Jedna z největších investic polské železnice. Modernizace katovického uzlu se dotkne i trati do Česka
Celková hodnota projektu přesahuje 40 miliard korun, značnou část nákladů pokryjí fondy EU.
Ve Slezském vojvodství v Polsku startuje velká přestavba tamní železniční infrastruktury. Modernizací projde katovický železniční uzel s tratí až po hranice s Českem. Práce vyjdou na 7 miliard zlotých, tedy v přepočtu více jak 40 miliard korun. Fondy Evropské unie pokryjí značnou část nákladů, v přepočtu asi 34,5 miliardy korun.
Investorem jsou PKP Polskie Linie Kolejowe. Cílem akce je kromě komplexní rekonstrukce infrastruktury také zvýšení komfortu a bezpečnosti cestujících i oddělení příměstské dopravy od dálkové. Hotovo má být do čtyř let.
Vybudováno bude pět nových zastávek – Sosnowiec Środula, Katowice Morawa, Katowice Uniwersytet, Katowice Akademia a Katowice Kokociniec, daších devět čeká modernizace. Tou projde i sedm železničních stanic. Všech 13 nových nástupišť a 35 přestavěných bude nově bezbariérových.
Čtyřkolejná trať a maximální rychlost až 160 km/h
Za účelem oddělení příměstské dopravy od dálkové se ze dvoukolejné trati Będzin – Katowice – Szopienice Południowe – Katowice Piotrowice stane čtyřkolejná. Nové koleje budou měřit téměř 40 kilometrů. Na všech úsecích navíc dojde k výměně stávajících kolejí v délce přes 280 kilometrů a trakční sítě dlouhé 350 kilometrů. Rekonstruováno či postaveno bude rovněž několik železničních viaduktů.
Po dokončení prací zrychlí vlaky na tratích Będzin – Katowice Piotrowice, Tychy – Goczałkowice a Zabrzeg – Zebrzydowice až na 160 km/h.
„Tato investice ukazuje, jak důležité je projektovat, stavět nové tratě a modernizovat stávající železniční infrastrukturu v tak přetížených místech, jako je Slezské vojvodství. Naším cílem je odlehčit dopravě a vytvořit atraktivní nabídku spojů s více příměstských vlaků tak, aby jezdily častěji a vhodněji pro lidi, přijíždějící do Slezska pracovat nebo studovat,“ vysvětlil polský ministr infrastruktury Dariusz Klimczak v tiskové zprávě, která popisuje práce na jednotlivých úsecích více dopodrobna.
„Podobné projekty na zkapacitnění klíčových úseků železniční infrastruktury by potřebovala rozběhnout také Česká republika. Například mezi Prahou a Kolínem by jedno z nejužších hrdel české železniční sítě šlo odstranit podobně jako v Polsku přidáním 4. koleje v úseku Praha-Libeň – Poříčany a 3. případně 4. koleje v úseku Poříčany – Kolín. Takových míst, kde by mělo dojít k navýšení kapacit přidáním další koleje, je ale v Česku mnohem více – za zmínku stojí také například uzel Česká Třebová,“ říká Petr Moravec, výkonný ředitel Svazu osobních železničních dopravců SVOD Bohemia.