- Železnice •
- Podcast •
- Stavebnictví •
- Silnice
Podcast: U Pražského okruhu byla veřejnost velmi úspěšná, říká specialistka na EIA Ilona Plevová

Častou připomínkou bývá: odsuňte stavbu na území jiné samosprávy. To je zase iracionalita. Tím se přece dopad stavby nesníží.
Jak se dělá EIA a kdy může dopravní stavby skutečně zaříznout. Právě o tom je nový díl podcastu Cesty Zdopravy.cz, který si můžete právě teď poslechnout.
Naším hostem je specialistka na posuzování vlivu staveb na životní prostředí (EIA) Ilona Plevová z Pragoprojektu. Pracovala například na získání souhlasného stanoviska EIA pro severní část Pražského okruhu mezi Ruzyní a Březiněvsí a také pro navazující úsek do Satalic. Po získání kladného stanoviska dál dohlíží na projektovou koordinaci.
Co se tedy musí všechno odehrát, než se poprvé kopne do země na pražském okruhu mezi Ruzyní a Březiněvsí, tedy mezi dálnicemi D7 a D8? „V tuto chvíli se připravuje projektová dokumentace pro povolení záměru, musí se projít veškerou inženýrskou činností, musí se zajistit výkupy pozemků, což je obrovské téma, které širokou veřejnost zajímá. Jedním ze zásadních milníků bude získání pravomocného rozhodnutí. Svou roli budou hrát i archeologické průzkumy. Předpoklad zahájení prací je v roce 2028, délka stavby pak vychází na tři až čtyři roky,“ říká Plevová. Navazující úsek 520 do Satalic má podle ní trochu zpoždění, protože se čeká na výběr finální varianty.
Podle Ilony Plevové je však s Pražským okruhem vše na dobré cestě.
Velkou část rozhovoru věnujeme tomu, co obnáší získat kladné stanovisko EIA a jak silnou pozici má veřejnost při veřejném projednání. Právě při prosazování změn v severní části Pražského okruhu byla prý veřejnost velmi úspěšná. „Začlenění několika nových tunelových úseků, prodloužení tunelů, řešení mimoúrovňové křižovatky Rybářka na Suchdole, zahloubení vozovky a přidání zemních valů, aby stavba co nejméně zasahovala do okolí,“ vypočítává úspěchy veřejnosti Plevová.
Připomínek chodí k dálničním stavbám stovky. Ovšem ne všechny mají racionální základ. Podle Ilony Plevové je to škoda, protože právě věcné připomínky mají největší šanci na úspěch, aby stavbu skutečně ovlivnily.
„Racionální připomínky mají potenciál posunout stavbu vpřed. Pak jsou tu obecné připomínky, které míří proti každé silniční stavbě. Další jsou připomínky konkrétní, ale iracionální bez reálného základu, které skutečně není možné provést. To jsou třeba požadavky na další a další zatunelování, což má dopad na hydrogeologický režim podzemních vod i na klima, protože provoz tunelů je energeticky náročný. A častou připomínkou bývá, odsuňte stavbu na území jiné samosprávy. To je zase iracionalita. Tím se přeci dopad stavby nesníží, když ji někam odsuneme,“ popisuje Plevová.
Početnou skupinou jsou pak i čistě obstrukční aktivisté, jejichž zájmem je stavby blokovat. Tady podle Ilony Plevové často chybí jakékoliv věcné argumenty směřující k ochraně životního prostředí.
Velké emoce v Praze způsobilo zastavení příprav lanové dráhy z Dejvic do Bohnic, právě s odvoláním na stanovisko EIA. „Pokud bych se měla zmínit o lanovce v Podbabě, tak pokud je mi známo, přímo studie na krajinný ráz nedávala stopku této stavbě. Dokonce ani zpracovatel dokumentace EIA nekonstatoval, že by ta stavba byla nepřijatelná. K tomu pak přistoupil až příslušný úřad,“ říká Ilona Plevová.
Jaké mají lidé nejčastější obavy z nových dálničních staveb? Proč musí projít screeningem vlivu na životní prostředí i pražské trolejbusové tratě, které město po letech obnovuje v místech, kde už dříve trolejbusy jezdily? Jak se řeší ochrana šelem v Beskydech (medvědů, vlků a rysů) při přípravě silnice I/49 z Vizovic na slovenské hranice? Jak se Ilona Plevová vlastně k EIA dostala? A jak se liší práce na EIA pro rozšíření čističky, rozšíření výroby pivovaru nebo pro novou dálnici?
To vše si můžete poslechnut právě teď. Podcast si můžete pustit zde na stránce, odebírat ho můžete i na Spotify, Apple Podcasts a Podcast Addict.
Vybraná témata podle času
10. minuta: Aktuální stav příprav severní části pražského okruhu
13. minuta: Co všechno obnáší připravit EIA pro dálniční stavbu v Česku
22. minuta: Veřejná projednání EIA a síla veřejnosti
28. minuta: Nejčastější obavy obyvatel v okolí budoucí severní části pražského okruhu
31. minuta: Co se skutečně podařilo veřejnosti prosadit na stavbě severní části pražského okruhu
36. minuta: EIA pro pražské trolejbusové tratě. Proč ji potřebují
40. minuta: Ochrana živočichů a EIA u silnice I/49 z Vizovic na slovenské hranice
45. minuta: Ilona Plevová odpovídá na dotazy čtenářů Zdopravy.cz
49. minuta: EIA a lanovka z pražských Dejvic do Bohnic