Pokračování tramvajového boomu v Praze. Úřad řeší povolení pro další dva kilometry tratě
Tramvaje ve zkušebním provozu v Libuši. Foto: Ondřej Kubát / DPP
Trať na Nové Dvory bude částečně dvoukolejná.
Trať na Nové Dvory bude částečně dvoukolejná.
Hurá! Tohle mi udělalo radost! 🥳😊
Slov boom uvěřím, až se začne realizovat i nová vozovna. Bez nové deponie ty jalové kilometry právě pro tuto oblast nebudou působit zrovna ekonomicky, nemluvě o dřívějších nástupech řidičů. Tak snad pořád platí vize nové vozovny v oblasti Hodkoviček (využitelné i pro barrandovské linky), případně nahoře „nad Modřanskou rolí“? Obojí zatím bez zástavby, takže zatím bez protestujících proti cinkání a vrzání tramvají v půl páté ráno. Využít!
Slovo boom není závislé na vozovně. Ale ano, chtělo by to vozovnu, nebo pokračovat s kolejemi dál dolů po Novodvorské, přes Nádraží Krč na Budějovickou, což už je na Pankrác kousek. Nebo obojí. 🙂
Kudy přesně přes nádr Krč?
Např. Novodvorské – Vrbova – plánovaná spojka mezi Vrbovou a Sulickou – Sulická – V Podzámčí – Na Strži.
To jedině.
Tam je nekolik moznych variant. me by se libilo, kdyby vedla trat vedla Budejovicka, Kacerov, Nem. Krc, Zalesi-Novodvorska, Nove Dvory s odbockou na Sidl. Novodvorska…
A take spojku Sofijske nam, Labe, Sidl. Lhotka, Novodvorska….
Pres nadr. Krc je to zajimava varianta, ale vynecha to nemocnici v teto oblasti…
Mě by se víc líbilo k Thomayerce (nebo ideálně skrz ní) a pak přes Kačerov do Vyskočilky (a tam napojit na trať Budějovická – Brumlovka –Michelská).
A nebo alespoň tu Jeremenkovu, i ta by docela dost kilometrů ušetřila
Vzhledem k tomu, že tam autobusy to nenahradí, nebude na škodu začít i skončit později provoz 🙂 Ale jo, Vozovna by byla super.
Před dvěma lety jsem četl, že by mohla vyrůst vozovna v Braníku. Neví někdo, jak to dopadlo?
Nahoře nad roklí u tramvaje se moc stavět nedá, byla tam skládka, ale bylo by to fajn místo…
V Braniku je zamitnuto, kvuli povodnim,…
Nepletete si to s Hodkovičkama – historicky plánovanou velkou plnohodnotnou vozovnou, ale zde je na mysli malá (dá se spíše říct krytý odstav – jako loni v Olomouci poblíž tamního hlaváku zprovoznil DPMO) – viz https://zdopravy.cz/v-prazskem-braniku-by-u-nadrazi-mohla-vyrust-nova-tramvajova-vozovna-125014/ ?¨ Takovému zařízení/zázemí TRAM by potenciálně ani zaplavení nevadilo, ale podstatně ušetřilo tzv. nájezdové kilometry poloviny spojů obsluhujících konečné Nádraží Braní, Levského a Nové Dvory (dočasně Libuš) – druhá polovina spojů linek vyjíždí a tzv. zatahuje správně z opačných konečnách/jiných vozoven! A v případe hrozby zaplavení Braníka by se TRAM z dané deponie vyjímečně odvezly všechny. Ale jinak račte se podívat, kde se v… Číst vice »
A nestačilo by proti jalovým kilometrům jen nějaké uzavřené „nocoviště“ jako vytvořili v Brně v zastávkách Jírova a Nemocnice Bohunice? Jako za každou cenu mít co nejvíc vozoven to nemusí být úplně ekonomické…
Možná i ano, ale jak teď postupně roste síť, roste i provozní potřeba vozidel. Už teď se plánuje, že těch 40 nových 52T v podstatě jen pokryje nové úseky a možná nahradí nejstarší T3M, ale reálně potřeba místa ve vozovnách stále roste.
Na druhou stranu, teď to docela se ctí zvládají bez Hloubětína…
Protože místo Hloubětína je zatím jen dočasná nekrytá odstavná polacha TRAM v v ÚDDP – https://mapy.cz/s/nejafenuso , kterou za mě se přímo nabízí přebudovat na plnohodnotnou krytou vozovnu.
To se chystá v Braníku ve smyčce, taková minivozovna, mělo by se ralizovat po roce 2026 cca.
A co vozovna na místě točny Nádraží Braník? 😏 Petr Hlaváček s touto smělou myšlenkou přišel už před dvěma lety.
https://www.earch.cz/architektura/clanek/nova-mestska-ctvrt-u-nadrazi-v-braniku-jeji-soucasti-bude-vozovna-tramvaji-i-pr-parkoviste
Vozovna v Hodkovičkách je snad naprosto odpískaná, ale naopak snad stále platí novější vize menší vozovny Nádraží Braník – https://zdopravy.cz/v-prazskem-braniku-by-u-nadrazi-mohla-vyrust-nova-tramvajova-vozovna-125014/, která pro polovinu spojů obsluhujících konečné Nádraž Braník, Levského a Nové Dvory by měla být kapacitně dostačující. Jinak logicky druhá polovina spojů provozně správně vyjíždí a tzv. zatahuje na/z opačných konečných linek a navíc to má i bezpečnostní důvod – žádnou linku by neměly obsluhovat vozy jen z jedné vozovny, kdyby se stalo, že z ní náhle není možno vozy vypravit (počínaje výpadkem elektřiny v dané oblasti, pokračujíc závadou – např. propadem trati vozovnu napojující na ostatní kolejovou síť, až… Číst vice »
Pro trať přes sídliště Barrandov do aktuání konečné Slivenec osobně by jsem preferoval další samostatnou menší – resp. přiměřeně velkou vozovnu u ní, protože tuto TT (tram. trať) považuji za perspektivní zárodek dle mě velmi potřebné kapacitní regionální TT / Regionální tramvaje do menších měst a obcí v okolí Prahy 1.) za mě nejlépe nejen jižně od Prahy (jak částečně obdobně oficiálně uvažuje SčK po současné železniční trati) jako je Mníšek pod Brdy a Dobříš za mě nejlépe cca tudy – https://mapy.cz/s/jarohabuba se značnou novostavbou klasické tramvajové tratě co nejvíce na samostatném dráním tělese mimo pozemní komunikace na rychlost minimálně… Číst vice »
A nemohli by to raději stočit do Sapy? 🙂 Potenciál!
Vietnamci jezděj autama. 🙂
Vy to tam moc neznáte, co?
Evidentně necestujete linkou 197 🙂
Jak kteří. Někteří parkují bouráky na sídlišti, někteří přebíhají přes přechod na autobus a ti v autech nadávají, že je to brzdí.
Ale není tam na tramvaj místo, no.
Přímo před Sapou bude stanice metra D, a na těch pár tangenciálních cest je tam 197 nebo 154.
No tak „boom“ je dost silné slovo…
Spíš salámismus.
Taky by se nemuselo postavit nic. Sice je blbý stavět po dost malých kouskách jako třeba u Pankráce, ale holt důsledek všeho možného papírování a potřeby vypořádat se s případnými připomínkami nebo přímo odporem.
No není, v porovnání s dobou před cca deseti lety
V porovnání s nulou je to samozřejmě lepší, ale furt je to tak maximálně “nemusí pršet, stačí když kape”. Jako boom bych označil několik km ročně po delší období.
Současné tempo je nejvyšší minimálně od války.
V Zálivu nebo na Ukrajině?
V Praze
Chtělo by to tramvaj Novodvorskou a Vrbovou do Braníka.
Do Vrbovky bych se na tu tramvaj chodil dívat. V zimě, před tu zatáčku, až pojede z toho krpálu domů. Na Jílovské by se hodil zásobník pro doplnění písku.
Teď jsem to měřil na mapě a zdá se, že to není až takový krpál (70m na 1,6km). Stoupání na Barrandov (102m na 1,5km) nebo v Tróji (81m na 1,3km) jsou strmější. Takže v tomto ohledu by problém být nemusel. Otázka je spíš, kde a jak to v Braníku napojit?
Problém může být s temi zatáčkami ale i to umíme.
Změř si to od Novodvorská/Vavřenova do té zatáčky. Pak už je to pohoda.
Podle mapy jsou tam 4 vrstevnice na cca 400m. 10m/100
Jestli se díváte na mapy.cz, tak tam je vrstevnice na 5 metrů. Lepší máte ruční měření a podívat se na výškový profil. Uvidíte rovnoměrné klesání 51 promile až k benzínce. https://mapy.cz/s/julagebufa
Co se jako chystá s Braníkem? Braník jako centrum, či za nejzalidněnější část nemá přímý přístup k železnici ani metru. Přitom tam vedou dvě tratě. Být zastávky někde u nadjezdu nad Vrbovou, tak se pokryje část poptávky po železniční přepravě od Lhotky a Krče, což je nic moc, ale pokryje se celá poptávka centra Braníka.
Navíc protáhnout Vrbovou ulicí tramvaj na Dvorecký most a neudělat tam přestup na vlak do čtyř směrů, je přinejmenším divné. Jasně, že Lhotka a Novodvorská může jezdit na vlak na Kačerov, Braník a Krč. Ale Braník? Dvě mouchy, by to byly.
A šířkově co, nebude samostatné těleso?
Je ten plán aspoň v seznamu plánovaných tratí?
Nevíte, proč plánují provoz na té jednokolejné smyčce po směru hod. ručiček? Nebylo by logičtější zahnout do prava už na Chýnovské? Ušetřili by si i dvě křížení kolejí.
To je trenažér. Potřebují ty tramvajáky někde naučit navzájem si dávat přednost. Proč furt v něčem hledat logiku 😀
Napadá mě, aby stanice Nové Dvory byla na straně přilehlé k poště a nové výstavbě uvnitř bloku, která bude pravděpodobně vytíženější, a tudíž aby tolik lidé nemuseli přecházet přes koleje. Ale možná v tom důvod opradvu není, stejně se plánuje prodloužení trati dál po Novodvorské, a pak už to bude jedno.
Ta pošta tam nebude ❤️❤️❤️
A budete tam mít 3 odbočení doleva a jedno doprava.
A dvěře na správné straně metra viz Antonín.
Myslím že takhle je to technicky jednodušší, především na těch 2 kruháčích.
Praha je bez sarkasmu tramvajová velmoc. V málokterém větším městě světa jsem viděl vozidla i tratě tak dobře udržované…
Obvykle k tomu dochází na západ od našich hranic a není to nic výjimečného.
Tak to jsou málokdy tak rozsáhlé provozy. Abyste viděl stejně velké nebo větší sítě tramvají, musel byste spíš do Budapešti nebo Berlína.
Berlín, Kolín, Vídeň, Lipsko (OK, tam je obecně trochu horší stav tratí), Drážďany, apod.
Křižovatkou Lazarská – Spálená projede ve špičkách 165 a přes Karlovo náměstí 140 vlaků za hodinu. To jsou v celosvětovém měřítku naprosto unikátní čísla. A sotva někde najdete i něco podobného úseku Florenc – Palmovka, kde jezdí za hodinu 50 solidně obsazených vlaků metra a na povrchu 60 ještě plnějších tramvají. Pražské tramvaje jsou bezesporu nejvýkonnější tramvajový systém na světě.
Tak škoda že se tak zarytě drží délky soupravy těsně nad 30 metrů, jinak by to na některých linkách mohlo být ještě lepší…
Největší provoz je v Melbourne, není taky výkonnější?
Problém je v metodice. Město/aglomerace, počet vozů (dle délky / kapacity) a tak. Melbourne je větší na km, ale dost toho z našeho pohledu je vlakotramvaj s bídným intervalem (proti našemu) a kapacita vozidlel i jejich počet je menší. S Prahou souteží prakticky stejným stylem provozu jen Vídeň.
Škoda, že jsou na mnohých úsecích velmi pomalé.
Co je nejvýkonnější? Dle přepravených cestujících, ujetých kilometrů či co? Ve všech parametrech má Praha různou konkurenci, to jenom je historický přístup opájet se nějakou domnělou výjimečností, ideálně ve statistice, která není vůbec podstatná (někde jsem nepotvrzeně viděl, že údajně v Praze je nejvíce výhybek na světě). Před výstavbou tunelu v Karlsruhe byla na křižovatce Europaplatz frekvence spojů obdobná, navíc mnohde mají více tratí v centru, tak se to rozloží, což bude i případ Prahy po vybudování chybějících spojek v centru. Navíc obvykle jsou v zahraničí delší tramvaje (nevědí, že je to nesmysl), takže byť by měl být počet spojů… Číst vice »
Tak třeba zrovna v tom Melbourne se vozidlový park skládá převážně z patnáctimetrových sól. Zkuste si například zavést nějaký etalon, klidně těch 30 m a spočítejte si, v jakých rozestupech bude síť pokryta vypravenými vozidly. Ano, Berlín i Vídeň s Prahou soutěžit mohou, Melbourne ani Kolín nad Rýnem ne.
Takže příští rok by se mělo začít stavět Na Nových Dvorech, Strahově, Malešicích a Habrová?
Kdo ví, jak dlouho ta výběrka budou…
Malesice / Habrova není v plánu do 2026 a nevidím že by se něco dělo co by to změnilo tak asi ne. Tak asi po 2026.
To jako Malešice letos vysoutezi zhotovitele a začnou stavět za 3 roky?
Předpokládám, že se zde míchá trať přes NNŽ a trať po Počernické, které jsou v různých fázích přípravy.
Nedávno Praha vydala akční plán do roku 2026. Maleiscka má se stavět po roku 2026 a teď běží jenom příprava.
https://poladprahu.cz/wp-content/uploads/2024/07/P-Aktualizace-Akcni-plan.pdf
A to navíc jsou opatření kde minimálně dva roky před začátku stavby se musejí sbírat semínka a bůh ví co jiného. I kdyby začaly hned co tohle se rozhodlo minulí rok tak 2025 prostě ne staví. Což znamená přesně 2026 a po.
Jak už bylo zmíněno výše, aktuálně běží výběrové řízení na zhotovitele stavby TT po Počernické.
Pardon, můžete upřesnit tu dvojkolenost? Na plánku vidím jednu kolej na Novodvorské už od Chýnovské, a jako rezident jsem to tak vždycky vnímal. Omlouvám se, pokud jsem to z textu špatně pochopil.
Je to dvoukolejná trať, na podstatné části roztažená do jednosměrné smyčky. Nikde tam nebude jednokolejka pojížděná oběma směry.
Ani v úseku Chýnovská – Durychova nebude jen jedna jediná kolej? Na plánku to tak je. Klasická „bloková“ smyčka
V úseku Chýnovská – Durychova bude jedna kolej v Novodvorské a druhá v Libušské. Po té koleji v Novodvorské se bude jezdit na sever, po koleji v Libušské na jih. Je to klasická jednosměrná bloková smyčka.
Samozřejmě trať bude obousměrná dvojkolejná, na plánku jsou ale dvě koleje jenom nakresleny v části smyčky (protože tam to budou dvě koleje jedním směrem).
Na plánku jsou dvě koleje nakresleny všude, kde budou (nebo jsou) dvě koleje. Akorát v Novodvorské je to nakreslené jako dvě čáry hned vedle sebe, takže to vypadá jako jedna tlustá čára. Nicméně na křižovatce Novodvorská × Chýnovská je vidět, že se ta tlustá čára rozděluje na dvě.
To jsou zavedené pojmy pro tramvajové tratě. Dvojkolejná trať má dvě koleje. Po každé z nich tramvaje jezdí vždy v jednom směru, protože to nařizuje zákon o silničním provozu. Jednokolejná trať je trať, po níž jezdí tramvaje střídavě v jednom i druhém směru po stejné koleji. Jednosměrná trať je obdobou jednosměrné ulice a má logicky jednu kolej projížděnou všemi tramvajemi. V Praze takové nejsou, ale můžete je vidět v Plzni v okolí náměstí Republiky. Pro obracení jízdy vlaku se staví různá zařízení. Jsou to: – Točny, ty v Praze nejsou. V San Franciscu na nich obracejí cable cars. – Přejezdy,… Číst vice »
Prosim pane učiteli, on vratný trojúhelník je na Zvonařce.
A doufám, že v budoucnu bude i na Budějovické, aby se mohlo obracet. Smyčka už se tam nevejde, jako bývala, stojí tam baráky.
Budějovická trať bude napojená do jeremenkovi žádná smyčka.
Odpověď na otázku: Aby se mohlo čachrovat s termínem „předjízdná kolej“. Ale ten bych logicky vyhradil pro koleje které slouží jenom k předjíždění odstavených tramvají (analogie jízdní pruh/směr pro gumokoly) a ne kolej, která je víceméně stejně dlouhá jako ta hlavní (příklad Sídliště Řepy).
Nezlobte se, ale s tou terminologií píšete ovlivněný historickým pražským názvoslovím, které se jinde nepoužívá. Jednokolejná smyčka s dvěma předjízdnými kolejemi je třeba vzor Nádraží Podbaba nebo Výstaviště, standardní smyčka je označena prostě jako tříkolejná (umožňuje využít více kolejí v celé své délce, resp. její podstatné využitelné části). Nesmysly s protisměrným pojížděním vycházejí z historické konfigurace některých pražských smyček a nemají vliv na označení vícekolejnosti.
1) Kolik místních pojede do protisměru centru města?
2) A koneckonců směrem na centrum? – Stačí docházková vzdálenost na metro. Jistě nikdo nepojede z konečné do protisměru, pak na Libuš, pak na Modřany, pak na centrum – leda by měl práci, pochůzku apod. v daných částech města, ale ne v centru. Bez perspektivy dalšího pokračování směr centrum je to naprosto zbytečná trať.
Asi počítají z cestami od metra B do Modřan (případně Braníka).
Anebo s cestami z Modřan na metro D…
Počítá se minimálně s prodloužením na konec Novodvorské. Ale i tak se to podle mě využije víc než dostatečně. Spousta lidí si raději sedne a v klidu pojede až do centra, i za cenu trochu delší cesty, než aby napřiklad jeli autobusem do Bráníka a tam přestupovali.
Od metra do Modřan a Komořan. Mimochodem dnes z Libuše na Přístaviště jede tramvaj 16 minut a bus 20 minut. MHD není o vzdálenostech. Je o jízdních dobách.
V neposlední řadě je ta tramvaj mnohem spolehlivější a pohodlnější než malý autobus v zácpě. Podle tramvaje z Libuše si můžete skoro řídit hodinky, protože tam začíná. Mimo špičku krásný zapamatovatelný 10 minut takt.
Ono možná ve výsledku bude ta tramvaj v centru rychleji a pohodlněji než metro: Metro D – přestup Pankrác metro C – přestup někde z C – I.P. Pavlova – tram a dolů na Karlovo a Palackého, nebo Muzeum a metro A, resp. tram dolů na Václavské, resp na Staroměstskou, nebo Florenc – metro B a zase trochu zpět do centra – to ta tram z Nových dvorů jede až pod Vyšehrad po svém tělese s dlouhým kusem tzv. rychlodráhy, kde může až 70 km/h a v té době bude i most v Podolí, tak třeba na Smíchov a časově… Číst vice »
No když srovnám cestu 17 z Modřan až do centra vs popojet opačným směrem na Libuš a pak na metro, tak mi to přijde jako docela atraktivní alternativa.
Pokud bude na Nových Dvorech nová výstavba, pak tam samozřejmě bude i celkem široká směrová poptávka.
Hm, podle přiloženého plánku má mít tramvaj jinačí zastávky než je uvedeno v textu?? Přičemž tedy dvě ze tří jsou totožně se zastávkami metra D… na přestup by měla stačit Nové Dvory, opravdu kvůli jedné zastávce Přírodní stojí za to ne úplně levný kus tramvajové trati ve směru „zpátky“ do města?
Jako jistě, v principu každý kus tramvaje je pozitivní, jen jestli by jinde za ty peníze nebylo víc užitku…
Řekl bych že ten plánek není zrovna moc aktuální.
Plánuje se pokračování trati až na konec Novodvorské, tohle je jen jeden krok.
Prosím bol by nejaký odkaz na zdroj? Nikde som to nezachytil a ani v tom plánku v strategii rozvoja tramvajovej sieti (z roku 2021) to nebolo zakreslené ako potencionálne rozšírenie.
Není to spíš tak, že se počítá s tím metrem, takže pak přijedete metrem z města, přestoupíte na tramvaj a budete tramvají pokračovat dál z města?
Jenže metro na Nových Dvorech bude tak v roce 2040…
Podle aktuálního plánu tam má být v roce 2031. Právní tahanice to možná zpomalí, což ale neznamená, že by se muselo čekat s výstavbou tramvaje.
Je to tak. Na nějaké prezentaci k tomu jsem se dozvěděl, že Nové Dvory se budou stavět „laparoskopickou“ metodou. Vedle Libušské se vybuduje vstup do podzemí a odtud se to bude budovat (stanice bude více než 30 metrů pod povrchem).
O odložení výstavby tramvaje na Nové Dvory ale nepíšu ani slovo. Jen ať se staví a časem i dál na Novodvorskou a Vrbovou dál do Braníka.
Ještě jeden důvod. Odstranění současné úvratě.
Budou tam teda jezdit noční sóla?
Divil bych se, kdyby ne. Zvlášť vzhledem k tomu, že zajíždí například i na Slivenec, bylo by divné se jen tak vykašlat na X km trati z Levského na Nové Dvory.
A nemyslím si, že by měli problém s divně pokroucenejma linkama v noci, viz 911
Mimochodem, od 8. 10. 2024 běží na DESÚ povolovaci řízení i pro TT Olšanská – Habrová.