Silnice

Pokuty za rychlost ve Varnsdorfu. Na kamerách vydělává firma, podle státu nezákonně

Radary ve Varnsdorfu. Foto: varnsdorf.anobudelip.cz
Radary ve Varnsdorfu. Foto: varnsdorf.anobudelip.cz

Ministerstvo vnitra se vložilo do nového velkého zdroje příjmů Varnsdorfu a soukromé firmy Water Solar Technology (WST). Ta pro město zajišťuje provoz radarů, naměřená rychlost je pak důvodem pro rozesílání pokut za překročení rychlosti.

Podle stanoviska ministerstva vnitra je varnsdorfský systém v rozporu se zákonem. Město nyní dostalo čas na vyjádření, případně napravení smluv na měření rychlosti. Radnice si na tuto činnost loni na jaře najala soukromou firmu. Radnice chybu odmítá a občany dál vyzývá, aby pokuty platili. Na problémy jako první upozornil Děčínský deník.

Ministerstvo vnitra po předběžném posouzení shledalo rozpor usnesení Rady města Varnsdorf se silničním zákonem,“ napsala radnici ředitelka odboru veřejné správy, dozoru a kontroly ministerstva vnitra Marie Kostruhová. Ministerstvo se opírá o rozsudky Nejvyššího správního soudu, podle kterých nesmí být příjmy třetí strany závislé na výsledku měření. Smlouva se společností WST byla uzavřena na základě rozhodnutí rady města. WST městu radary pronajímá a udržuje, za každý přestupek od města inkasuje 300 korun.

Ve hře jsou nemalé peníze. Zastupitelé na konci loňského roku přesunuli pomocí rozpočtové změny na odměny za měření rychlosti více než 30 milionů korun. Od loňského jara do konce listopadu naměřily radary téměř 100 tisíc přestupků. Město počítá s výběrem více než 110 milionů korun za rok.

Město ve stanovisku zveřejněném na svých stránkách upozornilo, že jde pouze o předběžné posouzení správního orgánu, z něhož nelze v žádném případě dovozovat jakoukoli neplatnost uzavřených smluv či přijatých usnesení orgánů města Varnsdorf. Varuje současně před tím, aby lidé pokuty neplatili. „Je tak zcela nevhodné, aby kdokoli vyzýval k nehrazení pokut, které byly vyměřeny na základě měření prováděných výhradně Městskou policií Varnsdorf,“ uvedlo město. Pokud lidé s pokutou nesouhlasí, mohou podat odpor a věc řešit ve správním řízení. Město udělování pokut zjevně nestíhá, teprve nyní lidé dostávají pokuty za rychlou jízdu v červnu.

Varnsdorf umístil radary na třech místech. Největší kritiku sklízí za měření rychlosti ve Studánce, kde měří ještě v lesním úseku mimo zástavbu, ale oficiálně už v obci. Město radary obhajuje, například na stránkách varnsdorfské pobočky hnutí ANO 2011 vysvětluje instalaci snahou o zklidnění dopravy.

Podle mluvčího varnsdorfské radnice Tomáše Seckého se v prvních měsících měření počet přestupků pohyboval kolem dvaceti tisíc měsíčně, později začaly klesat. Smlouva s WST byla uzavřena na základě jednacího řízení bez uveřejnění, které předcházela výzva k podání nabídky pro zakázku malého rozsahu na služby, město oslovilo jen tři společnosti.

Podle nepodepsaného textu na stránkách ANO 2011 (ve Varnsdorfu vyhrálo volby a má většinu v radě města) město vysoutěžilo systém za nejnižší možnou cenu. Na provozu se podílí společnost ICZ, která poskytla technické řešení – licencovaný software s napojením na účetní systém a spisovou službu a mezinárodní systém EUCARIS a další. „Ve Varnsdorfu nyní funguje jedno z nejmodernějších měřících zařízení v ČR. Celé zařízení je zároveň pilotním projektem, protože je schopné zaregistrovat auto s cizí (např. německou) poznávací značkou a zároveň je systém jako jediný v republice schopen majitele auta – cizince identifikovat a adresovat pokutu do zahraničí,“ uvedlo ANO na stránkách.

10 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jindra

Minimální překročení rychlosti a pokuta 1000kč???? Tohle neni ani v německu 🤔🤔🤔🤔🤔

music123

jj ve Studánce je to účelovka jak říká náš soudruh předseda vlády pan stbák…nejhorší na tom ještě je, že radar je průběhový,

Gogo

Všem co ty radary kritizují se nabízí jedno řešení, začít dodržovat rychlost a pak si firma ani neškrtne.

liposh

Mně se líbilo, jak si lidi stěžovali na radar v Moravských Budějovicích a tak se ptali starosty a ten říká: „Hele, mohl bych vám tu lhát o bezpečnosti na silnicích, ale my prostě potřebujem opravit mateřskou školku“ 😀 Tak upřímnou odpověď jsem nečekal 😀

Tomáš Záruba

Jsem zvědav, kdy někdo prosadí, že příjmy z takto vybraných pokut jdou do státního a nikoli obecního rozpočtu. Rázem by se všechna ta měření skutečně řídila tím, kde je nějaký reálný problém s bezpečností.

Jan Sova

Nejvyšší správní soud 10 As 107/2018 -36 „Tím, žeinstalaci software, jeho upgrade a celkový servis zařízení prováděl soukromý subjekt hmotně zainteresovaný na výsledcích měření, došlo k porušení § 79a odst. 1 zákona o silničním provozu. Nic na tom nemění ani to, že umístění stacionárních radarů určila městská policie, která je také oprávněna stanovit dobu, kdy bude zařízení v provozu, a rozhoduje o nastavení tolerance zařízení. Je to totiž pronajímatelka, kdo každý rok provádí update software, metrologické ověření a celkově provádí servis zařízení“… To mají ve Varnsdorfu smůlu, že si neumí radary koupit a musí na tom nechat „žrádlo“ pro soukromé… Číst vice »

Jiří Šrámek

Viz případ z Mělníka několik let zpět. Radar měřil a fotil třicítku na nechráněném žel. přejezdu. Že šlo o roky zrušenou vlečku, která NIKAM nevedla, je vedlejší. Tenkrát dokonce ona firma, zajišťující měření, „dodala“ úřadu dva lidi na výpomoc, aby se veškerá agenda stihla vyřídit. 34km/h mě tenkrát stálo dvojku.
Nakonec zasáhly soudy a radar zmizel.

AAA

Myslím že tenkrát zasáhla černá kočka, která se u toho přejezdu začala často vyskytovat a všichni na ni troubili, aby jí nepřejeli a také osoba blízká, která začala řídit spoustu těch aut. Tenkrát to ještě šlo. Soudům to bylo úplně jedno, protože vše bylo podle zákona.

Milan

Zdravím pěkně. Druha pokuta ze studánky 1000,-kc , první zaplacena, druha nevíme platit? , nebo ne?

žaneta

také nevím zda platit nebo né ,zkusím se odvolat

Partneři

Škoda transportation