Policejními kontrolami emisí neprošlo 9 z 10 aut. Řidiči přišli o techničák
Policie stále více kontroluje emise přímo v terénu. Do 30 dnů si musí řidiči zopakovat měření u STK.
Krajská policejní ředitelství pokračují s emisními kontrolami podezřelých aut, která přitom mají doklady o provedeném měření z STK v pořádku.
Policisté z oddělení silničního dohledu Olomouckého kraje se ve čtvrtek zaměřili na kontrolu emisí a technického stavu motorových vozidel v Přerově. Společně s pracovníky Inspekce silniční dopravy (dříve nazývané Centrum služeb pro silniční dopravu), kteří provozují mobilní zařízení na měření emisí, zkontrolovali deset vybraných vozidel.
„Technickou kontrolou neprošlo ani jedno. U devíti z nich pracovníci centra naměřili překročené hodnoty emisí a v jednom případě bylo vozidlo v nevyhovujícím technickém stavu,“ uvedl policejní mluvčí Libor Hejtman.
Policisté následně omezili řidičům technickou způsobilost jejich vozidla na třicet dnů. Do té doby musí vůz projít technickou kontrolou.
Na pokutách pak policie od zmíněných deseti řidičů podle Hejtmana vybrala 9 tisíc korun.
Kontroly pokračují
„Upozorňujeme motoristy, že v podobných dopravních kontrolách budeme pokračovat,“ uvedl mluvčí.
Cílem kontrol je zachytávat vozidla, která projdou STK, ale limity neplní. Ministerstvo dopravy si na základě kontrol následně vytipovává podvodné stanice měření emisí a prověřuje je.
Podobnou kontrolní akci podnikli dopravní policisté na začátku června i v Plzeňském kraji. Podle mluvčího policie Ondřeje Hodana se celkem zkontrolovalo 18 vozidel, sedm z nich neprošlo. „Všichni ovšem měli platný certifikát z STK,“ uvedl Hodan pro Zdopravy.cz s tím, že některým se přitom z výfuku doslova valit černý dým.
Policisté kontrolují emise přímo na silnicích. Polovina aut neprošla, přestože měla platnou STK
Podle organizace Transparency International (TI) a Asociace emisních techniků a opravářů (ASEM) ovládají systém měření emisí a STK v Česku skupiny, které umožňují korupční jednání.
Ministerstvo dopravy reagovalo na kritiku tím, že nechá zpracovat podrobnou analýzu současné praxe měření emisí a technických kontrol vozidel. Chce vyhodnotit rizika „českého měření“ a srovnat ho s praxí v okolních zemích. Výsledky analýzy či informace o dalším postupu zatím ministerstvo nezveřejnilo.