Polovina jízdenek v budějovické MHD je virtuální, podnik rozšíří terminály ke všem dveřím
Zařízení k nákupu virtuální jízdenky (či označení papírové). Pramen: DPMCB

Do budoucna počítá dopravní podnik s úplným zrušením papírových jízdenek pro jednotlivou jízdu.
Já jezdím na lítačku a tyto bezhotovostní stroje mám rád, stále si pamatuji na to, jak jako student jsem neustále musel řešit „přesnou“ hotovost, ale co mi vadí je, že tyto terminály se dokážou aktivovat v narvaném buse a automaticky zakoupí jízdenku, jen se trošku opřu o sloupek (vlastní zkušenost) a vadí mi, že jsem za poslední týden viděl pár lidí, kterým tento strojek odmítal „cvaknout“ jízdenku, ty staré (které kvůli červeným vyhodili) to nedělali. Takže teď jde „štípnout“ lístek pouze nový, rovný a mě občas připadá, že je to schválnost, aby lidé používali karty.
Docela by mě zajímalo, jestli dopravci berou v potaz zákon č. 424/2023 Sb., o přístupnosti některých výrobků a služeb, který na konci června nabude účinnosti. Tento zákon se vztahuje poměrně výrazně na dopravní služby, mj. právě i na tyto samoobslužné terminály na výdej jízdenek. Ale ne jen na to. Mám takový pocit, že si to dopravci (autobusový, železniční, lodní, letečtí…) pořádně neuvědomují, ale tento zákon přinese podstatné změny do jejich činnosti.
A mohl byste uvést konkrétní případy, které souvisí s obsahem tohoto článku?
Asi nastal cas dat „pravo na off-line“ snad primo do ustavy.
Off-line to máte zu Fuß…
Vždyť můžete být klidně offline, když přiložíte k terminálu kartu nebo mobil.
Oba způsoby jsou fakticky on-line. Vznikne digitální stopa, že člověk byl v určitý čas na určitém místě a platil určitou službu. V případě platby mobilem bude ta stopa ještě větší.
Tvůj poslední příspěvek zanechal mnohem větší digitální stopu než přiložení platební kartou V MHD
Tak jestli Vám vadí toto, jste i proti kupování tištěných jízdenek kartou, ať už ve vozidle nebo jinde? Takže jedině kupovat jízdenky za hotové a na místech kde nejsou kamery? Nemá to pak zase navíc to „riziko“ že Vám ta použitá papírová jízdenka vypadne z kapsy, a někdo si přečte odkud jste přijel? 🙂
Dostáváme se pomalu do bodu, kdy toto bude naprostý standard všude kromě PIDu. Tam totiž platí nějaké jiné přírodní zákonitosti.
Byť jsou Budvarovice v mém, tedy Jihočeském kraji, tak v tomto kraji pro změnu není a ještě hodně dlouho nebude standardem krajská integrovaná doprava.
Jednak se toho náš kraj prostě bojí a pak také na to prostě nemá peníze. To zbytečné letiště také něco stojí.
Ale, ale… nemělo to podporu minulých vedení kraje za ČSSD (Zimola a Stránská) až po změně vedení na kraji (Martin Kuba) se ledy začali hýbat: Kraj chtěl systém zavést už od roku 2023. Jeho spuštění zpozdily komplikace kolem výběrového řízení. Jeden z neúspěšných žadatelů neúspěšně podal stížnost k antimonopolnímu úřadu pak tendr napadl u soudu. Obě instituce potvrdily, že kraj postupoval správně a může projekt chystat dál, řekl Kuba. „Nyní můžeme nechat naprogramovat celý odbavovací systém. K tomu dokončujeme nové jízdní řády. V nich budeme na řadě míst našeho kraje přidávat spoje a upravovat to celé tak, aby byly dobře… Číst vice »
Takových článků na téma chystané integrované dopravy jsem četl už hodně. Nevidím žádný důvod, proč tomu najednou začít věřit. Současné vedení kraje není vůbec o nic lepší, než tomu bývalo dříve.
Pokud by to platilo jen v rámci Prahy, bylo by snadné to realizovat. Pro celý systém PID už by to byl větší problém. Totiž kdyby si například někdo pípl nástup v Praze a pak zapomněl odpípnout výstup např. v pásmu 1, naúčtovalo by mu to všechna pásma, kam by ten spoj jel. To by cestující nesli velmi nelibě.
Tak to ale, přinejmenším v Budějovicích, nefunguje. Žádný výstup si nikdo nepípá. Při nástupu si prostě vyberete, jakou konkrétně jízdenku chcete (bez vybírání je tam základní jízdné) a pak přiložíte kartu.
https://www.dpmcb.cz/cestovani-mhd/koupit-jizdenky/virtualni-jizdenka.html
Stejně tak v té PID by si člověk vybral jízdenku na konkrétní pásma a pak by přiložil kartu. O nic víc by už se starat nemusel.
Jenže to pípání – jak je třeba v Brně nebo Ostravě – má jednu z výhod právě v tom, že se jen pípne vstup a výstup (tím se určí jízdenka, přičemž to pak ještě dělá optimalizaci v případě, že by byla výhodnější jízdenka na den, 3 dny apod., podle konkrétního řešení). Jakmile se musí vybírat jízdenka, už to zdržuje a je to jen o fous lepší, než když ještě vypadne papírová jízdenka.
Stále vidím jako zásadní problém, že člověk v případě sporu s revizorem nemá v ruce žádný důkaz o zaplacení.
V českých městech tento systém funguje už skoro deset let. V zahraničí i déle.
Kolik takových sporů se běžně děje, že je z toho „zásadní problém“?
Bude se to dít asi tak stejně často, jako že člověk u pumpy natankuje plnou a z nějakého důvodu mu nebude fungovat platba kartou (přičemž hotovost mít nebude). Tedy stává se to vzácně, ale když už se to stane, je to dost nepříjemná situace.
No a je to reálný problém? Jakože se to pravidelně děje? Nebo je to teoretický problém „co kdyby“?
U těch terminálů je jiný problém s tím, že není fyzický doklad. V okamžiku, kdy kupujete další jízdenku a na stávající zbývá třeba minuta to chce extra potvrzení, že se opravdu má koupit další jízdenka. Dost lidí to nezaregistruje. Přiznám se, taky se mi stalo – cestou z pohotovosti, bylo mi blbě a nedávala jsem pozor. Vyhmátl mě revizor a bylo to překvapení. Stálo mě to pokutu a podle řeči s ním jsem byla 11. v řadě ten den, co platil ne za úmysl, ale za blbost. Revizor to ví přesně, protože vidí předchozí jízdenku i kdy vypršela.Ta moje 30s… Číst vice »
To je stejný argument, jako když při zavádění bezdotykovych platebních karet kolovaly fámy, že půjde vytáhnout peníze z karty v plné tramvaji, kde jsou si lidi blízko:-)
Tak ono to opravdu vytáhnout jde. Ovšem běžné terminály potřebují opravdu těsný kontakt s kartou, aby došlo ke komunikaci. Musel by se použít upravený terminál a ještě z nějakého exotického státu, aby pachatel unikl identifikaci.
Kolik takových případů se u nás za posledních 10 let stalo?
Nevím, nesleduji to.
V MHD Ostrava pokud má člověk paranoiu může přiložení zkontrolovat na webu.
Tak si zapněte na mibilu video a nahrajte si, jak jste přiložil kartu k terminálu a zaplatil. A máte ten důkaz. 😉 Je to prosté, milý Watsone. 😉
no jenomže kdyby spustil mobil, tak vytvoří v síti digitální stopu, a ONI ho najdou!
Přímo na tom terminálu si můžete ověřit, jestli je ke kartě přiřazena jízdenka a jaká. Na displeji je na to extra čudlík…
Ty terminály občas zamrzají (řešitelné jenom restartem) a následně odmítají jízdenku prodat. V poloprázdném voze to není problém (a za předpokladu, že funguje zbytek). V opačném případě už to problém je.
Je to nepravděpodobný scénář, ale děje se.
A teď si představte, když v papírovém označovači jizdenek dojde inkoust. 😉
“ Sporům “ úplně zabrání systém nástupu platby/ kontroly pouze u řidiče , přejete si to?
Teď zrovna jezdíme v Glasgow a velké mouchy to nemá, většina lidí něčím pípne, par lidi odpípne kartou při výstupu, minimum lidi si koupí jízdenku za hotové.
My jezdíme za 22 liber na tyden jízdenka v aplikaci, pohoda
Mezi aplikací, kde v mobilu vidím i já, že mám jízdenku, a pípnutím kartou, kde nevidím vůbec nic, cítím jistý rozdíl.
Podotykám, že už se mi v ČB stalo, že jsem přiložil, koupil, po chvíli chtěl ověřit a nevidělo to nic. Od té doby mám k pípání znacnou nedůvěru.
Naštěstí v ČB lze použít aplikaci Sejf. Je sice jak z roku 1860, ale funguje.
Ale na kartu jen pip můžete i zde, navíc vas řidič nepustí pokud mu to mašina neodsouhladí, případná reklamace je i tak jednoduchá u revizora , on vidi jestli vase karta platila, navíc v systému jedny dveře kolem řidiče není k obavám důvod …
Čímž ovsem redukujeme nástup na přední dveře a zdržujeme provoz. Což jr blbě.
No třeba zde v Glasgow je systém jedny dveře úplně v pohodě , povrchová MHD funguje skvěle a ve vlaku také kontroluji jizdenky trojmo – vstup i výstup z peronu plus průvodci a nikde není problém…jen černý pasažéři si prakticky neškrtnou…
Ten důkaz nemáte ani ve chvíli, kdy máte jízdenku nakoupenou přes internet a nefunguje vám při příchodu revizora mobil.
Ano, problémy s tím občas jsou a i já jsem si kvůli tomu s revizorem něco málo užil (naštěstí měl revizor rozum).
Lze to ale řešit technicky a DP by to řešit měly (a ne všechny to zjevně dělají).
V některých busech už ty terminály jsou, většinou kombinace u řidiče červený jen na karty a uprostřed a vzadu žluté kombinované.