Doprava ve městě Tramvaje

Podepsáno. V Brně může začít stavba nové tramvajové trati do Bohunic

Vizualizace konečné tramvaje do Kampusu Bohunice. Foto: DPMB
Vizualizace konečné tramvaje do Kampusu Bohunice. Foto: DPMB

Zástupci Brna a Dopravního podniku města Brna podepsali se sdružením Metrostav a Firesta-Fišer smlouvu na stavbu tramvajové trati do Univerzitního kampusu Bohunic. Stavba vyjde na 1,496 miliardy korun bez DPH.

Kontrakt už Brno zveřejnilo v registru smluv. „Jedná se o jednu z nejvýznamnějších dopravních staveb ve městě, a to nejen z pohledu objemu zakázky a získané dotace, ale i přínosu pro obyvatele Brna. Podpora fungování městské hromadné dopravy v Brně je pro nás klíčová,“ uvedla primátorka města Brna Markéta Vaňková.

Díky nové trati má dojít k výraznému zlepšení napojení oblasti Fakultní nemocnice Brno a Univerzitního kampusu Bohunice, kam denně cestuje na čtyřicet tisíc lidí. Pro cestující bude vybudování trati znamenat výrazně komfortnější cestování. Z Hlavního nádraží se k Univerzitnímu kampusu dopraví linkou 8 za zhruba 15 minut.

„Tramvajová doprava je páteřním systémem městské hromadné dopravy v Brně. Stavbu považuji za velký krok kupředu z hlediska komfortu cestujících i vývoje MHD ve městě. Její příprava trvala dlouhých dvanáct let,“ řekl generální ředitel Dopravního podniku města Brna Miloš Havránek. V Brně naopak definitivně padly plány na prodloužení tramvaje v Líšni.

Práce na devět set metrů dlouhé trati začnou v podzimních měsících. V první fázi budou přeloženy inženýrské sítě a jejich přípojky, poté budou zahájeny práce na samotné stavbě nové tramvajové trati.

Nová trať se od stávající odpojí na dopravním uzlu Osová, kde budou mít cestující možnost přestupu na další autobusové a trolejbusové linky. Tunel o délce 619 metrů povede pod Mikuláškovým náměstím a vyústí v ulici Netroufalky. Na trati podle projektu vzniknou dvě nové zastávky Nová Jihlavská a Nemocnice Bohunice, zastávka Nová Jihlavská bude umístěna pod zemí.

V současné době cestující využívají k přepravě do oblasti autobusovou a trolejbusovou dopravu, a to linkami 25, 37, 40, 50, 51, E56, 61, 69, 82, N90 a regionálními linkami 405, 406.

Brno získalo na stavbu tramvaje dotaci přes miliardu korun z Operačního programu doprava, pokryje 85 % nákladů.

30 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Ryk Mat

Gratulace do Brna. 🙂

LKB

Dotace jsou zarny priklad zalezitosti vychazejici z Evropske unie, u niz extremne zalezi na tom, jak si ji clensky stat nastavi.

A bohuzel nektere se nastavit moc nepovedlo, napr. nektere projekty v ROP Severozapad. Ale zrovna tramvaj do kampusu nebo nektere dotace na opravy pamatek jsou pro naprostou vetsinu spolecnosti super.

Je potreba byt bdeli pri nastavovani procesu dotaci.

FANDA

Za 1,5 mld bych cekam aspon 5 km…

Jiří Kocurek

Darda je ten tunel, kde metr tunelu stojí necelý milion.

K.L.

Devětset metrů za jeden a půl miliardy, to si zas někdo namastí kapsu…………a dvanáct let příprav,chce se mi zvracet.

A.R.

Proč nikde není uvedeno, kdo jednotlivé části stavby projektuje? Vždyť projektanti tohle celé vymysleli, Metrostav a Firesta jen dostanou výkresy a podle toho to postaví. Copak je to tak zanedbatelná profese?

Dominik

12 let příprav = 900 metrů tratě? Směju se

Jen tak

tak ona ta priprava zanrnuje vse, od prvotni myslenky, pres vykupy pozemku a veskere schvalovaci procesy.

tak se klidne smej, ale smejes se tak max vlastni hlouposti.

Dominik

😃 může bejt, ale sami si v duchu přiznáváme všichni tady co jsme, že ten proces celkově výstavby nove infrastruktury je neskonale dlouhý. Vím, co všechno to zahrnuje, v oboru se částečně pohybuji. Ale uznej sám, že i ty bys byl rád kdyby se za tu dobu stihlo přece jen něco víc, a to nepočítám že se ještě ani nekoplo:)

Jiří Kocurek

A taky sehnat prachy. DPMB je na kontě nemá jen tak k dispozici. Mít, je, nemusí kupovat ojeté T6 z Práglu.

A.R.

Já se v oboru pohybuji zcela a z toho dementního systému mi vstávají vlasy hrůzou. Ze strany objednavatelů je to kolikrát absolutní nepřipravenost podkladů a neschopnost spolupráce.

Jackub

Prodloužení v Líšni – zahrádkáři, co si na existujícím tělese dosud úředně nezrušené tratě načerno postavili budky a přístřešky, vyhráli? Jak se jim to povedlo? Čeho se brněnský magistrát lekl?

Jiří Kocurek

Dost možná sám sebe – není vyloučeno, že přístřešky si tam načerno postavila „část magistrátu“.

Jaaa

Jj, je to zase malá domů místní mafie. Kdo by se na to měl zaměřit, aby se to konečně vyřešilo?

Kubrt

…padly plány na prodloužení tramvaje v Líšni… – co je tím míněno? Obnova někdejší tratě k depozitáři TMB, nebo něco jiného? Děkuji.

mgr.pavel

„Brno získalo na stavbu tramvaje dotaci přes miliardu korun z Operačního programu doprava, pokryje 85 % nákladů.“ Až někdo bude kritizovat dotace z EU, ukažte mu prosím toto. Takto se mají používat dotace. Ne na nějaká hnízda či toastové chleby..

Czlovek

Já kritizuju dotace z toho důvodu, že ty peníze nevyrostly na stromech, ale že stát/EU ty peníze musel někomu sebrat (ukrást), aby je mohl přerozdělit.

Jen tak

tone nekdo ukradl leda tak mozek

...

Nějaký argument by nebyl?

Jiří Kocurek

Když si otevřu státní rozpočet, tak na stráně „Příjmy“ vidím:
Daň z …
Daň z …
Daň z …
a tak pořád dokola, > 95 % příjmů jsou daně nebo příjmy mající povahu daně. A daně jsou dobrovolně povinné.

Jackub

Obojí je špatně! Máme stavět to, na co máme. Jak jsme to dělali před dotacemi, že tady vůbec něco bylo??! 😮 Nevím, jestli německý, dánský, atd. poplatník sdílí vaše nadšení ze stavby tramvajové tratě z jeho pohledu někde v Kotěhůlkách. A jak budete nadšen vy, až za vaše daně budou stavět infrastrukturu v např. Bulharsku. Ty dotace navíc s sebou nesou značnou administrativní zátěž, na což musíte mít (a taky platit) poměrně velký aparát. Stali jsme se na dotacích závislými a už se bez nich nepostaví ani pár set metrů chodníku, jak je tomu v mém rodném městě. A co… Číst vice »

Martin

A přesto tito Němci a Dánové souhlasí s tím, že je to takto nastavené, kdy bohatší pomáhají chudším (dokazují to velkou volební účastí v evropských volbách a většinou pro proevropské strany)- A u nás se pořád jen bude stěžovat a hrát si na svém písečku…Dotace v zemědělství apod. jsou špatně nastavené, v instrastruktuře ale dávají smysl – ve východních státech je potřeba co nejrychleji dokončit infrastrukturu, aby ekonomika mohla stabilně růst. V takovém campusu Brno uslyšítě stejně angličtiny jako češtiny. Když tam zahraniční zaměstanci dojíždí ze zemí západní Evropy, tak mají volbu mezi tragickou D1 nebo letištěm ve Vídni. A… Číst vice »

Jackub

Ono ani s těmi dotacemi jsme se v infrastruktuře nikam daleko nedostali. Bohužel. A ano, stojím si za tím, že bychom měli stavět to, na co máme a nezadlužovat se. A nenechat vydírat. Kolikrát už zaznělo, že když XY, tak nám budou dotace zastaveny? To je ten smysl EU, o kterém mluvíte? Společenství, kde silnější slabšího zastrašuje a vydírá? Nijak neobhajuji minulý režim a opravdu nechci, aby se něco jemu podobného vrátilo, ale paradoxně se postavilo snad víc km dálnic, než od r. 1989. Masivně se elektrifikovaly železnice. A dnes si bez cizích peněz ani nep*dneme. Není to smutné?

Jaaa

Tímhle se nezadlužujeme. Úplně by stačilo, kdyby se tu nekradlo.
Zbytek toho, co říkáte, jsou bláboly. Komunisti nové tratě nestavěli, železniční infrastruktura trpěla a odnášíme to teď všichni.

Most

Ovšem nezapomínejte, že do EU také platíme, takže na miliardu dotací odvedeme do EU asi 700mil. Když pak zvážíte všechny dotace s prapodivným účelem, dost možná se nám celý dotační princip vůbec nevyplatí. Lidé si myslí, že co je z dotací EU, je z cizího a z toho krev neteče, ale ve skutečnosti teče.

Martin

Zkontrolujte si prosím zdroje, dle MF ČR jsme mezi 2004-2017 odvedli 515 miliard Kč a získali přes 1,2 bilionu Kč. Za každou obdrženou miliardu z dotací jsme tedy odvedli „jen“ 425 milionu, tedy necelou polovinu. Samozřejmě je legitimní říci, že kdybychom si zdroje přerozdělovali sami, tak na tom můžeme být ve finále lépe. Ale když vidím množství korupce v ČR v posledních 20 letech, tak raději beru možnost za jednu vloženou korunu dvě zpět a přerozdělení z evropského hlediska.

Most

Poměr odvedených příspěvků a získaných příjmů se mění, tzv. čistá pozice ČR se zmenšuje a zmenšovat nadále bude, např. za rok 2018 už na obdrženou miliardu odvádíme více než onu polovinu. Cílem je, že saldo bude záporné a budeme čistí plátci do EU. Některé státy EU mají EU za pokladničku a kladné saldo berou za hlavní výhodu členství, změnu salda psychicky neunesou, jestli mezi ně patří i ČR, to se ukáže. Já za hlavní výhodu považuju jakýsi dozor nad něšimi zákony, protože lepší pravidla dominují nad těmi vadnými (např. o zbraních).

MildaIV

Dotace se nikdy nevyplatí.

Jirka

Škoda, že nevíte nic o tom, jak funguje financování EU. Většina zdrojů plyne z obchodování se zeměmi mimo EU, z poplatků za přístup na trhy EU, vklady členských států jsou menšinovým zdrojem.

Kubrt

Tady http://ec.europa.eu/budget/graphs/revenue_expediture.html tedy vidím, že „členské příspěvky“ tvoří 2/3 příjmu.