Podepsáno. Provoz na Osoblažce přechází pod obce, trať čeká ještě oprava
Provoz na Osoblažce. Foto: Michal Jeřábek / České dráhy

Nový dopravce má již všechny smlouvy na pronájem vozidel od Českých drah.
Nový dopravce má již všechny smlouvy na pronájem vozidel od Českých drah.
Co se vlastně má zlepšit? Stejná vozidla, stejný vlastník, pravděpodobně i stejný personál… A především furt jen minimální provoz. Proč od toho někdo proboha čeká nějaký přírůstek cestujících, když vlastně jediný efekt bude neplatnost “síťových” tarifů?
Souhlasím. Kdyby výsledkem byla nějaká úspora proti ČD… kdyby výsledkem bylo přidání jednoho dvou dalších párů vlaků (byť třeba jen v sezoně o víkendu). Ale takhle mi to přijde zcela zbytečný krok, který jak píšete jen přinese cestujícím jedoucím mimo ODIS komplikace.
Jak jste to s tou neplatností “síťových” tarifů konkrétně myslel?
V osobních vlacích Českých drah na trati 319 platí jednotný tarif ODIS, ČD a OneTicket, který je k nahlédnutí na internetových stránkách dopravce.
https://www.cd.cz/spojeni-a-jizdenka/spojeni-tam/9071164f-7e61-472c-8fa0-b795d94b22f8
Dokud se budou strácet peníze z rozpočtu na něco co korektně jako černou díru nesmíme ani naznačovat, provoz na Osoblažce a ty drobné za to jsou absolutní marginálie.Jakékoliv zpochybňování je potom čiré pokrytectví.Nikdo se na tom neobohatí, a alespoň se udělá něco pro rozvoj regionu.Jen mi potom technicky nesedí, proč když to bylo v režii ČD na servis se kašlalo, a teď když to bude opět zajišťovat ČD tak to půjde?
Tu podporu rozvoje regionu spatřujete v sezónní víkendové atrakci – 1 parní vlak denně?
https://www.osoblazsko.com/cenik/
Vsichni řeší cenu proc a naco jak ikdyby to stalo milion na kilometr tak je to pořád obrovská vzacnost ta uzkokolejka protože kdyz takovou vec maji na západě nebo v jine zemi tak si to hýčkají jako narodni klenot
Tak tady asi má smysl řešit jen celkovou částku na rok. Přepočet na vlkm je vysoký, ale absolutní částka na rok 24,5 mil. Kč už tak hrozně nevypadá. Osoblažsko patří k hospodářsky nejslabším regionům i v rámci MS kraje a kromě té úzkokolejky tam toho už moc nemají. Takže se spíše jedná o podporu cestovního ruchu a souvisejících služeb. A díky pravidelnému provozu je zajištěn i příspěvek SFDI na údržbu tratě. Pro ČD byla úzkokolejka okrajovou záležitostí. Převod pod obecní společnost, pro kterou to bude hlavní činnost, smysl dává. Viz podobné příklady z Německa.
Pozitivum může být (ale netvrdím, že nakonec skutečně i bude) v možnosti více a lépe využívat pro propagaci regionu i existenci dráhy: ČD se propagaci regionů věnují (asi logicky) jen minimálně a obce zase byly jen „zákazníky“ železnice, o jejímž fungování vlastně ani nijak významněji nerozhodovaly. Nejsem si ale jistý, zda obce vůbec vědí, do čeho jdou, a zda toho synergického efektu nakonec opravdu dokáží řádně využít ve prospěch regionu i dráhy = uvidíme (ale asi nejdřív tak za rok a půl, po uzavření prvního roku po změně).
Fakt nevím, čím si pomůžou, když vozy zůstanou v rukou ČD, takže velká změna to nebude.
Tak to jsem opravdu zvědavý, jak ten servis ČD zvládnou, když nezvládají ani udržovat to, s čím jezdí. A teď pro cestující v MS kraji jezdici z Opavy do Ostravy a dál chystají jedno velké překvapení.
A o co konkrétně jde, to nám samozřejmě neřeknete, že?
Tak už jsme tu měli muzeum 460, syslograf, 842+954, rakvoropovod, regínoropovod… takže nás hned tak něco nerozhodí.
I když Bobina + Bpjo nebo EN57 by asi překvapily, to jo 😁
843 s 943 mají jezdit. ČD nemůžou za to, že bagrista zlikvidoval jednoho elefanta. Další na ETCS a další je v plánované opravě vyššího stupně.
Koukám, že jste informovaný. Co udělal bagrista, může být cestujícímu jedno. ČD mají mít zálohu a ne posílat elefanta na montáž ETCS, když druhého mají na opravě. Neboli nemají zálohu, za kterou jim kraj platí.
Kdyby si byl takový chytrý, tak by jsi věděl, že to s tratí Opava – Ostrava nemá vůbec nic společného.
Mně se pořád nezdají ty 4 páry spojů, do toho se člověk opravdu těžko trefí jako místní i jako turista. Lépe bych se do toho trefil jako cyklista (jel bych vlakem jen jedním směrem), ale nevypadá to jako vhodná souprava pro přepravu kol. Nešlo by to zahustit a tím snížit náklady na kilometr? Jiný nápad by byl provozovat to komplet jako turistickou nostalgickou linku za turistický tarif, ale uznávat krajské jízdenky týdenní a delší – podobně jako na některých úzkých v Sasku.
Vyšší frekvence má dva problémy. Aktuální jízdní doba Třemešná – Osoblaha je 50 minut. Pro takt 120 min (místo 4 hod) s jednou soupravou by musel trvat obrat méně jak 10 min., a to včetně objetí vozu lokomotivou, rezervy a přestávky strojvedoucího. Za mě nereálné.
Druhý problém je časová poloha vlaků v Třemešné, kde vlaky navazují na spoje z/do Krnova. Místo krátkého přestupu by se muselo čekat na obrat, nebo nasadit druhou soupravu.
Reálně lze frekvenci zvýšit při stávajícím vozovém parku a traťové rychlosti pouze nasazením druhé soupravy, což však nepřinese úsporu provozních nákladů.
Rezerva a přestávka stačí na jednom konci
To sice třeba i stačí, ale na dvouhodinový takt by to při zmíněných parametrech stejně nevyšlo, a o spolehlivosti takového provozu „na krev“ nemá smysl ani spekulovat.
Tak to jsou samozřejmě validní argumenty. Dvě soupravy by úsporu nepřinesly, jen by mohly více naplnit vlaky (i ty normálněrozchodné). Aby stačila jedna souprava, musely by se splnit dvě podmínky, které jsou tady asi sci-fi, ale jinde by se s tím nepárali: 1) Sehnat někde ojetý motorák co nemusí objíždět (na Döllnitzbahn to zvládli), případně vytunit Tučko na ovládání z řídicího vozu 2) Místo těch not na buben zavést na normálněrozchodné trati hodinový interval s uzly v celou v Krnově a Glucholazech, v půl v Třemešné
Jak už jsem psal dřív kdesi dole: nejlepším řešením by pochopitelně byl ÚSPORNÝ a živý motorový vůz (pokud možno navíc i s řídícím vozem kvůli případné potřebě větší kapacity) a jím zajišťovat většinu provozu, zejména ve všední dny, a TU47 + Balm/u nechat jen na zálohu a na provoz víkendových „výletnicko-nostalgických“ vlaků. Ani to by ovšem bez úprav infrastruktury i GVD nestačilo na spolehlivý taktový provoz ani na jednom z rozchodů, protože současný stav neumožňuje vytvořit dostatečné časové rezervy na obraty náležitostí a už vůbec ne na turnusovým řádem předepsané pauzy pro personál („PJO“) – takže čtyřhodinový interval je aktuálně… Číst vice »
Co si vlastně obce odchodem od ČD slibují?
Řečnická otázka?
Na začátku byla snaha o nezávislost na ČD, které dlouho měly jen jednu provozní lokomotivu a ta když odpadla (například kvůli absenci vysílačky), tak žádnou a měsíce jezdila NAD. Letos provoz taky pokrývá jedna lokomotiva a v případě výpadku nastává NAD ( i když to zdaleka není tak masivní). Zbývá jen doufat, že nový provozovatel bude mít s ČD lepší smlouvu, která je přiměje (respektive je ekonomicky bude motivovat) zprovoznit záložní lokomotivu. Když už tedy kraj tam ty denní vlaky chce provozovat.
Když to bohatý kraj, který už nemá kam jinam vrážet prachy, zaplatí, tak proč ne.
Bylo by zajímavé znát cenové detaily smlouvy mezi SZD s ČD.
Pockat ta druhá lokomotiva zase nefunguje?
Ve sledovačce je od března do dnes pouze 914 a občas NAD. Nechci nikomu křivdit ani šířit fámy, ale zdá se, že jezdí jen jedna lokomotiva.
https://www.55p.cz/turisticke-linky_2025/8-2025.html
Jezdí opravdu jen 914. Druhá se od cca ledna opravuje, pokud mám správné info, měla by dostat systém kontroly dveří, požadovaný krajem.
Co je systém kontroly dveří, umí je to zavřít a nebo jen kontroluje jestli je někdo zavřel? A co zastávky na znamení, budou možné?
913 je na dílnách v Olomouci.
V Olomouci byla, nyní je už nějakou dobu v Bohumíně.
Ladí se komunikace s vozem Btu 905, který je taktéž v Bohumíně.
Důvodem „odchodu od ČD“ byla neprovozuschopnost lokomotiv. Ty ovšem budou i nadále zajišťovat ČD, tak snad už se jim bude dařit lépe. Podpora ze strany MSK výrazně vzroste, dříve 156, nyní 434 Kč/km. Pak že prý jsme chudá země 😉
A Čajánek jezdil za 82 Kč/vkm. Bud je tahle cena přepálená, nebo Čajánek jezdil hluboko pod reálnou cenou…..
Za 82 Kč by se s Hašišbednama jezdit dalo, kdyby to nebyly Hašišbedny, které mají sólo srovnatelnou spotřebu s Téúčkem s motorem 12 V 170 DR a 2 Balmy. Tedy přibližně 100 litrů na 100 km.
Nikdo a ani (ani úžasný Šatava) nedokáže za tuhle cenu jezdit. Nafta není jediný náklad.
Protože k tomu potřebujete motorák co sežere třetinu toho co Hašišbedna. Abyste se dostal na takovou cenu, i tak to ale bude na hraně.
Nafta není jediný náklad. Musíte platit servis, lidi, a mnoho jiného.
Cena je totálně přepálená. Ale když na to kraj má.
Ohánět se dnes cenou dohodnutou před 15+ roky je nesoudná hloupost – spíše se zeptejte těch, kdo působili před už cca 10 roky ve vedení obou dotčených krajů, proč nebyli ochotni ustoupit Čajánkově aroganci a vyčůranosti. Osobně jsem přesvědčen, že Šatava by se s kraji na zvýšení dotací časem dohodnout dokázal, protože je pragmatik. Při tom rozsahu dopravy, jaký je na „Osoblažce“ objednáván, ta vysoká sazba nákladů na 1 vlkm příliš nevadí, protože v sumě to v rozpočtu kraje na VHD budou stejně jen „drobné“. Na běžné zajišťování pravidelné dopravy (v rámci ZDO) by ovšem bylo vhodné urychleně zajistit nějaké… Číst vice »
Cena, myslím, vychází z výpočtu ze zákona – tak aby byla spravedlivá na obě strany. Poslední dodatek, který Šatava podepsal ale cenu z nějakého neznámého důvodu zastropoval. Notabene, jhmd jezdila v závazku veřejně služby a tady si kraj nemůže jen tak vybírat, komu bude platit víc a komu míň. Skoro to tak vypadá, že arogantní a vyčuraný tady byl právě kraj, pro který to dočasně bylo výhodné, ale společnost to zlikvidovalo. Ví se, za kolik to vysoutěžil Fikáček?
Pan Fikáček smlouvu s kraji na závazkovou dopravu nemá (a pokud jí někdy bude mít, tak nejspíš bez soutěže).
Do rozboru smluv mezi JHMD a kraji se nemůžu pouštět, ale jen tak letmo si pamatuju, že Kraj Vysočina nepřistoupil na páně Čajánkovu představu o navyšování plateb a stále se jezdilo podle nějakých starších ujednání. Která ovšem byla platná, jak potvrdil soud. Ovšem neumím posoudit, jak moc tato okolnost přispěla s úpadku JHMD a co by bylo kdyby.
Co vím, tak minulý rok vysoutěžil turistický provoz, cenu ale nevím. V tom navyšování byl právě asi problém, pokud cena byla zastropována, tak částka, kterou dostal od kraje v roce 2013, nemůže stačit na pokrytí nákladů v roce 2021.
Každá dohoda je vždycky záležitostí (nejméně) dvou stran a ty musejí o ni mít zájem: arogance a vyhrožování soudy ovšem zájem druhé strany těžko podpoří, zejména má-li platné argumenty proti změnám právě ona.
To by mě zajímalo jak si obhájí tenhle trojnásobný nárůst nákladů z veřejné kasy. Je vidět, že je to politikům úplně fuk.
Podle mě jim to je jedno.
Stačí se podívat, kdo kraji vládne (ANO, SPD, Trikolora, PRO)
Osoblaha je jeden z nejchudších regionů v česku, úzkokolejka je jediná věc, co tam umí dotáhnout nějaké peníze odjinud, vytvořit nějaká pracovní místa apod. Tak proto.
A nikomu to nevadí.
Za tyhle prachy, by tam mohl jezdit autobus který by to obsloužil lépe, a ne 4*za den ale minimálně co hodinu… Tohle je normální hnůj.
Za tyhle prachy by tam mohlo jezdit 8 autobusů 🙂 Respektive třeba 4, s větším km nájezdem. Autobusové linky tím krajem křižují už dnes. Jako pouhý turista netuším, nakolik je ten vlak využívaný pro běžné cestování. Toto je odpovědnost krajských radních, jak nakládají se svým rozpočtem. Já v MSK nebydlím, takže bych se měl zdržet silných komentářů a respektovat vůli tamních voličů a jimi zvolených politiků ( i když se zdá, že jedněm i druhým je nějaké krajské hospodaření, a život kolem sebe vůbec, dost putna). Chápu, že ta trať má nějaký turistický potenciál a objednávka vlaků ze strany kraje… Číst vice »
Lépe by bylo napsat, že za tyhle prachy by bylo možné vyjezdit busem 8x tolik km. Tj. místo 4 párů jich mít 32. A možná i víc, soudě podle soutěží v jiných krajích. Ale také nejsem místní a nevím, jestli právě tady nemá vlak nějakou zásadní výhodu.
Ty autobusy tam samozřejmě jezdí taky, ale vlak má nespornou výhodu v tom, že to je asi jediná věc která tady na ten konec světa přitáhne nějaké lidi… Nebýt té úzkokolejky, tak by skoro nikdo nevěděl, že nějaká Osoblaha existuje a kde vůbec leží.
S úzkokolejkou pořád skoro nikdo neví, že nějaká Osoblaha existuje a kde vůbec leží.
Schválně jsem se podíval, jak město Osoblaha na svém webu úzkokolejku propaguje, když jim to má přitáhnout lidi. Jako jo, najít se to tam dá asi na dvou místech toho webu, i když je to celkem stručné. Odkazuje se to na už dávno nefunkční web cdrail.cz, na dokument SZD z roku 2011… a pak tedy na web osoblazsko.com (bez nápovědy co tam najdu když na to kliknu), kde všechny informace mám, ačkoliv se to zaměřuje hlavně na ty nostalgické vlaky.
Přesně, to není ani tak dotace do dopravyu, jako dotace do nějaké atrakce. Mohlo by se to srovnávat spíš s provozem nějakého muzea,/bazénu/zoologické.