ale papírové jo, udržovat zbylé tratě ve špatném stavu alespoň sezonním provozem, kdyby se časem provoz měl obnovit na plno, sto lidi sto chutí
Takže konkrétně a za kolik?
Srovnávat trať do Karpacze s našimi „papírově existujícími“ tratěmi Broumov – Ścinawka Średnia, Horní Slavkov – Loket nebo Kralovice – Mladotice je celkem nefér.
Kdo to bude platit stát? Kraj? Nebo se složí cestující?
Vzdáváš se půlky důchodu ve prospěch zbytečných tratí? Najdi tisíc takových a můžete něco obnovit.
Nemusí se nutně obnovovat staré, ale zrovna Krkonoše, o nichž je v článku řeč, by si kvalitní železniční spojení s Prahou zasloužily. A nemusel by to být ani takový problém, dokonce by to šlo pomocí VRT. O VRT z Prahy do Liberce se pokud vím občas mluví, podobně jako o VRT z Prahy do Polska. Tak proč to nepostavit tak, že by to z Liberce pokračovalo pod Krkonoše, tam by to mělo třeba dvě podzemní zastávky u hlavních středisek a pokračovalo by to do Polska? Zabilo by se tím několik much jednou ranou a Krkonoše by dostaly perfektní spojení z… Číst vice »
S žádnou VRTkou se na trati z Prahy do Liberce nepočítá, tedy s tratí, kde by provozní rychlost přesahovala 200 kilometrů za hodinu, a to ani tehdy, kdyby některé rychlíky nebo expresy pokračovaly přes Hrádek nad Nisou do Německa nebo přes Cernousy do Polska. Do Krkonoš se z Prahy nejezdí a nebude jezdit přes Liberec. Pokud bude vybudovana dvoukolejna elektrizovana trať do Liberce, tak se jistě zelektrizuji také tratě z Liberce přes Tanvald do Harrachova a možná i do Polska, dále z Turnova do Jaroměře a ze Železného Brodu do Tanvaldu. Snad by potom mohl jezdit rychlík z Prahy až… Číst vice »
Jednak by to byl strašný závlek, jednak by to byl externě drahý tunel, jehož jediným smyslem by bylo poskytnout marginálně lepší spojení Prahy a Krkonoší pro ty dva měsíce v roce, kde se lyžuje. Z hlavy vám vymyslím deset minimálně stejně užitečných a přitom levnějších tunelů. Například všechny 3 plánované velké tunely (berounský, středohorský, krušnohorský), Domažlice – Německo, Dejvice–Jinonice, tunel z nádraží kladno pod centrum Kladna či něco podobného v jiných městech na předměstích a jistě i mnohé další.
TLDr: Kdyby byly tunely tak jednoduché, jak si představujete, tak je máme všude
My je nemáme nikde a ještě je dlouho mít nebudeme. Netvrdím, že jsou jednoduché, ale někde již dávno pochopili, že bez nich se konkurenceschopná železnice neobejde. Trať, o které píši, by navíc mohla sloužit i nákladní dopravě (VRT by to samozřejmě nutně být nemusela), která je mezi Čechami a Polskem po železnici takřka nulová. Ale jistě lze vždy najít hodně důvodů, proč něco „nejde“.
Suchý únor skončil a už tady máme pokrkonošský tunel
Já tedy spíš slyším zprávy o krkonošských střediscích pod náporem motoristů.
Trefa! 🙂
Je pátek, možná to dnes večer po P. Matouškovi ještě domyslím k dokonalosti – i s Orlím hnízdem na Sněžce a výtahem z podzemní zastávky.
Ostrava-Hlučín, například.
Neexistuje těleso železnice protože je tam silnice.
Kdo jste ještě nebyl, doporučuji výlet z Pomezních Boud dolů do Kowar. Bývalá těžba uranu, dlouhý přístupný tunel na trati do Ogorzelce, opuštěné továrny i samotné Kowary, prostě úplně jiné Krkonoše než u nás.
Mimochodem ten dlouhý tunel u Ogorzelce může být hlavním problémem pro obnovu provozu do Kamenné Hory. Za ta léta neprovozu se tam uchýlil vzácný a chráněný druh netopýrů. Poláci teď řeší, co s tím, protože obnova provozu na zrušené trati by znamena zničení jeho útočiště ….
Tak kdy budeme mít vlak pod Sněžku i my 😉
Nejspíš nikdy 😉.
A ještě je pak spojit tunerem 😀
Kdybychom před 25 lety zrušili lokálku do Svobody nad Úpou a teď ji zas obnovili, tak jsme mohli oslavovat. Vzhledem k tomu, že ze Sněžky to je na území kolem cca 500 metrů nad mořem na sever tak 5 km a na jih 25 km, protože Krkonoše padají na severu do roviny mnohem rychleji, tak Karpacz odpovídá tak té Svobodě nad Úpou nebo Vrchlabí. Nádraží v Karpaczi je 550 m.n.m. a ve Svobodě 510 m.n.m.
Výškou možná ano, ale z Karpacze se dá jít rovnou na Sněžku, i možná proto to obnovují, ze Svobody je to poněkud dál.
Konkrétně z Karpacze Dworzec Kolejowy je to na Sněžku vzdušnou čarou necelých 5,5 km, z Svoboda nad Úpou žel.st. je to přes 13,5 km vzdušnou čarou.
Nemluvě o tom, že že Svobody to je buď první polovinu po silnici nebo přes hory a doly, kdežto z Karpacze je to pár ulicemi a pak už turistické cesty podle výběru. Tedy mnohem zajímavější pro pěší turisty.
Anebo dá se také kus cesty vyjet lanovkou.
A protože jsme to hloupě nezrušili jako Poláci, nemusíme to teď slavnostně obnovovat
Jenze Karpacz je cílem většiny turistických cest zatímco u nás je to spíš Pec pod Sněžkou.
My bychom mohli postavit zubačku na Luční :o)) Pak by se mohla zrušit lanovka na Sněžku …
Úplně by stačila ta Pec. A vedle Špindlerův mlýn. Stále ještě jsou v údolí a prodloužení tam byla plánována. Ale to ne, raději přidáme na cesty tam směřující další pruhy, aby se na ta parkoviště dalo z větších dálek dojet ještě pohodlněji.
Jakákoliv debata o kultivaci lokálek pod Krkonoše bude mít smysl, až do té oblasti povede nějaká použitelná trať. To dnešní Chlumec – Trutnov, Jaroměř – Trutnov ani žádná jiná nesplňuje.
Prodloužení tam byla plánována, ale nikdy je nikdo nepostavil, protože by se to v tom terénu nikdy nezaplatilo. Na mapě to vypadá jednoduše, ale stačí, aby si tam člověk udělal výlet a porovnal nadmořské výšky, a nadšení pro stavbu železnice v takovém prostředí (ať už koncové lokálky, nebo spojovací okružní tratě od Harrachova přes Mísečky, Špindl a Pec do Svobody) z něj rychle vyprchá.
Protáhnout až na Sněžku a tu přejmenovat na Zugspitze!
Při typicky českém uvažování nikdy.