Polákům za přetáčení tachometrů hrozí nově až pět let vězení
V Polsku v půlce května vstoupí v platnost nový zákon, který výrazně zpřísní tresty lidem, kteří manipulují s počítadlem kilometrů
V Polsku v půlce května vstoupí v platnost nový zákon, který výrazně zpřísní tresty lidem, kteří manipulují s počítadlem kilometrů kvůli jeho papírovému omlazení a dosažení vyšší ceny při prodeji. V Česku ke zpřísnění došlo loni, v porovnání s Polskem ale podvodníkům nehrozí vězení.
Nový zákon podepsal už polský prezident Andrzej Duda, jak informoval list Rzecpospolita. V platnost by měl vstoupit do dvaceti dnů.
Podle novely nesmí s tachometrem nikdo manipulovat, zákon má tak zaručit, že se nebude s údaji o skutečném stáří a stavu vozidla lhát. Vymýtit by se tak mělo stáčení tachometrů. Dosud nebylo stáčení v Polsku trestné. Sazba za stočení se pohybuje od tří měsíců do pěti let. Potrestán přitom může být nejen ten, kdo skutečně úpravu provede, ale i ten, kdo si ji objednal.
Podle Karolíny Topolové, generální ředitelky Aures Holdings, provozovatele mezinárodní sítě autocenter AAA AUTO, je pětiletý trest naprosto přiměřený, protože stáčení způsobuje miliardové škody.
„Je škoda, že podobně přísný zákon jako v Polsku nemáme i u nás, kde je od loňského října maximální možnou sankcí pouze pokuta do půl milionu korun. Stejně jako u nás i v Polsku ještě bude nutné usilovat o zavedení národního registru najetých kilometrů se zdroji dat z STK, od obchodníků s auty, ze servisů nebo od pojišťoven či úvěrových společností,“ řekla Topolová.
Podle ní je potřeba porovnávat údaje z mezinárodních databázi. „Největším problémem je totiž v současnosti dovoz již stočených vozů a jejich registrace se zfalšovaným stavem tachometru v zemi importu. Místní STK tak tento podvod do značné míry legalizují a činnost mezinárodních „stáčecích mafií“ v podstatě umožňují, protože vůbec nezkoumají pravost údaje na tachometru,“ dodala Topolová. Ta odhaduje, že z dovozu je stočeno až 90% aut.