Policie obvinila řidiče kamionu, jenž se srazil s vlakem v Uhříněvsi
CityElefant po srážce s kamionem v Uhříněvsi. Foto: Drážní inspekce
Policie dnes obvinila z obecného ohrožení z nedbalosti a poškození obecně prospěšného zařízení řidiče kamionu, který se v pátek srazil
https://www.youtube.com/watch?v=awcvK-42RcM co jsem proletel ruzne systemy na obstacle detection na youtube, tak nejvic low cost reseni je kamerka + image recognition. v cine to asi funguje/testuji. dokonce uz i nejaci cesi to tez testovali. tam samotny hardware bude stat min nez 10 tisic CZK. a v UK jim nevadi investovat milion liber/prejezd, protoze si koupili LIDAR a maji navzdy pokoj. takze je to pak jen o (ne)schopnosti dobre spravy, ze podobny system uz maji a chteji krasne zpetne pokutovat ceske ridice, co to projizdeji, ale az tam nekdy uvizne srbsky kamion, tak jim do toho zas vrazi vlak.. nebot na… Číst vice »
Cena HW je samozrejme dulezita, ale obavam se, ze po zapocteni SW, projektovych praci a nakladu na instalaci se dostaneme na radove jine castky. Bohuzel nemam predstavu, jak jsou ceske zabezpecovaci systemy na pridani takoveho prvku pripraveny, coz by mohla byt take nemala komplikace. Pokud by mela detekce fungovat pro zastaveni jedoucich vlaku, tak je treba prodlouzit dobu uzavreni prejezdu (musite mit cas informovat vlak/strojvedouciho v zabrzdne vzdalenosti). Jestlize je problem nespravneho chovani ridicu a chodcu na prejezdech dan i jejich netrpelivosti, tak dalsi zdrzeni ho jen zhorsi. U levneho reseni muze byt problem s falesnymi poplachy, coz by mohlo… Číst vice »
V tom je prave ten problem, kazdy prejezd ma tzv. vyklizeci dobu, treba 50s a dalsich cca 10s kdy vlak prijede k prejezdu a to rychlosti 160km/h, i kdyz bude detekovana prekazka na prejezdu, vlak nedokaze vcas zastavit, muze sice brzdit, ale aby tohle fungovalo, tak by musel byt prejezd uzavren mnohem delsi dobu… Navic se musime bavit i o zabezpeceni onoho systemu vuci selhani… Dalsi problem pak bude samotny HW a SW, ktery nebude levny… Problem je i v tom, ze musite rozpoznat pekazku napr. uvizle vozidlo od blazna co projede prejezd na cervenou aniz by uvizl… Samozrejme prejezdy… Číst vice »
A jje potřeba zastavit všechno vždycky z plné rychlosti? Pokud vlak začne brzdit a troubit ještě než to uvidí strojvedoucí na vlastní oči, bude víc času(vypadnout z přejezdu) a menší rychlost nárazu. Pokud to 100% zafunguje na osobák stojící v zastávce před přejezdem, taky dobře.
Nejde jen o to, zda je mozne castecne funkcni reseni navrhnout, to teoreticky lze*, ale prinosy takoveho reseni budou pravdepodobne nizsi a tudiz se budou hure obhajovat vydaje na jeho vyvoj a implementaci. Bohuzel to vetsinou neni tak, ze by reseni, ktere ochrani 1/3 vlaku stalo 1/3. Cidla pravdepodobne pouzijete stejna, na kvalitu detekcniho algoritmu budou kladeny podobne naroky, propojeni se systemy drahy nemusi byt jednodussi … „Taky dobre“ je jen zdanlive dobre, nezijeme ve svete s neomezenymi zdroji a na draze, stejne jako vsude jinde, je treba posuzovat naklady a vynosy, 100 % osobaku v zastavce zni fajn, ale… Číst vice »
Nejlépe se navrhuje skvělé řešení, když o věci vůbec nic nevím.
Ta vaše kamerka za 10 000 – funguje v noci? V mlze? Při sněžení? Jak často vyhlásí planý poplach, když omylem zdetekuje ptáka? Nebo vyjde sluníčko, v obraze se objeví stín od závory a kamerka vyhlásí poplach?
Zaházím si trochu hrachu na stěnu:
ve spoustě příspěvků v této diskusi jsou navrhovány funkce, které jsou dávno implementovány a využívány (např. „nezvedat závory, pokud je v přibližováku opačného směru vlak“).
Opravdu je nutné tu plácnout každý svůj nápad (byť v podstatě přínosný), aniž bych si předem ověřil, že to už vymyšleno a realizováno bylo?
Jestli on nebude problém v tom, že se tyhle skvělé nápady u nás nasazují s takovým zpožděním, že jsou již většinou zastaralé.
Jenže já píšu o věcech, které tu už máme (i u nás) přes 50 let… jen o nich šotouš netuší, tak hned přiběhnou se „skvělým řešením, které spasí svět a železnici zvlášť“.
Taky je rozdíl mezi legislativou a skutečností.
Zákon dovoluje situaci, kdy před přejezdem je návěstidlo ukazující vlakům stůj, vlak jede k přejezdu a autům bliká pozitivka. Jenže to se nedělá, raději necháme závory trolit když vlak stojí v zastávce a budeme se divit že to řidiči nerespekují(když od začatku vyzvánění do jízdy vlaku je možné na přejezdu udělat piknik)
Bude podáno trestní oznámení na toho řidiče, co tu nehodu natočil? To jako až se bude někdo topit a já místo toho, abych mu pomohl to budu natáčet, tak to bude také v pořádku?
Určitě nebude. Nikdo nemusí poskytnout pomoc, pokud by tím měl evidentně ohrozit sám sebe.
„Poskytnout první pomoc“ neznamená jen osobně, dá se to i přivoláním pomoci. (Otázkou je, jestli to opravdu nikdo neudělal, aut tam bylo dost a vytočit 112/158 mohl kdekdo)
Asi skoro nikdo nemohl tušit za jak dlouho ten vlak přijede. Kdyby si ten pán místo kameramana hrál na zachránce, tak můžeš podat trestní oznámení na lidskou kaši která by z něho zbyla.
Bude podáno trestní oznámení na toho řidiče, co tu nehodu natočil?
A proč se ptáte nás? Zajděte na nejbližší policejni stanici a podejte ho sám a budete mít zodpovězeno. Pro jistotu ho podejte na všechny ostatní neznámé pachatele co u těch závor čekali, protože zjevně na tísňovou nevolal nikdo když vlak nikdo nezastavil.
To oznaceni prejezdu by melo byt na ceduli a viditelne pred i za prejezdem…
Pro snížení nehodovosti by se dalo:
1) Neukazovat červenou když vlak nejede (Stránčice když Elefant ještě ani nemá čas odjezdu, Černošice,….)
2) Pokud na korydoru musí být úrovňový přejezd, tak rovná silnice a dobrý stav, na bílou projedu 50, ne s urvaným podvozkem možná 20.
3) Nouzové zastavení vlaku posunutím závory.
4) Půlzávvory nebo aspoň sekvenční sklápění.
1. nesouhlasim, to by bylo nebezpecne… 2. ano, a meli by byt viditelne urcene jizdni pruhy, misto zastaveni, zakazu zastaveni a mista pro prechazeni… viditelny symbol smeru bliziciho se vlaku nebo jejich pocet (predevsim na prejezdech bez zavor)… 3. nesouhlasim, to by neustale zastavovalo provoz i neukaznenymi ridici, zavoru jde prorazit, melo by na ni byt viditelne upozorneni o zakazu stani na kolejich a prorazeni zavory v nebezpeci… 4. ano, sekvencni spousteni lze, ale i tak se riskuje jejich objizenim nebo vjizdenim na prejezd… 5. doplneni bezpecnostniho tlacitka u prejezdu jez informuje dispecink a zastavi vlaky (oznaci prejezd jako nebezpecny),… Číst vice »
1) pokud se jedná o přejezd ve stanici, tak tam je návaznost na návěstidla a nelze začít stavět odjezd až v čase odjezdu. Zastávka, pokud je v přibližovacím úseku, nijak nelze změnit, musí už být PZZ ve výstraze. 2) Sice neznám moc přejezdů, které by byly na koridoru a byly v tak špatném stavu, abyste na nich musel jet sotva 20 km/h, ale budiž. 3) Už nyní mají novější PZZ „pojistku“ a při zdvižení břevna, či jeho urážení, dojde ke změně návěsti na návěstidle, které tento přejezd kryje na stůj. 4) Půl závory jsou blbost, lidé mezi nimi budou kličkovat… Číst vice »
1) ve stanici nějaká prodleva mezi „auta mají červenou“ a „vlak se dá do pohybu“ být musí, ale opravdu tak dlouhá.
Mezi zastávkou a přejezdem může být návěstidlo, volno vlaku se zobrazí v čase pravidelného odjezdu.
2) ok, ale znám přejezdy kde se nedá jet pohodlně 50km/h.
3) proč ne na všech?
1) Vzhledem k tomu, že často jsou pobyty jen půl minutové až minutové, tak stejně při vjezdu do stanice už musí být stavěna odjezdová cesta. Zastávky totéž, vlaky tam nestojí 10 minut, aby to mělo význam, něco takového vymýšlet.
2) Ale to moc s PZZ nemá společného.
3) Protože se to dělá postupně.
ad 4) nevíte někdo, proč někde jsou sekvenčně sklápěné (prodleva cca 7-10 sekund) a jinde ne? Jinak co se týče půl závor, tady by to asi vůbec nebylo vhodné, protože současně je tam i chodník pro chodce. Tady je pro představu kdo to tam nezná video jaký je tam provoz: https://www.youtube.com/watch?v=rTLGTouHkts
Je tam zají mavá třeba ta paní s kočárkem a pejskem co přechází i když už je přejezd ve výstraze. Ta silnice je celkem frekventovaná, ale pro nákladní auta je tam minimálně od Uhříněvsi omezení jen pro dopr. obsluhu. Od Benic si nejsem jistý.
Sekvenční sklápění:
https://www.youtube.com/watch?v=SqDD03-nWMU
Proč Policie neobviní každého řidiče motorového vozidla z obecného ohrožení, který nerespektuje světelné výstražné zařízení???
Ihned po získání řidičského oprávnění nebo až po nastartování vozidla?
Protože pak by to musela začít dělat i u chodců, cyklistů a mašinfírů. A znamenalo by to, že by kromě nemluvňat byli všichni v lochu.
U mašinfírů ne, tam PČR nemá k tomu „oprávnění“ tam na to jsou krapet jiný „úřady“
U mašinfírů samozřejmě taky.
Řidiči, kteří se do této situace dostanou, se je mají snažit prorazit, jsou z lehké dřevotřísky.
To není pravda. Jsou to prkna, 2,5 cm silná prkna. Ach jo, co se tady ještě dozvím
Z principu, aby na přejezdu byla závora, která brání v jeho opuštění je do nebe volající pi..vina.
Tak proč se nedělají půlzávory?
Oni drive nyly, lide mezi nimi klickovali….
A co tim jako chcete rict? Zdravy rozum mi veli,ze i kdyby to byly zelezne zavory,tak je radeji ohnu nez se srazit s vlakem,kdyz uz jsem takovy imbecil a vjedu na koleje kdyz blikaji cervene svetla…chytracite uplne zbytecne…
Já ale nejsem proti proražení závor, t je jediná šance jak si zachránit život, ale reaguju na ten nesmysl, že jsou z dřevotřísky.
nehledě k tomu že dřevotříska bude i těžší než smrková deska… a taky voděodolnost nebude u dřevotřísky bůhvíjak dobrá.
ono ji prorazit osobakem se ani neda, projedete a zavora se sklouzne po kapote a celnim skle…
Jak uz to nekdo poznamenal, proc ridic zavoru neprorazil, je, ze nase zavory oproti zahranicnim resenim vypadaji dost masivne a „neprorazitelne“. Nevim proc se plati a instaluji takova monstra kde jsou metraky litiny a fosny dreva, kdyz zarizeni by mohlo byt mnohem subtilnejsi a nakonec i snaze opravitelne. Na odkazu nize jsem napr. vlozil japonsky prejezd, kde je jenom lehka tyc, ktera je navic u patky na kloubu, tak kdyz do zavory najedete, tak ji jenom vyhodite z kloubu a navic je tam spinac, ktery okamzite signalem zastavi prijizdejici vlaky. Obsluha pak zavoru jenom nahodi zpet do kloubu a beze… Číst vice »
Mohl bych znat argumentaci pro ty minusy? A nebo to jsou ti, jez jsou presvedceni o svatosti ceskeho reseni a zkratka neprekroci vlastni stin s myslenkou, ze je u nas zkratka neco blbe?
Jakýkoliv argument, který ukazuje na železnici jako viníka místní ultras mínuskují. Za všechno přeci mohou jenom a pouze řidiči automobilú.
MildaIV nezná zákon o provozu na pozemních komunikacích. Takže jeho názor je zcela irelevantní a s nulovou váhou.
Přesně takové jako Vy jsem měl na mysli.
IGCT: Je fascinujici, ze vecny argument nemate, ale znalosti jinych osob hodnotite. To takto ucite i studenty/ucastniky seminaru? JiP: Ze zakona vyplyva, ze za nehodu je zrejme odpovedny ridic kaamionu. O tloustce zavor ale v zakone o provozu na pozemnich komunikacich opravdu NIC NENI, protoze tam ani neni nic o zavorach obecne, vse je tam vazano na vystrzna svetla. Nejpodrobneji ke stavbe prejezdu „železniční přejezd je místo, kde se úrovňově kříží pozemní komunikace se železnicí, popřípadě s jinou dráhou ležící na samostatném tělese, a označené příslušnou dopravní značkou“. Dokonce ani ve vyhlasce MD 177/1995 Sb. – stavebnim a technickem radu… Číst vice »
Viník je řidič auta. Ale stačí viník nebo chceme snížit riziko nehody pro příště?
Nech sa paci. Navod ako sa ma vodic spravat na zeleznicnom priecesti v pripada, ak sa zatvoria zavory.
https://www.zsr.sk/sluzby-verejnosti/vsetko-zeleznicnych-priecestiach/zeleznicne-priecestia-vseobecne/
Citujem „Ak dôjde k zastaveniu vozidla na priecestí, spustí sa svetelná výstraha a zatvoria sa závory, je potrebné spustené závory bez váhania preraziť,“
Japonci maji dobra zabezpeceni, nicmene oni maji i dost informaci na ocich kolem prejezdu o tom co delat,…
Nicmene nase zavory jsou opravdu pomerne jednoduse prolomitelna, dobre viditelna a vyvazena, ze je jde lehce nadzvednout…
Doplnil bych informace o tom co delat ke kazdemu prejezdu i primo na zavoru…
Zmenit technicky vsechny zavory najednou by samozrejme stalo dost penez, takze nejake graficke cedule s jednoduchym navodem co delat primo na zavore by byl asi prvni krok. Drive mozna mohlo stavajici zabezpeceni stacit, realita ale je, ze drasticky narostl jak pocet vlaku a aut + neznali cizinci a tato kolizni situace, ktera byla drive vzacnosti je dned beznou realitou a ukazuje se naplno jeji slabina.
Neznalí cizinci? Neříká se náhodou, že neznalost zákona neomlouvá? V cizině Vás taky nebude omlouvat, když porušíte jejich zákony, že je neznáte. A abychom tedy této neznalosti zamezili, tak stačí (alespoň u profesionálních řidičů) vyžadovat zkoušku z naší legislativy.
Vy jste ryzi teoretik, cesty praktickeho zivota ale vedou bohuzel jinudy. Takovy kamionak ma teda delat zkousky ze vsech predpisu vsech statu EU ? A neni snazsi, aby legislativa byla natolik logicka a napr. chovani prejezdu tak intuitivni, ze staci toliko selsky myslet? Kdyz predemnou nekdo zacne zvedat zavoru, znamena to ze muzu zkratka jit. To rika lidska prirozenost a jak vidite lide se tak skutecne chovaji, to ze je technicke reseni proti teto prirozenosti povede jenom k dalsim a dalsim a dalsim a dalsim nehodam tohoto typu a legislativa si muze rikat co chce. V urcitem kontextu je to… Číst vice »
Jenže tato, podle Vás, přirozenost, je jednoduše způsobena nepozorností řidiče.
Prirozenost zpusobena nepozornosti je slovni oxymoron.
Ano nenapsal jsem to nejlíp, chtěl jsem tím říci, že řidiči nejsou dost pozorní, prostě vidí závoru se zvedat, tak jedou, ignorujíc všechny předpisy, ale nepozornost nemůžeme svádět na nějakou psychologii. Prostě to je uspěchanost doby, hrr ať už jedu, aniž by se rozhlédli, tak vjedouna přejezd a pak se diví.
Potom to ale znamena, ze reseni zavor jde proti lidske „prirozenosti“ a vracime se zpet na zacatek diskuze a problemu. Psychologicky je zkratka zvedajici se brevno silnejsi smyslovy vjem nez blikajici svetlo, a tudiz je funkce zarizeni, jak jsem jiz napsal, proti lidske prirozenosti. Zavora se zveda a ty mas zustat pred ni stat! Vzdyt je to „neprirozene“ 🙂
Nepřirozené? Tak jaktože dalších x (možná i tisíců) lidí (řidiči, cyklisté,…) to dokáže respektovat?
Takže ignoranci (a to nevíme kolik z nich to dělá jen proto, že spěchají), budeme takto omlouvat? Není spíš na místě se ptát, zda takovým lidem patří ŘP do rukou, když nedokáží respektovat předpisy?
Nevím, možná je to tím, že jsem byl k tomu veden od mala, možná i tím, že teď dělám na dráze, ale prostě mi přijde zvláštní, že někdo nedokáže respektovat, že červená znamená stůj ať si závora dělá co chce.
…Ja s tim nemam take zadny problem, pockam az zhasnou svetla a jedu. Ale jelikoz je to reseni neprirozene, tak je rizikove. Musim na to myslet a jit proti prirozenosti a proto se muze stat ze se nekdo splete, nevi…a je chycen do pasti. Jde jenom o to jestli chceme lidi jenom resit milonove skody, ztraty na zivotech a z pozice arogance moci trestat lidi, ale s vedomim, ze potrestani jednotlivych vyniku nevede k naprave situace a smirit se s tim, ze obdobne clanky budou periodickou zalezitosti na tomto periodiku. Anebo chceme problem resit tudiz tuto neprirozenost z chovani zavor… Číst vice »
Nevím, marně hledám tu Vaši nepřirozenost a nenacházím, ale to je asi tím, že jsem tak naučen, takže se snažím pochopit toto chování, ale stále to je pro mě jen ignorance předpisů a zákonů, zapříčiněná buď zbrklostí (spěchem) či nepozorností (a to je jedno zda je způsobena únavou či sledováním mobilu).
Vzdyt si vasim prispevkem ale sam odpovidate. Dnesni doba jednak klade na lidi podstatne vice prace takze jsou unaveni, nepozorni a nebo i neznali (cizinci), navic dnes existuje spousta „lakadel“ ktera dale pozornost odvadeji viz dotykove palubky a infotaimenty vsech dnes prodavanych aut, hustri provoz jak vlaku a aut a vysledek je ten, ze to co drive treba dobre fungovalo, dnes uz zkratka ne. Svet se dramatickt zmenil ale nase zavory poslednich 50 let ne. To je stejna argumentace jako ze driv na silnicich a cestach napr. taky zadne prechody pro chododce nebyly vzdyt se prece staci rozhlednout a to… Číst vice »
Promiňte, ale připadá mi to, že dnes se snažíme blbce chránit, místo říct, jestliže se nedokážete věnovat řízení a udržet pozornost, tak pardon, ale vy za volant nepatříte.
Připadá mi to, že sice máme chytřejší techniku, ale lidé jaksi „zhloupli“ a hledáním problémů a řešeních na tyto vymyšlené problémy je akorát v tom podporujeme. Známý případ, jak kamióny končili ve slepých uličkách či v poli, protože se řidiči slepě drželi navigace.
Nevim jestli jsou lide vetsi blbci, ale svet se proste zmenil, podnety jsou jine, naroky jsou jine, cinnosti jsou jine. Tech veci na ktere musite davat pozor je neuveritelne mnozstvi. Cetl jsem jednou takovy clanek, ze kdybychom premistili cloveka z poloviny 19 stoleti do centra dnesniho velkomesta do 15 minut by byl po smrti na nasledek tragickeho urazu. A je to tim ze ten clovek je vetsi blb?
Dle meho nazoru je predstava, ze mame na vyber mezi ochranou „blbcu“ a zakazem „blbcu“, prehnane optimisticka. „Blbcu“, tedy lidi chybujicich, jsou jen v CR miliony, zakazat jim vsem ridit neni realisticke. A take je dobre vzit v potaz, ze treba v pripade zeleznicnich prejezdu nechranite zdaleka jen „blbce“, ale take cestujici ve vlacich a predchazite tim nemalym skodam.
A máte lepší nápad? Sem s ním!
Jen doufám, že to není nápad „nejdřív zhasnout a pak zvedat“.
Ano presne to navrhuji a podporil jsem to i prikladem, odkaz na video kdesi z hloubky teto diskuze, ktere jsem sem vkladal jako dukaz ze to jde a jak to funguje
https://www.youtube.com/watch?v=sXVjdGPWNpg
…a ano kdyby clovevek chtel byt futurista, tak jednou doufam bude prejezd komunikovat s autem a krome nejake jednoduche svetelne signalizace se informace o prijizdejicim vlaku objevy na panelu primo ve vasem aute. Kdyz uz dnes jsem schopen na mobilu sledovat na pasece v lese ze nekde v Kuala Lumpur prave pristava A380 z Dubai na tu a tu drahu z te a te vysky a letelo po takove a onake trase….. Ono je potreba byt trochu odvaznejsi, dnesni systemy umoznuji neuveritene veci, ale ono cokoliv co je spojeno se statni spravou tak je vzdy problem a nejpouzivanejsim nastrojem na… Číst vice »
Jenže to aby to auto ten systém i zastavil, protože se jistě najdou blbci, kteří i přes veškerou výstrahu, na ten přejezd vjedou.
….a proc by to nemelo jit? V urcite kriticke vzdalenosti by to auto automaticky zastavilo.
“ Kdyz uz dnes jsem schopen na mobilu sledovat na pasece v lese ze nekde v Kuala Lumpur prave pristava A380 z Dubai na tu a tu drahu z te a te vysky a letelo po takove a onake trase“
To můžete. Ale na té pasece nevíte, jestli se to v reálu odehrálo před 30 sekundami nebo před 2 minutami.
Ano, má znát předpisy ve všech státech kde jezdí, ideálně maj bejt předpisy jednotný. Fakt nehodlám omlouvat např. Brita, kterej jede na kontinentu po dálnici v protisměru jen proto že je Brit a že se u nich jezdí vlevo.
Je v podstate jedno jestli ho hodlame omlouvat nebo preferujeme dlouholety trest, to lidem z vlaku urazy nezahoji ani neopravi poskozenou trat. Dobre je pokusit se porozumet tomu, proc se zachoval nespravne a pokud je to mozne provest opatreni, ktera riziko nehody zmensi. Nechranime tim zdaleka jen ignoranta za volantem.
Jako prvni krok a celkem i levny, by opravdu nemel byt problem umistit vice informaci na prejezd, viditelne cislo prejezdu pred i za prejezdem (nejen na oznacniku), vodorovna znaceni v jizdnich pruzich, vc. bezpecnostnic prvku, zobrazeni poctu vlaku a smeru jizdy vlaku – prejezd tuto informaci zna a tlacitko ktere aktivuje bezpecnostni system a informuje dispecink…
Jake silnejsi ochrany jako radarove pokryti a detekci prekazky uz jsou systemy drazsi, ale i o nich lze dnes uvazovat…
„okamzite signalem zastavi prijizdejici vlaky.“
Tak proč to nepoužili minulý týden v Jokohamě?
https://www.idnes.cz/zpravy/zahranicni/jokohama-srazka-vlak-nehoda-zraneni.A190905_064212_zahranicni_bur
Ono to asi nebude v tom Japonsku tak běžné, nehledě na to, že fyzikální zákony platí, i když jsou napsané v kanji či katakana 🙂 .
Jaj ty ko…68 let, bože….
Zase je u něj jistota, že za volant už nesedne…
Zvětšující se počet nehod na přejezdech, zejména ze strany cizinců, by stál za zamyšlení a zvážení následujících legislativních opatření: – nezvedat závory dříve než dobliká červené světlo, – nezvedat závory v případě, že na vícekolejném přejezdu jede další vlak a již aktivoval červená světla, – demontovat závory na straně výjezdu z přejezdu v daném jízdním pruhu, – i na přejezdech nacházejících se v obvodu žst by mělo blikat bílé světlo. Úroveň cizích řidičů neovlivníme, k nehodám na přejezdech nám dochází, našim řidičům to pomůže taky, tak nemá smysl to pozorovat a vzhledem k tomu, že úpravy ponesou náklady, tak nezbývá… Číst vice »
No konečně někdo, kdo chápe, že represí se tenhle problém vyřečit nedá. Jenom bych ještě přidal ten požadavek na sledování rychlosti jízdy vlaku a bod sepnutí až za nejbližší zastávkou, aby auta u těch přejezdů nestála zbytečně.
Pokud má být začátek přibližovacího úseku až za zastávkou, tedy přibližovací úsek bude kratší, znamená to snížení traťové rychlosti. Takže aby auta zbytečně nestála, budou zbytečně jezdit vlaky pomaleji.
Je 21. století, ne 19., čidel jsou všude jinde mraky, tak místo důvodů, proč to nejde, hledejte způsoby, jak by to šlo.
ale to jak jste to navrhl neni mozne udelat… musely by vlaky jezdit pomaleji…
Jak je technologicky náročné rozlišit stojící a jedoucí vlak? Jako chápu že současná logika ZabZař zkrátka uvidí uzavřený el.okruh a z toho ihned spustí závory. Ale proč nemůže vzít v úvahu rychlost přibližujícího se vlaku? Či alespoň jeho pohyb? Nezůstávejte uvězněn prizmatem současné implementace ZabZař, zkuste přijít na to jak mít něco lepšího. Např. na https://mapa.idsjmk.cz/ vidím s malým zpožděním polohu všech spojů MHD. Stačí mít něco podobného u všech vlaků a sepnout ZabZař jakmile se nějaký vlak _blíží_ k přejezdu. Věřím, že ďábel může být skryt v implementačním detailu, ale přijde mi, že současné ZabZař je technologicky 100 let… Číst vice »
Rychlost vlaku se v danem useku muze vyrazne zmenit,… a take muze do useku vjet vice vlaku o ruznych rychlostech…
>nezvedat závory v případě, že na vícekolejném přejezdu jede další vlak a již aktivoval červená světla
Co v případě (jako byl pravděpodobně tento), kdy se protijedoucí vlak strefí do okamžiku, kdy jde závora nahoru? Nechat ji trčet pod úhlem?
Je to řešitelné s použitím moderniho zabezpečovacího sytému, ne u současného postaveného na klopných obvodech. Ten neví, že tam ten vlak dojede a právě proto je tam rozdíl v čase mezi zvednutím závor a zhasnutím červené.
Je to resitelne samozrejme i se soucasnymi obvody, problem ale je ze bylo zvoleno typicky alibisticke ceske reseni, nehody zakazem vyhlaskou nebo predpisem a tim je problem vyresen. To ze jsou soucasne kilometry psychologickych studii popisujicich zpusoby chovani cloveka, ktere jsou v primem rozporu s navrzenym resenim, bylo ignorovano a proto se tyto nehody stale opakuji. Muzete mit ve vyhlasce 100x napsano ze svetla jsou hlavnim signalicnim prostredkem, zvedajici se mechanicka bariera je ale psychologicky stejne silnejsi a logictejsi vazba o volnosti cesti, predevsim v pripade, ze cizinci detailne tento spek nasi silnicny vyhlasky evidentne neznani.
Kteří cizinci neznají blikající červenou? Se zbytkem se dá souhlasit.
Starší přejezdy jsou reléové, nejnovější na procesorech. Mám silné tušení, že technologie (elektronických) klopných obvodů využívána nebyla.
Jinak, odložení výstrahy se dělá od doby, kdy se přejezdy na autobloku musely navázat na existující kolejové obvody, tj. padesátá léta. A od té doby taky přejezd umí, že když v jednom směru vlak právě projel a v druhém už běží odložená výstraha, tak závory nahoru nejdou, i když v případě, že by „první vlak“ nejel, v této době červená světla ještě nesvítila.
Sakra pánové, to tu opravdu musíte plácat takovéhle kraviny? To si fakt nemůžete nejdřív zjistit, jak ten přejezd funguje???
V tomto případě žádný vlak naproti nejel, šlo o naprosto standardní situaci. Vlak našlápne, začnou blikat výstražníky, následně spadnou závory, už se ani nehnou a pak přijede vlak, který má ale v přibližovacím úseku zastávku. Mluvčí DI toto řekl myslím dostatečně jasně.
Predpis to sam o sobe nezaplati. Pokud stat nenajde penize (nesebere je danovym poplatnikum), tak tyhle upravy budou na ukor jinych investic na zeleznici.
U tretiho bodu si nejsem jist, zda by byl prinosem, kratke zavory byvaly bezne a z nejakeho duvodu (snad dobreho) se od nich upustilo, asi to bylo pro to, ze klickujicich je vic, nez „uveznenych“ na prejezdech, ale to je ciste ma spekulace.
k vasemu prispevku kopiruji to, co jsem zde jiz psal vcera. Vas navrh je naprosto logicky, nejvetsi problem ale je, ze bori mytus o tom, jak je ceske reseni prejezdu skvele a zde je asi nejvetsi problem, protoze i po mnoha nehodach si to zkratka nechteji nekteri pripustit. Ti zakazali nehody vyhlaskou, takze k nim dojit nemuze. Chovani ceskych prejezdu na vycekolejnych tratich je zkratka proti zdravemu rozumu a je doslova pasti a na cizince neznajici ceskou legislativu obvzlast. Takovy Japonec by na ten prejezd vjel stejne jako ten Srb a taky by se nestacil divit… …ze vcerejska kopiruji… Koukam,… Číst vice »
Přesně tak. Ještě k tomuhle japonskému přejezdu jednu poznámku: Všimněte si, jak rychle jdou šraňky dolů (asi 8 s od výstrahy). My si hrajeme na fikci nejdelšího a nejpomalejšího vozidla což vede na mnohem delší předzváněcí časy. Podobně v Anglii – tam mají v normách stanoveno, že – když jdou závory nahoru, nemůžou hned spadnout dolů – u automatických přejezdů má vlak přijet k přejezdu běžně do půl minuty. Tedy pokud je v přibližovacím úseku zastávka, a jede Os, jde přejezd do výstrahy až když odstanicuje. – u spousty nových přejezdů detekci překážek (typ MCB-OD) To vše ladí právě s… Číst vice »
To byl podpásový argument, že jinde to jde. To místní ultras nerozchodí a umínuskují Vás.
Zrovna japonsko znam a nekde cekate na srankach zatracene dlouho, kdyz jede vlak pomalu…. dam sem odkaz jestli najdu na yt.
Zde bych poznamenal, ze velmi casto je primarni pricinou velmi pomaleho a dlouheho prekonani prejezdu nakladnimi automobily predevsim samotny stav mnoha prejezdu. Predzvaneci doby by u nas mohly byt nepochybne na mnoha mistech kratsi.
A co se zastávkami na znamení? Ty se budou brát jakoby tam vlak nestavěl, aby byly šraňky včas dole?
A ještě: Když jsou v Anglii dva přejezdy na silnici blízko sebe, zajistí se, aby nebyly oba ve výstraze (viz nehoda ve Všetatech, kde autobus stojící před jedním přejezdem do zádě napálil vlak, jedoucí přes druhý). U nás je v takovém případě nutné sloučit ty přejezdy do jednoho, což prodlužuje samotný přejezd, což prodlužuje výstrahu, což zvyšuje psychologicky nutkání jet i na červenou…
Proto je lepší řešení jeden větší přejezd, protože pak byste jeden vlak musel zdržet u návěstidla než druhý projede.
Jestli neví, že červená znamená stůj, nemá co dělat za volantem, nevím o zemi, kde by to znamenalo něco jiného. Navíc je to doprovázeno cinkáním, což docela dobře upoutá pozornost, že se ještě něco děje.
A hlavně neznalost zákona neomlouvá, nebo se zavede povinné přezkoušení z legislativy dané země, když tam chce jezdit. Jako díra taky musím znát legislativu v cizině, když tam budu jezdit, tak proč by to nemělo být i u profesionálních řidičů.
Reagujete asi na neco jineho. Zde se resi chovani ceskych prejezdu v momente, kdyz se zavory zacnou zvedat a nasledne ihned zase zavrou coz poskytne dostatek casu, ze pod ne nekdo vjede a na prejezdu uvazne. Psychologicky je to zkratka proti logice bez ohledu co rika vyhlaska a to ze toto chovani je neprirozene jednoznacne svedci o mnozstvi techto se neustale opakujicich pripadu. Jak tu nekdo napsal, hledame pouze vinika a nebo soucasne se budeme snazit ze situace poucit a chod zarizeni upravit tak, aby se obdobne nehody vyloucily? Vinik je jasne ridic, ale povede jeho potrestani k tomu, ze… Číst vice »
Reagoval jsem na poslední část příspěvku výše, kde se píše o neznalosti (podle Vás) tohoto špeku naší vyhlášky. Ano, za každým jevem se najde nějaká psychologická podmínka, jenže Vaše tvrzení o nepřirozenosti je jen část pravdy, jinak by to dělali všichni, druhá část je to, že toto udělají ti, kteří spěchají, jelikož by je nejspíš zabilo, kdyby ještě pár vteřin počkali. Navíc, stále je tam ještě to cinkání (které se jentak přeslechnout nedá), když už dotyčný „přehledné“ světla. A spíš si myslím, že než nepřirozenost má větší podíl právě spěch dotyčného řidiče. On systém je nastaven dobře, ale celé to… Číst vice »
Videl jste ten japonsky prejezd? jake cekani na brevna? Tam zhasnou svetla a soucasne se zacne zvedat zavora a rovnou jedu. Navic zavory pri pohybu smerem nahoru nezvoni !!
Mimochodem zde mate video z Centra dopravni vyzkumu, ktere se jmenuje „zavory klamou“ a je to velmy vystizny nazev
https://www.youtube.com/watch?v=VtGCZl_TCH8
Ano, jenže tam řidič počkal až závora dojde až úplně nahoru, u nás je, u některých, zvykem rozjíždět se, jak se závora začne zvedat. Takže to, že světla zhasnou až druhé jsou taková pojistka, kdyby do přibližovacího úseku vjel další vlak z druhé strany (během anulace po prvním vlaku).
Neříkám, že všechny, ale nemalá část PZZ zvoní celou dobu a některé když jdou dolů a nahoru.
Jinak k tomu videu, upozorňují tam, že řidiči se mají řídit světly, ale napsat tam něco ve smyslu: „Dávejte pozor na přejezdech“, není dost úderné, toto víc zaujme.
1) A jak toho dosáhnout?
2) Souhlas.
3) Souhlas.
4) Legislativa to nezakazuje, když je před přejezdem návěstidlo ukazující vlakům stůj, můžou mít auta bílou. Ale souhlas, sždc bez prováděcí vyhlášky raději auta blokuje a pak se strašně diví, že to projede někdo kdo to už desetkrát stihl.
1. nesouhlasim, je to nebezpecnejsi,… resp. bud zkratite blikani svetel, nebo prodlouzite dobu o zvedani zavor, a i v tu dobu muze vjet dalsi vlak do useku a spadnou zavory i kdyz svetla jiz neblikali 2. to by se nesmeli zvedat nikdy, protoze vlak muze vjet kdykoliv do useku, ale vyznaceni poctu vlaku a smeru odkud se blizi je resitelne, prejezd informaci vi a neni duvod ji nesdelit cekajicim… 3. uz to bylo a ridici mezi zavorami klickovali, takze je otazka na kolik to bude bezpecnejsi,… jinak je to stejne reseni jako je bezne ve svete, na cervenou se proste… Číst vice »
Jeste jsem uvazoval o prvnim navrhu, ten je zdanlive fajn, ale cim vic o nem uvazuji, tim vic problemu shledavam. V prve rade musite oddalit detekci vlaku tak, aby se stihlo zvedani zavor, coz je dle normy 10 sekund, na trati, kde se jezdi 120 i 40 km/h to obnasi 30 sekund pro pomale vlaky, coz neni uplne kratka doba a v detekcnich usecich prejezdu se nam vyskytnou dalsi zastavky, coz je z pohledu ridice vzdy krajne nevhodne a zdrzujici. Pokud napred zhasnete a pak zacnete zvedat, tak nastava problem s poruchou zavory, nemuzete ji jako dnes ihned spustit a… Číst vice »
„nezvedat závory v případě, že na vícekolejném přejezdu jede další vlak a již aktivoval červená světla, “
cit: „Můj nápad přirovnal k objevu nového kontinentu. Tuším, že mluvil o Americe.“
Gratuluji k objevení toho, co umějí už staré reléové přejezdy.
V obou případech (Studénka 2015 i nyní) spáchali nehodu kamionisté – cizinci. V obou případech nevěděli, že mají prorazit závory. „Podle očitých svědků vjel kamion na přejezd v době, když se závory začaly po průjezdu vlaku již zvedat. Náhle se ale znovu zavřely, protože po druhé koleji se blížil osobní vlak mířící z Benešova u Prahy na hlavní nádraží v Praze. Očití svědkové také potvrdili, že přejezdové zabezpečovací zařízení bylo v době nehody funkční.“ (zdroj: http://www.vlcoun.cz/index.php/zeleznice-v-cr/aktuality/4569-citielefant-v-praze-sejmul-nakladak-vlaky-stoj ). Takže to mohlo být takto. Červené světlo stále blikalo, ale závory se začaly zvedat. Řidič nějak nevěděl (nebo si to neuvědomil), že směrodatné… Číst vice »
ono by bohatě stačilo nechat šraňky dole, dokud „nedoblimbá“ i červená.
Nebo sekvenční zvedání: nejdřív se zvednou ‚opouštecí‘ závory, pak ty vjížděcí. Pokud si přejezd zvedání závor rozmyslí (má na to právo, v případě protijedoucího vlaku se stává často), spadnou dolů akorát ty vjížděcí, opouštecí půjdou dolů až po uplynutí předzvánění doby.
Myslíte? Dnešní stav: projede vlak, začnou se zvedat závory (červené pořád svítí), závory jsou v půlce, našlápne si druhý vlak, závory jdou dolů, červené pořád svítí. Váš návrh: projede vlak, zhasnou červené (vaše podmínka je splněna, a teda…) začnou se zvedat závory, závory jsou v půlce (červené nesvítí), našlápne si druhý vlak, … a TEĎ PORAĎTE, JAK DÁL!!!! – závory jít dolů nemůžou, protože červené nesvítí. – rozsvítí se teda červené, ale závory jdou nahoru (nebo zůstanou v půlce?) – když dojdou nahoru, co udělají řidiči? Řeknou si: závory se zvedly, „psychologická zábrana“ zmizela, a že svítí červené? „Proč to… Číst vice »
… rozsvítí se červené, závory jsou nahorů a po předzváněcí době zase dolů. Řidiči, co na přejezd vjeli odjedou, další si všimnou výstrahy a zastaví. Protože vědí (jsou naučeni), že nová výstraha = nový vlak, a ne, že nádražáci je nechávají zbytečně stát, když žádný vlak nejede, protože „důvody“.
Na tomhle mě fascinují ty pseudo-psychologické důvody „co by řidiči dělali“ v situaci, kdy evidentně nevíte co ve skutečnosti řidiči už dělají.
Evidentně s tou pseudopsychologií máte svou vlastní zkušenost. Většina řidičů dělá to, co dělá ten před nimi. Když se (byť proti předpisu) rozjede na červené „ten před vámi“, tak nejpřirozenější je úvaha „však já to stihnu taky“.
„Protože vědí (jsou naučeni), že nová výstraha = nový vlak,“
Tohle je drážní úvaha. Řidiči vědí „svítí červené, možná (!) pojede vlak, ale já bych to ještě mohl stihnout“.
Dnes, při čekání na přejezdu jsem přemýšlel o tom, zda jsou a nebo nejsou přejezdy matoucí. Můj názor je, že nikoliv. Vycházím z úvahy, že červená, ať stála či blikající, zakazuje jízdu! Lze s tímto souhlasit? Pokud ano, pak je jedno ať jste na západě, jihu, východě či severu. Všude je (pravda, předpokládám to) stejné. 1) Blikající červená PZZ se závorami „kryjí“ i ony samotná břevna závor. Proto, mimo, jiné na přejezd je možno vjet až po té, co je „odstraněna“ i tato „překážka“. 2) Když je PZZ bez závor, kdy se smí vjet na přejezd? Až přestanou blikat červená… Číst vice »
Problém je v tom, že můžete stokrát říci, že směrodatná je světelná signalizace, ale pořád tam bude někdo vjíždět a pořád budou nehody. Takhle se fail-safe systémy prostě nenavrhují. Takový systém je nutné navrhnout tak, aby takovou uživatelskou chybu vůbec nepřipustil.
Víte, co znamená fail-safe? Zřejmě ne, když napíšete takovouhle větu.
Matoucí nejsou. S vyjímkou nemocných lidí každý chápe, že blikající červená je vlak. V podstatě jsou na přejezdech 3 příčiny vjezdu vozidla: 1) U přejezdu bez závor nevidím proti slunci blikat červenou – tadý pomúže úprava přejezdu, například instalace závor 2) Červená bliká zbytečně dlouho. Řidič si řekne to jsem mohl 10krát projet a zkusí to – tady je řešením odstranit zbytečné blikání červené. 3) Řidič je debil a prostě to zkusí. Stejně jako řidiči co v noci jezdí ve městě přes křižovatky na červenou – tomu se nedá předcházet v rámci železnice, snad jedině vysunuté sloupky ze země jako… Číst vice »
A to si představte že někde se na červenou smí (odbočovat doprava). Takže je to prostě místně specifické a nikoliv zcela obecné.
Vcera jsem cetl clanek iRozhlasu z roku 2015 na tema vjizdeni na prejezd v dobe zvedani zavor. Docela nemile me prekvapilo, tvrzeni pana Skladaneho z CDV, ze to bezne dela zhruba u 30 % ridicu a na nekterych prejezdech az 80 %. Nechci tvrdit, ze jsem nevedel, ze se toto deje, ale myslel jsem si, ze je to mene cetny jev. https://www.irozhlas.cz/zpravy-domov/az-tretina-ridicu-vjizdi-na-prejezd-kdyz-se-zvedaji-zavory-a-sviti-cervene-svetlo_201508220449_mvydrova Jinak ja se domnivam, ze velka cast obyvatel CR do Studenky (vcetne me) nevedela, ze zavory jsou snadno k prorazeni a nebyt nehody ve Studence, tak to nevi dodnes. V zemich, kde se dlouho nestala podobne medializovana vazna… Číst vice »
V autoškole se to za mě(před 25lety) neučilo.
Ja myslim, ze se to neuci dodnes. Otazka je, zda je to dulezite, uviznuti na prejezdu je pomerne zridkavy jev. Dle meho nazoru nejde v autoskole naucit vse, musela by trvat vyrazne dele a stala by se z toho zdlouhava a financne nedostupna zalezitost.
No sice by se to nemělo nikdy nikomu stát, ale stejně mám pocit že se v autoškole učí mnohem zbytečnější věci. Nevím jak dnes, ale my jsme se učili jak daleko od kraje vozidla smí být světlo.
Take netusim, jak to vypada dnes, nicmene pokud vas ma autoskola pripravit na zkousku, tak musi probrat veci, ze kterych se zkousi, tedy i technicke predpisy, v tomto by musel zapracovat stat a z obsahu zkousky je vyloucit. Nicmene i tak zbude spousta veci, o kterych stoji za to mluvit a vecne dilema, kolik lze do studenta rozumne nalit informaci, aby mu pokud mozno utkvely. Prorazeni zavor v diskuzi pod clankem o nehode na prejezdu zni dulezite, otazkou je, zda je to bezny problem, se kterym se ridic setka.
Možná se to řešilo v jiném článku nebo v jiné diskuzi: Ten pán, co to tak hezky natočil na mobil, než začal točit, zavolal aspoň stodvanáctku?
A všichni ostatní co tam stáli jí taky zavolali? A že to bylo hodně platný, co.
Pořád lepší udělat něco, než se chovat jako d… L.
Hlavně že na toho chuje někdo z našich negestikuloval ať okamžitě odjede (i s prorváním závor) 🙁
Kdyby řidič vystoupil, aby na něj gestikuloval, byl teď možná mrtvý.
Za ty dvě minuty by ten vlak stejně nestihli zastavit. Tam by pomohla jedině automatická detekce vozidla na přejezdu, jak jsme se tu už bavili.
Hlavně že na toho chuje někdo z našich negestikuloval ať okamžitě odjede (i s prorváním závor) 🙁
Tak to by asi vešlo do dějin pantomimy
🙂
Vraňany ukázaly, co pro modrogumáky znamená, když někdo řekne „na hlavní trati“
Jedna věc je naprosto jasná – za volanty náklaďáků budou sedat čím dál větší mentálové, bez ohledu na výmluvy dané jejich věkem (Uhříněves) nebo pokleslou domácí silniční kulturou (Studénka). Implikace z toho je jediná: i když to bude stát strašné úsilí lidí na SŽDC a ještě strašnější prachy, musí přejezdy nad určitý dopravní moment důsledně začít mizet.
V Polsku není zdaleka tak pokleslá silniční kultura, jak si v Česku na základě kamioňáků a gastarbeitrů myslíme. Řídí tam poměrně více žen, které provoz kultivují.
No takový chaos jako na dálnici Krakow-Katowice jsem jinde ve světě nezažil (Vietnam nepočítám)
Asi přitahujete průsery. Já tam jezdím pravidelně a jezdí se tam naprosto standardně, jako v Polsku na dálnici obecně. Prasení se provozuje spíše na „jedničkách“ a „erkách“.
Vstoupit do diskuze…
vzhledem k věku to bude asi doživotí. jestli dotane to co ten Ploák za Studénku…
Když bylo jen pár modřin, tak bručet asi nepůjde. Dostane 3/3 podmínku, na 5 let zákaz řízení (v ČR) a pak zmizí domů. Vazbu navrhují jen proto, aby nezmizel už teď. 🙂
Nic takového bych nečekal. Na dědkovi si nic nevezmete.
Naštěstí nevezl plechy a nebyli mrtví ani těžce zranění. Ty prachy stejně nikdy nezaplatí. Pokud pújde sedět tak max na pár let. On i ten Polák ze studénky by nejspíš dostal míň, kdyby se odvolával.
Proč by to nikdy nezaplatil? (Tady se dá vést politiká diskuse na téma „povinné ručení“, proč vlastně existuje když nezaplatí škody které autem spáchám)
Pojišťovna to možná zaplatí, srbský řidič asi dost těžko. Zatímco bude sedět ve vězení, tak mu naskáčou další dluhy a ani ty z dúchodu nezaplatí. Těch 35M by zaplatil jedině kdyby vyhrál eurojackpot.
A proč to vás trápí? To je starost zaměstnavatele a pojišťovny.
Právě věk může být důvodem, proč tu závoru nepřerazil (pomíjím důvody, proč se tam ocitil). Tahle generace (u nás a možná i v Srbsku) je vychována tak, že úmyslně se cizí majetek neničí a je to něco nepředstavitelného. Pokud bych byl na jeho místě já, tak závoru ustřelím s tím, že prkno SŽDC zaplatí povinné ručení a já budu mít odřený auto a policajti mi dají nějakou pokutu, protože, pokud tam budu stát, dopadne to mnohem hůř. Starým lidem už tyhle konsekvence hůř dochází, prostě pořád viděl tu závoru a říkal si „přece ji nezničím“…
Mě hlavně udivuje, že člověku (bez ohledu na jeho stáří) nedochází konsekvence, že po kolejích jezdí vlaky a pokud stojím na kolejích, dříve nebo později do mě nějaký narazí.
Tam může hrát třeba i role jiná konstrukce závor a jiný provoz na přejezdech v Srbsku, jiná rychlost vlaků, třeba je zvyklí že tam někde je v domku závorář, který to buď zvedne, nebo nechá zastavit vlak… Ale o provozu v Srbsku vím prd. Moderní závory ale působí dojmem železného objektu, který by mohl být pevnější než i dříve používané břevna ze stromků. A jestli se někde používají třeba železné trubky, pak bych se u cizince z takové země nedivil, pro něj ta závora mohla představovat (mentálně) neprorazitelný, či těžko prorazitelný objekt na který tahač nemá.
pokud chci jezdit do zahraničí, musí respektovat tamější zákony a funkcionality, jestli umí jezdit jen po srbsku, má rozvážet rohlíky a nesedat do TIR
To je přístup, který nám fakt hodně pomůže.
A ve kterém zákoně je psáno že se mají závory v nouzi prorážet? Ve kterém zákoně je psáno že u přejezdu je/není závorář? Toto není situace řešitelná zákonem, tím je řešitelný zákaz vjezdu na přejezd pokud bliká červené světlo, ale samotné fungování přejezdu či konstrukce je řešená jinými předpisy které nejsou součástí zákonu o provozu na pozemních komunikacích, který je stěžejním předpisem pro řidiče, spolu s mezinárodními dohodami, které zahrnuje. A pokud, jak říkám, je ze země kde jsou u většiny přejezdů stále závoráři, nebo mají detekci obsazeného přejezdu s vazbou do TZZ která nahodí v obou směrech stůj, tak… Číst vice »
Občanský zákoník
§ 2901
Vyžadují-li to okolnosti případu nebo zvyklosti soukromého života, má povinnost zakročit na ochranu jiného každý, kdo vytvořil nebezpečnou situaci nebo kdo nad ní má kontrolu, anebo odůvodňuje-li to povaha poměru mezi osobami. Stejnou povinnost má ten, kdo může podle svých možností a schopností snadno odvrátit újmu, o níž ví nebo musí vědět, že hrozící závažností zjevně převyšuje, co je třeba k zákroku vynaložit.
To máte obecné ustanovení, kterým se kryjí takové případy jako když souseda vezmete přes záda lopatou když bije manželku atd. Nebo rpávě abyste mohl o své vůli ty závory prorazit a nebyl jste za jejich zničení popotahován. Nicméně jsem to myslel v návaznosti na kakovo musí respektovat tamější zákony a funkcionality
Takové případy kryje ustanovení o nutné obraně, krajní nouzi a přípustném riziku v přestupkovém a trestním zákoně. Tohle je ustanovení, které ukládá povinnost takovým způsobem konat a které bylo porušeno (z čehož lze pak zase vyvozovat nějaký postih za podmínek stanovených trestním a případně i přestupkovým zákonem).
Podívejte se na Youtube, jak vypadají a fungují přejezdy po celém světě. Šotouštvo je přítomné všude, takže materálu je spousta. Jinak naše laťové závory vypadají oproti jiným zemím docela masivně.
Což samozejmě není pro řidiče žádná omluva.
Nojo ale i při této výchově, aspoň mě, by docvaklo, že škoda na prkně a laku kamionu bude násobně menší, než škoda při i jen škrtu natož střetu s vlakem, nepočítaje riziko zranění či ztrát životů 🙁
Kolika, že letého? 😮
Inu, ještě nedávno se tu uvažovalo o odchodu do důchodu v 67 letech …. a ono se k tomu zase stejne bude muset vrátit
Z práce do hrobu asi tak by si to politici představovali.
Ale asi cizozemští. Pokud si dovolím luxus domněnky a bude ten řidič z Balkánu, tak bych se nedivil, bůh ví jaká je jeho ekonomická a rodinná situace. Rozhodně si pěkně vydělal. Hlava mi nebere jednu věc, proč řidič v takové situaci zůstane s velkým těžkým autem stát a ty šraňky neprorazí. Jen mne napadá, i vzhledem k tomu kolikrát se to stává, nebylo by možné do PZZ doplnit části tak aby mohlo zjistit rychlost vlaku a upravit předzváněcí dobu? Přece jenom se nám vlaky pohybují po tratích rychlostí značně rozdílnou a jede-li po koridoru vlak tažený čmelákem či kocourem, bude… Číst vice »
Už se to řešilo u předchozího článku dnes. Místní obyvatelé odmítli podjezd.
Jen dodám – v Uhříněvsi kousek ku Praze je už cca 10 let i podjezd (od Pitkovic). Znalí místních poměrů mi potvrdí, že jet se dá tak i tak, ta varianta od Benic (přes přejezd) je v určitých hodinách pro kamion dost blbá kvůli té následující křižovatce v Uhříněvsi. Čert ví co tam takovýho kamioňáka žene.
Tak možná si vydělal osm let celkem solidního zajištění místo mizerného balkánského důchodu. Jistě budou všichni příznivci exemplárních trestů spokojeni že ho tu budou živit.
Tak raději budu živit takového šoféra deset let v kriminále, než abych se s ním potkal na silnici. V tom prvním případě jde jen a jen o peníze. V tom druhém o život.
a co by ta doba zmenila? kdyz jsou ridici dementi, kteri vjednou na prejezd pomalu i se shozynma srankama a vlakem pred sebou .. tak vyzvaneci doba muze byt treba hodinu a stejne se nejaky dement nnajde.
Dement se najde vždy, ale tenhle přejezd bude víc zavřený než otevřený… 🙁
Ano, dědek neměl pilotovat kamion, ale dvakrát ano že tam ten přejezd neměl už dávno existovat.
Co to změní? Že postupně eliminujete jeden z důvodů proč ten přejezd přejíždí i když bliká nebo jsou dokonce šraňky dole, myslím že jeden z důvodů proč se někteří řidiči chovají jak se chovají je právě ve zbytečně dlouhé blokaci přejezdu. Jestli ten kamion, jak se říká, stál na přejezdu více než dvě minuty (nevíme jestli se natáčet začalo v momentě spuštění závor, nebo třeba půl minuty po), tak je tu něco dost špatně. Pokud lidem takto stavíte do cesty závory, tak je spíš naučíte že je to zbytečná překážka než něco co je pro jejich bezpečnost, pak to začnou… Číst vice »
„aby mohlo zjistit rychlost vlaku a upravit předzváněcí dobu? “ Šlo, ale je to hodně složité. Představte si, že před přejezdem je zastávka a kousek za ní je „spínací bod“ (ať už KO či PN). V tom by se zjišťovala rychlost vlaku. No a tam by se změřila dvacítka, kterou měl vlak chviličku po odjezdu. Co dál? Spočítáme předzváněcí dobu na tu dvacítku a v její půlce mi do ještě zvednutých závor vjede ten vlak, který už zrychlil na 80? Nebo tomu vlaku zakážeme zrychlovat? Váš nápad je realizován v ETCS, byť obráceným směrem: přejezd dostane informaci, že se blíží… Číst vice »
No to je právě ten problém systémů pocházejících koncepčně z 19. století. Nechť je tedy masivně impementováno ETCS, množství sníží i jednotkovou cenu.
Silniční vozidlo s provozní hmotností až 12 t řízené pouze jedním lidským elementem patří „koncepčně“ do kterého století ???
I více než 12t.
Ano, také by mě zajímalo kam patří koncepčně silniční doprava, která není hlídána absolutně ničím? 🤔
Kecáte blbosti. Silniční vozidla jsou zabezpečena tím, že musí být schopná zastavit na úseku silnice, který řidič vidí.
Není pohyb o tom, že řidič předmětného kamionu před přejezdem zastavil. Ale to že do prostoru přejezdu vjede při trvající výstraze bylo čistě rozhodnutím řidiče tedy lidského faktoru. Takže problém není v tom, že by silniční vozidlo nebylo schopné zastavit před překážkou, pokud dodržuje přiměřenou rychlost, ale spíš v tom že před tou překážkou stát nechce a nic mu nezabrání, aby do toho nebezpečného místa nevjel.
A umí to i u nás uvažovaný Level 2?
ETCS dneska bohužel nic takového neumí – jinými slovy, dneska neexistuje žádné bezpečné řešení přejezdu, které by namísto konstantní délky přibližovacího úseku a variabilní předzváněcí doby (= dle aktuální rychlosti vlaku) fungovalo na opačném principu, a to konstantní předzváněcí době (= stejná hodnota pro všechny vlaky v rozsahu V = 0 – MAX v daném traťovém úseku) a variabilním přibližovacím úseku. Nikoliv bezpečná řešení ve světě ale existují – např. tuším v USA a Austrálii, kde jsou u tratě před přejezdem umístěny příslušné návěsti, nařizující strojvedoucímu, aby od takto označeného místa již nezrychloval (neakceleroval) vlak, nicméně zde jsou i jinak… Číst vice »
Já se trochu upřesním: daná fukcionalita se v ETCS připravuje, napsal jsem to blbě, takže to vypadalo, že už to běžně funguje. Omlouvám se.
Nebo tomu vlaku zakážeme zrychlovat?
Ano. Návěstí Stůj, ta se na železnici používá už dost přes 100 let (aneb není nutno na všechno vymýšlet ultramoderní technologické řešení, pochopitelně pomalu zaveditelné, i když to samozřejmě není na škodu.
Nebo Otevřený přejezd, ale tady bych byl opatrný. Strojvůdci ji respektují asi tak jako řidiči ty výstražníky.
Pro detekci rychlosti potřebuji dva body, tedy druhý senzor počítače náprav ze kterého stačí jen první impuls. Jistě půjde řešit i případ vlaku stojícího zastávce, sice to bude zase složitější o trochu, ale ne nějak moc. Rozhodně je to lepší než to co je teď.
Tím zjistíte pouze aktuální rychlost v místě těch senzorú, to Vám nestačí. Vlak múže začít zrychlovat. Teoreticky by to šlo, pokud by tam byl semafor, kterým se dá snížit dovolená rychlost vlaku v daném úseku a přejezd na něj reagoval.Akorát by ho někdo pro ten vlak musel vždycky nastavit a muselo by tam být víc senzorú pohybu vlaku. Moderní řídící systm by to měl zvládnout automaticky.
Dobrý den, děkuji za reakci — když jsem nad dotazem pana K.S. uvažoval, vyšlo mi, že řešení by pravděpodobně muselo vypadat ve stylu: U prvního čidla vlak sdělí rychlost (včetně případné plánované akcelerace), přejezd si vypočítá aktuální doby a ETCS se na úseku po přejezd přenastaví tak, aby zajistilo, že vlak nemůže plánované a sdělené hodnoty překročit a tedy dorazit na přejezd příliš brzy. Nesdělil by vlak nic, jelo by se podle nejhoršího scénáře počítajícího s maximální traťovou rychlostí v místě. Tedy praktická realizovatelnost je velmi nízká (vyžaduje ETCS, vyžaduje vybavit pomalá vozidla mobilní jednotkou — možná toto poskytuje či… Číst vice »
No možná vám to nedošlo, ale to není až tak kvůli politikům. Když budou všichni chodit do důchodu v 50 tak budou brát důchod 200 a budou řvát jak se na chudáky důchodce kašle. Obě moje babičky šly do důchodu po 50 a dožili se přes 80, takže byly v důchodu 30 let. A to je sice hezké, ale ne udržitelné.
Problém bych spíš viděl v nastavení společnosti a samotného důchodového systému, což je důsledek návrhu na stále rostoucí populaci (to platilo po většinu 19 a 20. století), zejména je nebezpečná představa že se o ně stát na stará kolena plně postará.