Podcast: Trh městských autobusů se spalovacím motorem zanikne, říká Karel Novák z Iveca
Crosswaye z Vysokého Mýta jezdí v Norsku za polárním kruhem, na Sibiři, ale i v Kazachstánu, na Islandu nebo v africkém Dakaru a Pobřeží slonoviny.
Pojďte se s námi podívat do zákulisí výroby autobusů ve Vysokém Mýtě. Hostem nového dílu podcastu Cesty Zdopravy.cz je tentokrát Karel Novák ze společnosti Iveco Czech Republic. Společnost vyrábí autobusy ve Vysokém Mýtě, ve světě pak ve francouzském Annonay, ale i v Turecku, Itálii nebo v Jižní Americe.
Karel Novák je jedním z nejvýše postavených Čechů, kteří pracují pro značku Iveco Bus. Začínal před dvaceti lety v nákupním oddělení Karosy, dnes je ředitelem produktových platforem autobusové sekce Iveca.
Vysoké Mýto je stále největší autobusovou továrnou v celé Evropě a model Crossway, který se zde vyrábí, je v Evropě nejprodávanějším vozem ve své kategorii. Podle Karla Nováka má téměř padesátiprocentní podíl prodejů na evropském trhu, což je v oboru naprostým unikátem. V Česku je největším zákazníkem Iveca tuzemská Arriva, 93 procent autobusů z Vysokého Mýta však míří na zahraniční trhy.
„Na evropském trhu jsme zvyklí, že si koupíte celý autobus. Pokud budeme mluvit o trhu v Latinské Americe, asijském nebo africkém trhu, tak tam funguje spolupráce podvozkáře a nástavbáře. Tradiční výrobce dodává zejména motorizovaný podvozek, a nástavbáři pak staví karoserii,“ říká v podcastu Karel Novák.
Letos na podzim představilo Iveco novou podobu modelu Crossway, včetně jeho elektrické verze, a tak v rozhovoru otevíráme i téma elektrobusů a vodíkových vozů. „Elektromobilita už není jen na začátku, je to segment, který má dnes v nových registracích městských autobusů zastoupení třicet procent. Je to trh, který začíná hodně růst,“ říká v podcastu Karel Novák, a upozorňuje naopak na to, že při současném nastavení legislativy a energetického mixu čeká trh městských autobusů se spalovacím motorem zánik.
Loni vyrobilo Iveco ve Vysokém Mýtě rekordní počet 4 767 autobusů, dostává se tak na samotnou hranici kapacity svého výrobního závodu. Dosavadní čísla ukazují, že letošní rok by měl být podobně úspěšný. „Pokud se podívám na výrobní linku, je to stále částečně manuální práce, všechny komponenty musí být namontovány do autobusu. Podíl lidské práce zůstává stále velmi důležitý. Od bývalé Karosy jsme ale urazili velkou cestu, co se týká výrobní kadence i technologií, které používáme,“ doplňuje Karel Novák s tím, že jsou ve Vysokém Mýtě hrdí, že v závodě pracuje stále řada inženýrů a dalších profesí z původní Karosy.
Podcast si můžete pustit zde na stránce nebo ho můžete odebírat na Spotify, Google Podcasts, Apple Podcasts a Podcast Addict.
Vybraná témata podle času
6. minuta: Podle čeho se Iveco rozhoduje, jaké typy vozů se budou vyrábět v kterém závodě
9. minuta: Které modely autobusů Iveco jsou nejprodávanější
14. minuta: Jaký je zájem o elektrické autobusy od Iveca a proč Iveco nemá v nabídce trolejbusy
21. minuta: Kde ve světě jezdí autobusy z Vysokého Mýta a které modely jsou nejpoptávanější
24. minuta: Jak se vyrábí autobusy ve Vysokém Mýtě a jak moc si mohou zákazníci vybírat konfiguraci konkrétního vozu.
35. minuta: Jak vzniká design autobusů vyráběných ve Vysokém mýtě
43. minuta: Dotazy čtenářů