Podcast: Rakouské předpisy jsou jednodušší, české řeší každý detail, říká Jan Hruška ze CityRail

Ucelený vlak kontejnerů Eccobox v žst. Kolín s Herkulesem CityRail 761.101. Foto: CityRailUcelený vlak kontejnerů Eccobox v žst. Kolín s Herkulesem CityRail 761.101. Foto: CityRail

Česmad nemusí nic tlačit, železnice se za chvíli střelí do druhé nohy tím, že sama sebe byrokraticky zničí.

Hostem nového dílu podcastu Cesty Zdopravy.cz je Jan Hruška ze společnosti CityRail. Hruška je strojvedoucí a také akcionář firmy. A zatímco přepravy tuzemského železničního carga klesají, CityRail jde momentálně nahoru. Byznys firmy stojí na přepravě dřeva, ať už jde o kulatinu, vlákninu nebo biomasu.

„Odvozíme v průměru 140 nákladních vlaků ucelených přeprav ročně, letos to bude o něco více. Odhaduji, že náš výkon proti roku 2023 naroste na dvojnásobek. 1. písecká, lesní a dřevařská je naším majoritním vlastníkem, a většina našich zakázek je s nimi spojená. Takže je to částečně něco jako závodová doprava,“ říká v podcastu Jan Hruška. „Už se nám stalo, že jsme měli na síti šest i více vlaků,“ dodává.

CityRail má ve své flotile celkem šest lokomotiv, které nejčastěji operují v západních a jižních Čechách nebo na Vysočině. Vlastní dvě z nich, lokomotivu řady 742 a také lokomotivou přezdívanou Herkules. Ostatní mašiny má firma v pronájmu.

Kůrovcové dřevo z českých hor je dnes už téměř pryč, novou obchodní příležitostí pro CityRail je ale přeprava napadeného dříví z Německa. „Kůrovec se od nás vystěhoval na západ. Kůrovcové dřevo z Německa vozí kamiony do regionu Chebska a odtud ho distribuujeme dále vlakem. A nejsme jediný dopravce, který to takto dělá,“ říká Hruška. Proč nemůže jet dřevo už z Německa po kolejích, rozebíráme v našem rozhovoru, který si můžete teď pustit zde na stránce.

Hruška jako strojvedoucí jezdí často v čele vlaků se dřevem. Někdy proto, že chybí kolega, který by to odvezl, někdy proto, že si chce na mašině odpočinout. Jezdí ale také pro dopravce KŽC Doprava na historických bardotkách a na parních lokomotivách na úzkokolejkách kolem rakouského Gmündu.

Strojvedoucím se stal ale na úzkokolejkách, které vycházejí z Jindřichova Hradce. V podcastu tak vzpomínáme i na to, jak prožíval vznik Jindřichohradeckých místních drah (JHMD) a převod provozu, tratí i vozidel z Českých drah na JHMD v roce 1998 za jednu korunu.

„To jsou pocity, které se nedají opakovat. To má člověk možnost jednou za život. Jsem z toho regionu a vždycky jsem chtěl na železnici pracovat. Trať do Nové Bystřice byla vždycky má nejoblíbenější,“ říká Jan Hruška. A neprobíráme jen osobní dopravu, ale také nákladní přepravy na jihočeských úzkorozchodných drahách.

V aktuálním díle podcastu také srovnáváme české i rakouské předpisy, protože Jan Hruška jezdí jako strojvedoucí na obou stranách hranice. „Rakouské předpisy jsou jednodušší a jsou psány možná trochu s otevřeným koncem, což je velký rozdíl proti českým předpisům, které se snaží řešit všechny možné situace až do nejmenších možných detailů. Tady v Česku jsme zase mistři operativy, a to nemyslím pejorativně. V případě provozních problémů se u nás okamžitě hledá řešení, to v Rakousku úplně běžný styl není. Ne že by si s mimořádnými událostmi neuměli poradit, ale rozhodně jim to trvá déle,“ říká v podcastu Jan Hruška.

CityRail je také akreditovaným školícím střediskem, které vychovává nové strojvedoucí a další profese na železnici, a tak řešíme, jak jsou kurzy náročné, jací jsou dnešní mladí lidé, kteří chtějí být strojvedoucími i jaká rozčarování zažívají, když zjistí, co to znamená na dráze skutečně pracovat.

Podcast si můžete pustit zde na stránce nebo ho můžete odebírat na Spotify, Google Podcasts, Apple Podcasts a Podcast Addict.

Vybraná témata podle času
4. minuta: Kde jezdí vlaky CityRail nejčastěji a k jakým zákazníkům
11. minuta: Jak si v Česku nákladní dopravci rezervují v praxi manipulační koleje pro nakládku
20. minuta: Jak se daří CityRail získávat nové zakázky ze silnice pro přepravu na kolejích a jak se liší uvažování koncových zákazníků v Česku od těch v Rakousku
26. minuta: Jak vzpomíná Jan Hruška na vznik Jindřichohradeckých místních drah
33. minuta: Jak se podle Jana Hrušky liší provoz na rakouských a českých úzkorozchodných železnicích
38. minuta: Jak se školí strojvedoucí ve školícím středisku CityRail
44. minuta: Jan Hruška odpovídá na dotazy čtenářů

Tagy CityRail Doporučeno Jan Hruška podcast Cesty Zdopravy.cz
69 komentářů