Podepsáno. Provoz na Osoblažce přechází pod obce, trať čeká ještě oprava
Provoz na Osoblažce. Foto: Michal Jeřábek / České dráhy

Nový dopravce má již všechny smlouvy na pronájem vozidel od Českých drah.
Nový dopravce má již všechny smlouvy na pronájem vozidel od Českých drah.
Tak to jsem opravdu zvědavý, jak ten servis ČD zvládnou, když nezvládají ani udržovat to, s čím jezdí. A teď pro cestující v MS kraji jezdici z Opavy do Ostravy a dál chystají jedno velké překvapení.
A o co konkrétně jde, to nám samozřejmě neřeknete, že?
Tak už jsme tu měli muzeum 460, syslograf, 842+954, rakvoropovod, regínoropovod… takže nás hned tak něco nerozhodí.
I když Bobina + Bpjo nebo EN57 by asi překvapily, to jo 😁
843 s 943 mají jezdit. ČD nemůžou za to, že bagrista zlikvidoval jednoho elefanta. Další na ETCS a další je v plánované opravě vyššího stupně.
Mně se pořád nezdají ty 4 páry spojů, do toho se člověk opravdu těžko trefí jako místní i jako turista. Lépe bych se do toho trefil jako cyklista (jel bych vlakem jen jedním směrem), ale nevypadá to jako vhodná souprava pro přepravu kol. Nešlo by to zahustit a tím snížit náklady na kilometr? Jiný nápad by byl provozovat to komplet jako turistickou nostalgickou linku za turistický tarif, ale uznávat krajské jízdenky týdenní a delší – podobně jako na některých úzkých v Sasku.
Co si vlastně obce odchodem od ČD slibují?
Řečnická otázka?
Na začátku byla snaha o nezávislost na ČD, které dlouho měly jen jednu provozní lokomotivu a ta když odpadla (například kvůli absenci vysílačky), tak žádnou a měsíce jezdila NAD. Letos provoz taky pokrývá jedna lokomotiva a v případě výpadku nastává NAD ( i když to zdaleka není tak masivní). Zbývá jen doufat, že nový provozovatel bude mít s ČD lepší smlouvu, která je přiměje (respektive je ekonomicky bude motivovat) zprovoznit záložní lokomotivu. Když už tedy kraj tam ty denní vlaky chce provozovat.
Když to bohatý kraj, který už nemá kam jinam vrážet prachy, zaplatí, tak proč ne.
Bylo by zajímavé znát cenové detaily smlouvy mezi SZD s ČD.
Pockat ta druhá lokomotiva zase nefunguje?
Ve sledovačce je od března do dnes pouze 914 a občas NAD. Nechci nikomu křivdit ani šířit fámy, ale zdá se, že jezdí jen jedna lokomotiva.
https://www.55p.cz/turisticke-linky_2025/8-2025.html
Jezdí opravdu jen 914. Druhá se od cca ledna opravuje, pokud mám správné info, měla by dostat systém kontroly dveří, požadovaný krajem.
Důvodem „odchodu od ČD“ byla neprovozuschopnost lokomotiv. Ty ovšem budou i nadále zajišťovat ČD, tak snad už se jim bude dařit lépe. Podpora ze strany MSK výrazně vzroste, dříve 156, nyní 434 Kč/km. Pak že prý jsme chudá země 😉
A Čajánek jezdil za 82 Kč/vkm. Bud je tahle cena přepálená, nebo Čajánek jezdil hluboko pod reálnou cenou…..
Za 82 Kč by se s Hašišbednama jezdit dalo, kdyby to nebyly Hašišbedny, které mají sólo srovnatelnou spotřebu s Téúčkem s motorem 12 V 170 DR a 2 Balmy. Tedy přibližně 100 litrů na 100 km.
Nikdo a ani (ani úžasný Šatava) nedokáže za tuhle cenu jezdit. Nafta není jediný náklad.
Cena je totálně přepálená. Ale když na to kraj má.
Ohánět se dnes cenou dohodnutou před 15+ roky je nesoudná hloupost – spíše se zeptejte těch, kdo působili před už cca 10 roky ve vedení obou dotčených krajů, proč nebyli ochotni ustoupit Čajánkově aroganci a vyčůranosti. Osobně jsem přesvědčen, že Šatava by se s kraji na zvýšení dotací časem dohodnout dokázal, protože je pragmatik. Při tom rozsahu dopravy, jaký je na „Osoblažce“ objednáván, ta vysoká sazba nákladů na 1 vlkm příliš nevadí, protože v sumě to v rozpočtu kraje na VHD budou stejně jen „drobné“. Na běžné zajišťování pravidelné dopravy (v rámci ZDO) by ovšem bylo vhodné urychleně zajistit nějaké… Číst vice »
Cena, myslím, vychází z výpočtu ze zákona – tak aby byla spravedlivá na obě strany. Poslední dodatek, který Šatava podepsal ale cenu z nějakého neznámého důvodu zastropoval. Notabene, jhmd jezdila v závazku veřejně služby a tady si kraj nemůže jen tak vybírat, komu bude platit víc a komu míň. Skoro to tak vypadá, že arogantní a vyčuraný tady byl právě kraj, pro který to dočasně bylo výhodné, ale společnost to zlikvidovalo. Ví se, za kolik to vysoutěžil Fikáček?
Pan Fikáček smlouvu s kraji na závazkovou dopravu nemá (a pokud jí někdy bude mít, tak nejspíš bez soutěže).
Do rozboru smluv mezi JHMD a kraji se nemůžu pouštět, ale jen tak letmo si pamatuju, že Kraj Vysočina nepřistoupil na páně Čajánkovu představu o navyšování plateb a stále se jezdilo podle nějakých starších ujednání. Která ovšem byla platná, jak potvrdil soud. Ovšem neumím posoudit, jak moc tato okolnost přispěla s úpadku JHMD a co by bylo kdyby.
Co vím, tak minulý rok vysoutěžil turistický provoz, cenu ale nevím. V tom navyšování byl právě asi problém, pokud cena byla zastropována, tak částka, kterou dostal od kraje v roce 2013, nemůže stačit na pokrytí nákladů v roce 2021.
To by mě zajímalo jak si obhájí tenhle trojnásobný nárůst nákladů z veřejné kasy. Je vidět, že je to politikům úplně fuk.
Podle mě jim to je jedno.
Stačí se podívat, kdo kraji vládne (ANO, SPD, Trikolora, PRO)
A nikomu to nevadí.
Za tyhle prachy, by tam mohl jezdit autobus který by to obsloužil lépe, a ne 4*za den ale minimálně co hodinu… Tohle je normální hnůj.
Za tyhle prachy by tam mohlo jezdit 8 autobusů 🙂 Respektive třeba 4, s větším km nájezdem. Autobusové linky tím krajem křižují už dnes. Jako pouhý turista netuším, nakolik je ten vlak využívaný pro běžné cestování. Toto je odpovědnost krajských radních, jak nakládají se svým rozpočtem. Já v MSK nebydlím, takže bych se měl zdržet silných komentářů a respektovat vůli tamních voličů a jimi zvolených politiků ( i když se zdá, že jedněm i druhým je nějaké krajské hospodaření, a život kolem sebe vůbec, dost putna). Chápu, že ta trať má nějaký turistický potenciál a objednávka vlaků ze strany kraje… Číst vice »
Lépe by bylo napsat, že za tyhle prachy by bylo možné vyjezdit busem 8x tolik km. Tj. místo 4 párů jich mít 32. A možná i víc, soudě podle soutěží v jiných krajích. Ale také nejsem místní a nevím, jestli právě tady nemá vlak nějakou zásadní výhodu.
Ty autobusy tam samozřejmě jezdí taky, ale vlak má nespornou výhodu v tom, že to je asi jediná věc která tady na ten konec světa přitáhne nějaké lidi… Nebýt té úzkokolejky, tak by skoro nikdo nevěděl, že nějaká Osoblaha existuje a kde vůbec leží.