Podzimní gastronomie na kolejích aneb jak chutná kuře na paprice u ČD a Cibule u RegioJetu a Leo Expressu
Mrkvový krém byl donesen krásně horký a provoněl celou první třídu.
Aleš Petrovský vyrazil ochutnat podzimní a zimní gastronomickou nabídku tří českých železničních dopravců. Své zážitky a pocity popisuje pro deník Zdopravy.cz.
Podzim předává pomyslné žezlo zimě v okolní krajině a právě rukopis těchto dvou období je znatelný i na palubě vlaků v Česku. Dopravci si pro tato dvě roční období připravili zajímavou nabídku ve svých vlacích. Zatímco České dráhy prostřednictvím svého poskytovatele restauračních služeb JLV jedou stále ve stejném modelu obměňování nabídky podle ročních období, tak u Regiojetu a Leo Expresu se jedná spíše o nepravidelné či nárazové obměňování sortimentu. Leo Express navíc v cateringu podniká různé omezené tematické akce, jako je například servírování svatomartinské husy po několik dní.
Kuře na paprice a zeleninové lasagne u Českých drah
Se železnou pravidelností se střídá sezónní nabídka JLV na palubě restauračních a bistro vozů Českých drah. Ani letošní podzimní menu není výjimkou. Hostinu ve vlaku můžete odstartovat polévkou, konkrétně mrkvovým krémem s estragonem a pomerančovou šťávou, jako hlavní chod se nabízí kuřecí stehno bez kosti s omáčkou s uzenou paprikou, žemlovým knedlíkem se zeleninou nebo lasagne s grilovaným lilkem, paprikou, sýrem a rajčatovým sugem. Dalo by se vlastně říct hodně „vytuněné“ kuře na paprice a lasagne trochu jinak. No a na závěr nesmíte zapomenout na mrkvový koláč s krémem, sypaný vlašskými ořechy. Vše můžete zapít třeba pivními speciály, se kterými se i u JLV roztrhl pytel. Zajímavostí je, že na menu je označení nabídky podzim-zima, takže pravděpodobně opět navážeme až novou jarní nabídkou.
IC 504 Pendolino, Praha – Plzeň, 1. třída
Na začátek jsem si objednal zmíněný mrkvový krém, který byl donesen krásně horký a provoněl celou první třídu. Chuť měl opravdu podzimní až orientální. Nejedná se o žádný fádní zeleninový krém, ale o výbornou polévku plnou chutí, kterou si rádi dáte znovu. Následoval hlavní chod, který sice nevypadá na první pohled moc pěkně naservírovaný, ale chuťově je to taktéž špička. Perfektně dochucená omáčka i skvěle připravené kuřecí maso. Jen ten knedlík dostal tradiční ránu při ohřevu, ale to je bohužel standard. Rozhodně doporučuji obě jídla bez váhání. Velkým benefitem je servírování jídla v první třídě a v restauračních vozech na porcelánu.
Exkluzivní jídla od Cibule u RegioJetu…
RegioJet přišel před podzimem také s obměněnou či chcete-li doplněnou nabídkou palubního občerstvení ve svých „IC“ vlacích. První novinkou, kterou můžete potěšit své chuťové buňky, je batátový krém s kokosovým mlékem. Nejen ráno si můžete dopřát anglickou snídani a k obědu si pak dát hovězí guláš se špekovým knedlíkem. To vše dodávané pod hlavičkou Cibule, což je projekt šéfkuchaře Filipa Sajlera, který si dal za úkol dodávat jídlo v restaurační kvalitě, ale naservírované v krabičkách a dostupné kdekoliv. Mezi další novinky patří například veganské sushi či další drobné snacky. A jak vše vypadá v realitě?
RJ 1007 RegioJet, Praha – Zábřeh, Relax třída
U stevardky jsem si objednal batátový krém a gulášek, tedy dvě novinky z menu RegioJetu. Během pár chvil přistála na stůl obě jídla najednou, tudíž jsem chtěl obojí ochutnat velmi rychle, abych jídla neměl studená. Ale ouha. Obě jídla byla prakticky jen vlažná a stevardka zrovna šla objednávat do jiných vozů. Inu začal jsem s ochutnávkou i přes tento drobný nedostatek. Druhou žlutou kartou je dle mého způsob, jak je servírována polévka. Z tohoto kelímku, ve kterém bych spíše čekal dvacet deka vlašského salátu, se jí opravdu zvláštně a je skoro lepší ji vypít. Chuťově však polévka nestrádá a pokud by byla teplá, tak by nebylo co dodat. Guláš servírovaný v klasickém zatavovaném obalu chutnal vysloveně skvěle, včetně parádně měkkého masa. Knedlíky opět trpěly ohřevem. K jídlům v plastu byly servírovány standardní kovové příbory, nicméně jsem ke guláši dostal jen vidličku bez nože. Úplně stejně jako při cestě v létě do Splitu. Asi jsou u RegioJetu nože nedostatkové.
…a stejně exkluzivně Cibule i u Leo Expressu
Na začátku října Leo Express ohlásil podzimní nabídku jídel, tedy konkrétně dýňovou polévku s kokosovým mlékem, brunch s frittatou, klobáskou, slaninou a fazolemi (v menu na reklamě od Cibule pojmenovanou „anglická snídaně“), dále hovězí svíčkovou na smetaně s karlovarským knedlíkem a v neposlední řadě trhanec se švestkami, perníkem a zakysanou smetanou. Nicméně dodatečným pátráním na facebooku dopravce bylo zjištěno, že svíčková již byla na palubě během léta, stejně jako trhanec či „brunch“, které prošly dle popisu jen drobnou obměnou. Aby Leo Express vystoupil z davu, tak přichází s časově omezenými akcemi ve své nabídce cateringu. Asi deset dní se servírovala svatomartinská husa s bramborovými špalíčky a červeným zelím (za 339 Kč) a nyní si můžete nabídnout pochutiny z „narozeninového menu“, které reprezentuje šest zemí a chutí, jež jsou spjaté právě s tímto dopravcem. Vaječný likér z Česka, žemlovka ze Slovenska, pirohy z Polska, boršč z Ukrajiny, sachr dort z Rakouska či šumivé víno ze Španělska. Poslední z nabídky odkazuje na vstup španělských drah RENFE do struktury Leo Expressu.
LE 1236 Leo Express, Zábřeh – Praha, Business třída
Podobně jako u RegioJetu jsem chtěl ochutnat polévku a hlavní jídlo, o kterém jsem si myslel, že bylo novinkou. To sice nebyla úplně pravda, ale nevadí. Prvním rozdílem je fakt, že polévka je donesena opravdu jako první a hlavní jídlo až později. Bohužel je dýňová polévka od Cibule servírována ve stejně stupidním obalu jako u žlutých. Hezkým detailem jsou semínka servírovaná zvlášť, která krému dodávají šmrnc. Faulem je ovšem dřevěná lžička, se kterou se polévka jí jen velmi obtížně – je extrémně nepraktická a na trhu jsou již daleko lepší varianty. Chuťově byl krém opět na úrovni, a v tomto případě i krásně horký. Svíčková rovněž chutnala naprosto excelentně a chuťově by mohla soupeřit s pověstnou svíčkovou od JLV. Brusinky byly opět servírovány v mističce zvlášť. Celý zážitek opět kazil dřevěný příbor. V business třídě by mělo být servírování na úplně jiné úrovni.
Cibule tedy zjevně umí skvělá jídla, jen to servírování na palubách by chtělo doladit.
A co vy? Ochutnali jste zajímavá jídla v tuzemských vlacích? A měli bychom o gastronomii na kolejích psát častěji?
Aleš Petrovský