Pokrok míří na jih. Kraj slibuje cestování na jednu jízdenku do konce příštího roku

Autobusové nádraží České Budějovice, ČSAD Jihotrans (GW Bus). Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářAutobusové nádraží České Budějovice, ČSAD Jihotrans (GW Bus). Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Jihočeský kraj je dnes z hlediska dopravní integrace zřejmě nejzaostalejší ze všech.

Jihočeský kraj chce zavést jednotný integrovaný systém hromadné dopravy (IDS), který lidem umožní přestupovat z vlaků na autobusy s jednou jízdenkou, do konce příštího roku. Podle hejtmana Martina Kuby (ODS) jsou jižní Čechy poslední kraj, kde podobný systém není.

„IDS je systém, který lidem umožní jezdit jen na jeden jízdní doklad, který navíc mohou mít jen elektronicky v mobilu. Při cestách do zaměstnání, do školy nebo kamkoli jinam, pak mohou kdykoli přestupovat z autobusu na vlak a vybírat si jednoduše nejvýhodnější spoje,“ uvedl Kuba.

Kraj chtěl systém zavést už od roku 2023. Jeho spuštění zpozdily komplikace kolem výběrového řízení. Jeden ze zájemců neúspěšně podal stížnost k antimonopolnímu úřadu, pak tendr napadl u soudu. Obě instituce potvrdily, že kraj postupoval správně a může projekt chystat dál, řekl Kuba.

Linkové autobusy v Jihočeském kraji od roku 2022 po dobu deseti let obsluhují tři společnosti. Na Českobudějovicku to je společnost GW Bus, na Českokrumlovsku, Jindřichohradecku, Písecku, Prachaticku a Strakonicku ČSAD autobusy České Budějovice a na Táborsku BusLine. Železniční spoje většinou zajišťují České dráhy, na Šumavě GW Train.

„Nyní můžeme nechat naprogramovat celý odbavovací systém. K tomu dokončujeme nové jízdní řády. V nich budeme na řadě míst našeho kraje přidávat spoje a upravovat to celé tak, aby byly dobře definované ty spoje páteřní a všechny na sebe co nejvíce navazovaly,“ uvedl hejtman. Systém by měl být napojený i na městské hromadné dopravy.

Na modelu jihočeské integrace přitom pracuje organizátor veřejné dopravy v Plzeňském kraji POVED, který získal smlouvu před rokem.

Jihočeský kraj je dnes z hlediska dopravní integrace zřejmě nejzaostalejší ze všech. POVED naopak pochází z kraje, jehož dopravní systém patří v tuzemsku k nejpokročilejším.

Integrovaný dopravní systém (IDS) dnes v Jihočeském kraji funguje pouze na Českobudějovicku, jde zhruba o okruh do 20 kilometrů od krajského města. K ideálu má však daleko, chybí například jednorázové jízdenky nebo garantovaná návaznost dopravců v přestupních bodech.

Tagy dopravní integrace Jihočeského kraje Jihočeský kraj Jikord Poved
16 komentářů