Poláci schválili stavbu obřího letiště. Má být novou „Dubají“ pro dálkové lety
V Polsku má vzniknout místo stávajícího hlavního varšavského letiště úplně nový vzdušný přístav, který by měl odbavit ročně až 100
V Polsku má vzniknout místo stávajícího hlavního varšavského letiště úplně nový vzdušný přístav, který by měl odbavit ročně až 100 milionů cestujících.
Nový terminál má stát 35 miliard zlotých (zhruba 210 miliard korun). Plán už schválila polská vláda. Důvodem stavby je kapacita hlavního letiště Fréderica Chopina ve Varšavě, která neumožňuje další větší expanzi.
Letiště, která je zatím pracovně nazváno Port Solidarność – Centralny Port Komunikacyjny, má vyrůst na 3000 hektarech mezi Varšavou a Lodží v Baranówě, asi 40 kilometrů od Varšavy.
Polská vláda počítá s tím, že se začne stavět v roce 2020, otevírat ho chce v roce 2027. Předpokládaná kapacita je až 100 milionů cestujících ročně, v první fázi počítají s 45 miliony odbavených pasažérů.
Kapacita výrazně přesahuje polskou poptávku a stávající realitu: letos všechna letiště v Polsku odbaví 34,5 milionu cestujících, Poláci ale počítají s tím, že se nové letiště stane důležitou dopravní křižovatkou pro lety mezi východem a západem. Podobně jako v minulosti například Dubaj či jiná letiště v oblasti Perského zálivu.
„Naše země je umístěná na křižovatce cest mezi velkými metropolemi, jako jsou Los Angeles, Tel Aviv, Vídeň, Tokio, Šanghaj, New York či Teherán. Centrální letiště umožní díky své poloze pohodlné spojení mezi Asií a Amerikou,“ uvedla vláda v prohlášení.
Poláci navíc očekávají, že se bude létat více, než dosud. Podle odhadů tamějšího úřadu civilního letectví by počet cestujících na polských letištích měl stoupnout do roku 2035 na 94 milionů ročně. „Bez centrálního letiště nebude mít Polsko konkurenceschopnou nabídku na leteckém trhu a naše země bude odsouzena k tomu, že bude ve druhé lize,“ dodala vláda.
Síťové spojení chce posílit i polský státní dopravce, který posiluje svoji dálkovou flotilu 8 Boeingů 787 o další čtyři. Na rozdíl od jiných středoevropských dopravců zůstal LOT stále síťovým dopravcem, u kterého 40% tvoří transferoví cestující.
Agentura Bloomberg současně ale upozorňuje na problém s regionálními letišti, které mohou přijít o výraznou část cestujících. Polsko do nich přitom s pomocí evropských fondů v minulých letech investovalo 6 miliard zlotých. Polsko chce letiště napojit z jiných měst sítí vysokorychlostních vlaků. Cílem je, aby se lidé z hlavních aglomerací s výjimkou Štětína dostali na letiště do dvou hodin. „V praxi jde o integraci letecké a železniční dopravy do jednoho uzlu,“ uvedla vláda v prohlášení.