Poláci se přiblížili obřímu nákupu letadel, po Embraeru vyložil karty Airbus

Evropský výrobce nabídl LOTu 84 letadel typu A220.
V Polsku se blíží rozhodnutí o budoucí podobě flotily na krátké a střední tratě letecké společnosti LOT. O tom, kdo dopravci dodá desítky nových letadel, se má definitivně rozhodnout v blízké budoucnosti. Hovoří se o prvním čtvrtletí tohoto roku.
Jak informují polská média, svou nabídku nyní LOTu předložil evropský výrobce Airbus. Dopravci nabízí 84 letadel Airbus A220, a to ve verzi 100 i 300.
Polská tisková agentura PAP citovala viceprezidenta Airbusu Benoita de Saint-Exuperyho, podle kterého je A220 pro LOT nejlepší volbou. Stroj má před sebou prý velké vyhlídky na vývoj a může se vyrábět minimálně 20 až 30 let.
„Obměna flotily má proběhnout poměrně rychle, může začít v roce 2026 nebo 2027 a trvat do roku 2030. Podle toho, co víme, má LOT vyřešit akvizici a rozhodnout se celkem rychle, během několika měsíců. Čím dříve, tím lépe pro dopravce,“ konstatoval pro tiskovou agenturu PAP de Saint-Exupery a dodal, že větší A220 jsou pro potřeby LOTu vhodnější, a to zejména s ohledem na plánovanou stavbu megaletiště CPK.
Konkurence láká na miliardové investice
O gigantický kontrakt stojí také konkurenční Embraer, který LOTu nabízí své letouny nové generace E2. Vedení brazilského výrobce zavítalo do Varšavy před nedávnem, nastínilo i možnost miliardových investic do polského leteckého průmyslu.
Jak již deník Zdopravy.cz informoval, u našich sousedů by se v budoucnu mohly vyrábět například transportní letouny C-390, o něž se rychle zvedá zájem, a pro které Embraer hledá partnery pro výrobu dílů i novou linku finální montáže. Stroj navíc firma nabízí i jako nový přírůstek flotily polskému letectvu. Mezi další projednávané projekty patří zařízení pro generální opravy podvozků pro Embraery nové generace E2 a přestavby letadel E190 na nákladní letadla.
Embraer se zhlédnul v Polsku, u sousedů by mohl investovat miliardy dolarů
Nová letadla pro krátké a střední tratě nahradí u LOTu stávající flotilu starších Embraerů. Přechod k Airbusu by tak pro dopravce nepochybně znamenal velké změny, například ve výcviku posádek či údržbě.
Airbus láká s A220 na větší komfort, vyšší kapacitu a nižší cenu na sedadlo, Embraer kromě zmíněných investic do leteckého průmyslu v zemi u svých letounů zase podtrhuje výkon či ekonomičtější provoz.
Polského národního dopravce čeká kvůli plánované stavbě megaletiště CPK také akvizice dalších širokotrupých strojů, které se přidají k současné flotile Dreamlinerů. Rynek Lotniczy citoval polského náměstka ministra infrastruktury Macieja Laseka, podle kterého bude LOT potřebovat asi 30 širokotrupých letadel. Problémem může být aktuálně velmi limitovaná kapacita Chopinova letiště ve Varšavě či dlouhé dodací lhůty nových letadel. Pomoci by mohl nákup starších kusů.
LOT se poohlíží po letounech Dreamliner z druhé ruky, na nové nechce čekat