Podcast: Výcvik pilotů krok za krokem s Michalem Markovičem z F AIR

Letecká škola F AIR. Pramen: F AIRLetecká škola F AIR. Pramen: F AIR

„Když pilot letí z Prahy do Athén dvě hodiny, drží letadlo v ruce 40 sekund. Jinak to letí samo,“ říká Markovič.

Do nového dílu podcastu Cesty Zdopravy.cz jsme tento týden pozvali spolumajitele a ředitele české letecké školy F AIR Michala Markoviče. Domovskou základnu má škola na malém letišti u Benešova, v celosvětovém měřítku je však výjimečná velikostí své flotily (43 vlastních letadel).

V Česku cvičí budoucí piloty, kteří chtějí létat v aeroklubech pro radost, ale i dopravní piloty pro velké aerolinky (například z Číny, Vietnamu nebo Spojených arabských emirátů) a podle Michala Markoviče mají už jen kousek k tomu, aby se F AIR stala největší leteckou školou v Evropě. „Evropská licence je absolutně nejcennější na celém světě kvůli přísnějším požadavkům,“ říká v podcastu manažer. Právě pro výcvik pilotů velkých dopravních letadel využívá letecká škola i mezinárodní letiště v Karlových Varech, kde má jednu ze svých bází.

A kolik takový kurz stojí? „Cena se pohybuje kolem 1,2 až 1,3 milionu korun. Za to dostanete licenci dopravního pilota. Abyste se dostal do velkého dopravního letadla, musíte ještě absolvovat typový výcvik. To stojí dalšího tři čtvrtě milionu,“ vysvětluje Michal Markovič.

O práci pilotů bude podle něj zájem vždy. Je přesvědčený, že létat se nepřestane nikdy. „Lidstvo nevymyslelo dosud jiný způsob dopravy na delší vzdálenosti. Zapomeňte na to, že někdo pojede rychlovlakem do Řecka na dovolenou. A nějaký Hyperloop? Máme problém vybudovat dva kilometry dálnice nebo pražský okruh…,“ říká.

Jaké jsou první kroky k tomu, aby se člověk mohl stát pilotem? Co přesně čeká žáka v letecké škole? Jak instruktoři postupně předávají úplnému začátečníkovi letadlo do ruky? Jak dlouho trvá výcvik profíka, který chce být dopravním pilotem? Proč jsou dnes zdravotní požadavky na budoucí piloty mírnější než dříve? Proč čínské aerolinky posílají své žáky do letecké školy v Benešově u Prahy? Je o práci pilotů stejný zájem jako před covidem? Jak se musí letecká škola vyrovnávat s modernějšími a modernějšími technologiemi, které vstupují do letectví? A jak se stalo, že do letecké školy F AIR vstoupil kapitálově zakladatel Mountfieldu Ivan Drbohlav?

V podcastu otevíráme také téma chybějících pilotů, které je po covidu větším problémem, než se čekalo. „Dnes si v novinách přečtete, že z Londýna nemohou odlétat letadla, protože pozemní personál nestíhá odbavit cestující. Nebo že je nestíhá odbavit řízení letového provozu. Protože propustili personál. Za tři čtvrtě roku budete číst, že letadla nelétají proto, že nejsou piloti,“ říká Michal Markovič s tím, že na tak rychlý pocovidový návrat poptávky cestujících po létání nebyl svět připravený.

Celý rozhovor si ve formě podcastu můžete poslechnout zde na stránce. Odebírat jej můžete i na Spotify, Google Podcasts, Apple Podcasts a Podcast addict.

Tagy Doporučeno letecká škola F AIR Michal Markovič podcast Cesty Zdopravy.cz
11 komentářů