Uherské Hradiště má nového provozovatele MHD, ÚOHS zamítl rozklad SOR
Cestující čekají nové nízkopodlažní autobusy a výrazné navýšení počtu spojů.
Znojemská dopravní společnost – PSOTA vyhrála soutěž na provozování městské hromadné dopravy v Uherském Hradišti a okolí. Město s ní již podepsalo téměř půlmiliardový kontrakt na 10 let. Uzavření smlouvy bránilo řízení u Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS), na který se obrátil výrobce autobusů SOR Libchavy.
Uzavření kontraktu vyplývá z registru smluv a písemné zprávy zadavatele. Vítěz soutěže nabídl cenu dopravního výkonu 59,69 Kč za kilometr. Soutěž přilákala šest soutěžících. Znojemská dopravní společnost – PSOTA nabídla nejnižší cenu, ročně město zaplatí 45,53 milionu korun. Druhým v pořadí bylo sdružení firem Autobusy Karlovy Vary a Strojně dopravní služby Opava s cenou o dva miliony korun vyšší. Bezkonkurenčně nejdražší byla nabídka od stávajícího dopravce. ČSAD Bus Uherské Hradiště požadovalo 79 milionů korun ročně.
Vítěz byl vybrán již několik měsíců, ale město kvůli rozkladu SOR Libchavy nemohlo uzavřít smlouvu kvůli řízení u ÚOHS. Minulý týden předseda ÚOHS Petr Mlsna rozhodl o zamítnutí rozkladu. SOR si ve svém návrhu stěžoval, že zadávací podmínky nahrávají pořízení autobusů značky IVECO.
Ředitel ZDS – PSOTA Petr Chadim zatím nechtěl uvést, jaké autobusy do Uherského Hradiště nakoupí. Podmínkou jsou nové nízkopodlažní a klimatizované, část budou elektrobusy. „Ještě budeme jednat s městem. Půjde o dvě až tři značky,“ dodal Chadim. Podpisem mají smlouvu na deset let, k zahájení provozu by mělo dojít do devíti měsíců.
Výrazné navýšení rozsahu provozu
Výběr dopravce nabral zpoždění, původně měl provoz převzít vítěz soutěže už letos na počátku roku. Soutěž je prvním krokem ke kompletní proměně veřejné dopravy ve městě. „Stávající systém fungování veřejné dopravy je nemoderní a překonaný, není pro cestující atraktivní ani přívětivý a zaostává za obecnými trendy,“ přiznalo město ve zprávě při vypsání soutěže. Nový provozní model MHD se opírá o data získaná z podrobných průzkumů. Ke změně koncepce došlo na základě sčítání cestujících v autobusech a sociologického průzkumu dopravního chování obyvatel a jeho potřeb, zvlášť dle jednotlivých čtvrtí, sídlišť a místních částí.
Novinkou bude i nástup všemi dveřmi. To má zkrátit jízdní doby a celkově zlepšit spolehlivost sítě MHD. Uherské Hradiště je spolu se Starým Městem a Kunovicemi součástí souvisle zastavěné městské aglomerace s 37 000 obyvateli. V minulosti byla aglomerace jedním městem. „Stávající dopravní výkon 400 000 kilometrů ročně bude navýšen na 750 000 kilometrů, čímž se uherskohradišťská městská doprava po mnoha letech přiblíží běžnému standardu ve srovnatelných městech,“ uvedl Jan Kolařík ze spolku, který pro město zpracoval společně s týmem z Fakulty dopravní ČVUT novou koncepci městské dopravy.
Obyvatelé sídliště Východ, Mařatic nebo Štěpnic se například mohou těšit na průměrný interval obsluhy 15 minut v pracovní dny. Obyvatelé Jarošova a přilehlého sídliště Louky získají průměrný interval 20 minut. Nově obsluhované oblasti sídliště Pod Svahy a ulice Svatováclavská budou mít MHD v průměrném intervalu 35, respektive 25 minut.
O víkendech koncepce přinese namísto dnešních více než dvouhodinových intervalů intervaly 30minutové ve všech hustě osídlených částech města (sídliště Východ, Mařatice, Štěpnice, Jarošov, Louky). Nové linky budou mít také nově průjezdný (diametrální) charakter namísto radiálního, díky němuž vznikne přímé spojení každé čtvrti s nemocnicí i železniční stanicí.