Autobusy

Policie obvinila ČSAD Liberec a BusLine z pletich v zakázce

Nový autobus VDL 148 pro ČSAD Liberec. Foto: Jan Sůra
Nový autobus VDL 148 pro ČSAD Liberec. Foto: Jan Sůra

Z pletich ve veřejné zakázce obvinila policie dopravní společnosti ČSAD Liberec a BusLine. Informaci o zahájení trestního stíhání dostalo vedení krajské společnosti ČSAD Liberec ve čtvrtek prostřednictvím datové schránky.

Obvinění se týká zejména doby, kdy firmy musely po dohodě vlády s odbory zvýšit mzdy řidičů autobusů. Liberecký kraj, který před dvěma lety společnost koupil prostřednictvím firmy Autobusy LK, se chce bránit. Zvažuje i připojení k trestnímu stíhání a vymáhání náhrady škody. Pletich, jež spočívaly zřejmě ve společném postupu proti kraji, se měla firma dopustit ještě s předchozím majitelem. Novinářům to dnes řekl hejtman Martin Půta (Starostové pro Liberecký kraj). Na běžný provoz ČSAD Liberec a finanční stabilitu firmy by stíhání nemělo mít podle něj vliv, autobusy budou dál jezdit podle jízdních řádů.

Vedení ČSAD Liberec podalo proti zahájení trestního stíhání stížnost s tím, že trestní jednání se týká doby před odkoupením majoritního balíku akcií ČSAD Liberec krajem od firmy LIAD. „A co je klíčové, netýká se žádné z osob, které jsou aktuálně v řídicích či kontrolních orgánech společnosti (ČSAD Liberec),“ doplnil předseda představenstva Martin Bobek. Jednání předchozího vlastníka navíc podle vedení dopravce nebylo ve prospěch ČSAD Liberec, ale v neprospěch firmy. „Proto jsme navrhli zrušení usnesení o zahájení stíhání,“ dodal. Podle Půty je škoda v řádu jednotek milionů korun.

Policie podle Půty sledovala dopravu v kraji od roku 2014. Obvinění se týká zejména roku 2017, kdy se na základě dohody vlády s odbory musely zvýšit mzdy řidičů v autobusové dopravě. Všichni hlavní dopravci – ČSAD Liberec, BusLine a ČSAD Česká Lípa – tehdy vypověděli smlouvy s tím, že jim peníze, které dostali od kraje navíc, nestačí. Zatímco s českolipským dopravcem se kraj dohodl, v případě dalších dvou byla podle Půty jednání výrazně tvrdší a řízení se tam opakovalo. „Jak teď ukazuje trestní spis, postupovaly BusLine a ČSAD Liberec po vzájemné dohodě,“ řekl hejtman.

Vyšetřování policie podle Půty také ukázalo, že skutečným vlastníkem společnosti BusLine je Jiří Vařil. Kraj se teď radí s právníky o tom, jak dál v případě desetileté smlouvy, kterou s firmou uzavřel na zajištění dopravy na Jablonecku a Semilsku. „Součástí smlouvy, kterou jsme uzavřeli na podzim 2018, bylo prohlášení o tom, kdo je skutečný vlastník, které podepsal Jakub Vyskočil. My teď budeme zjišťovat, zda byla smlouva podepsána podle zákona o zadávání veřejných zakázek a jestli je vůbec platná,“ dodal Půta.

ČTK

7 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Divočák

Z jiného pohledu byla zase Lípa ta, která cukla z vyjednávání .. Ta kilometrická cena nebyla nijak přemrštěná, jen to mělo jí čistěji, tedy bez „kartelu“ ..

Martin

A co kriminální delikt pana Vařila z roku 2019 kdy před svým domem vystřelil na auto s lidmi ? Tento hospodářský delikt se také zamete pod stůl ???

KrM

V Libereckém kraji přece každý ví, že BusLine vlastní p. Vařil, tak jaké překvapení představitelů Kraje? Ať netvrdí, že jsou jediní, kteří to nevěděli. 😁

Vít Jůza

Jak by mohl být? Podle obchodního rejstříku 100% Jakub Vyskočil.

Vít Jůza

Dopravci se mezi sebou radili …. a co až se přijde na to, že kraje se spolu radí?! Nevím, jestli se takováto logika může opřít o nějaký zákon, ale je to logika zvrácená.

MildaIV

Ta logika je naprosto v pořádku a ochranu trhu před jeho monopolizací je velmi potřebná.

Greta

Logika je zcela v pořádku, je podezření, že porušili zákon o ochraně hospodářské soutěže a policie je za to stíhá. Radit se může kdo chce jak chce, ale firmy nesmí jednat v kartelu.