Podepsáno: České dráhy budou na jihu Čech provozovat elektrické vlaky dalších deset let
Nových vlaků za "výprodejové ceny" by se v případě nezájmu Jihočechů ujal Pardubický kraj.
Jihočeský hejtman Martin Kuba a generální ředitel Českých drah Michal Krapinec dnes v Českých Budějovicích podepsali smlouvu, na základě které budou České dráhy provozovat elektrické vlaky v kraji až do prosince 2033.
Zároveň byla zrušena dosavadní desetiletá smlouva. Na jejím základě provozují České dráhy v kraji elektrické vlaky od prosince 2019. Pořídily přitom deset nových RegioPanterů, které byly dodány loni. Celkem tak v kraji jezdí (včetně čtyř starších) 14 těchto elektrických jednotek.
Nová smlouva počítá s pěti dalšími RegioPantery, což byl podle Kuby jeden z hlavních důvodů, proč kraj přistoupil na prodloužení spolupráce s Českými drahami o čtyři roky. „To je pro nás velmi atraktivní. Máme zkušenost, že po nasazení nových vlaků vzrostla obsazenost o 30 procent,“ uvedl Kuba.
Nové jednotky RegioPanter pořídí dráhy na základě rámcové smlouvy se Škodou Transportation na 50 jednotek, tedy za ceny z roku 2019. Pokud by se jich neujal Jihočeský kraj, stály na ně podle Kuby frontu další kraje. To potvrdil šéf drah Michal Krapinec, podle kterého jde o nové vlaky za „výprodejové ceny“. „Brousil si na ně zuby například Pardubický kraj, kde budou po dnešku velmi smutní,“ řekl Krapinec.
Nové jednotky by měly do Jihočeského kraje dorazit v polovině příštího roku. Podle ČD i podle kraje jsou potřeba k zajištění veškerého provozu „pod dráty“ (vyjma Bechyňky) moderními vlaky. Dodatečná pětice RegioPanterů má obsluhovat tratě České Budějovice – Horní Dvořiště a Rybník – Lipno, možná tak bude například přímá linka Jindřichův Hradec – Lipno.
Pro období platnosti jízdního řádu 2023/2024 kraj předpokládá, že na základě nové smlouvy zaplatí v elektrické trakci přes 580 milionů korun za více než 2,9 milionu najetých vlakokilometrů. To vychází na 198,6 koruny za vlakový kilometr.
„Jsem přesvědčen, že dohoda, kterou jsme udělali, je velmi dobrá. Budeme muset lehce navýšit částku, kterou platíme za dopravní obslužnost, ale ona se do toho v tomhle roce také promítá inflace a zvýšená cena energie. V rámci toho je navýšení opravdu minimální,“ dodal Kuba s tím, že celkově kraj ročně zaplatí za dopravní obslužnost více než 1,9 miliardy korun. V této sumě je započítaná kompletní železniční i autobusová doprava. Podle Krapince jde dohoda na hranu toho, na co byly dráhy ochotné přistoupit.
Podle pravidel Evropské unie lze zakázku na dopravní obslužnost na železnici zadat bez soutěže maximálně na deset let. Poslední desetileté smlouvy bez soutěže lze přitom zadat nejpozději před koncem roku 2023, což právě Jihočeský kraj na poslední chvíli využil.