Podcast: Rádi bychom odstavili po K2 i tramvaje T3, říká šéf DPMB Miloš Havránek
Preference MHD je pro nás to klíčové. A pokud toho nedocílíme, může hrozit i kolaps dopravy. Věřím, že si to všechny zainteresované složky uvědomí, říká Havránek.
Hostem nového dílu podcastu Cesty Zdopravy.cz je ředitel dopravního podniku města Brna (DPMB) Miloš Havránek. Právě teď v květnu je to 12 let, co stojí v jeho čele. Veřejnou dopravu zajištuje DPMB v aglomeraci, kde žije téměř půl milionu lidí. Ročně přepraví 360 milionů cestujících, provoz MHD Brno vyjde letos na 3,7 miliardy korun. Necelou miliardu z toho pokryjí tržby z jízdného. Nejvyužívanější jízdenkou je podle ředitele v Brně roční „šalinkarta“, na druhém místě je pak systém prodeje jízdenek Pípni a jeď.
Ani přes rostoucí náklady na energie Brno zatím nechce sáhnout ke zdražování jízdného. Miloš Havránek říká, že je to o hlavně o filosofii přístupu k veřejné dopravě a že se tento směr městu vyplácí i za cenu toho, že musí z městské kasy do dopravy poslat více peněz. „Jsem rád, že se město rozhodlo to nepřenášet na cestující. Přináší to pozitivní efekty. Zájem o naši MHD roste, bude to pravděpodobně znamenat, že dosáhneme letos tržby jedné miliardy korun. To je signál, že stabilní jízdné zve cestujícího do hromadné dopravy,“ řekl v podcastu Miloš Havránek.
Když to pro zjednodušení zaokrouhlíme, má dopravní DPMB 300 tramvají, 300 autobusů a 150 trolejbusů. Většina dopravních prostředků je tak v Brně elektrická a také zde jezdí vysoký podíl autobusů na CNG. Podle ředitele je po Ostravě druhý největší v ČR.
Testovací jízdy jízdy už v Brně najíždí první trolejbusy SOR, které si sestavuje DPMB sám ve svých dílnách. V Brně jim říkají Mario. „Testovací jízdy bez cestujících už ujely, mělo by dojít k homologaci. Sestavit jeden trvá 14 dní, v případě tramvají to byly 2 měsíce,“ říká Miloš Havránek. Nejspolehlivější tramvaje jsou podle něj jednoznačně brněnští Draci a Varia. Ale otázkou je, co s tím teď udělají nové obousměrné tramvaje 45 T od Škody. „Jsem rád, že jsme definitivně vyřadili ‚ká dvojky‘, v pravidelném provozu se s nimi už dnes nesvezete. Považoval jsem je za větší historické peklo než ‚té trojky‘. I ty bychom rádi odstavili, nejstarší tramvaje jezdí už více než 30 let. Můžete je modernizovat, jak chcete, ale je to starý koncept a patří do dopravní nostalgie, ne do pravidelného provozu,“ dodal.
V rozhovoru se dotýkáme také stavu trolejového vedení pro trolejbusy, zákazu elektrokoloběžek v dopravních prostředích v Brně, zvýšení pokut pro černé pasažéry, případnému návratu nočních rozjezdů, které byly v covidovém období zrušeny, i výši mezd u dopravního podniku.
Více uslyšíte v podcastu, který si můžete pustit zde na stránce nebo ho můžete odebírat na Spotify, Google Podcasts, Apple Podcasts či Podcast addict.
Vybraná témata podle času:
6. minuta: Co stojí za nárůstem počtu cestujících v brněnské MHD, který překonal už předcovidová čísla?
15. minuta: Proč jsou dnes na některých linkách MHD intervaly delší než v minulosti?
21. minuta: Proč se DPMB vydal cestou sestavování nových trolejbusů a tramvají ve vlastních dílnách a jak je taková stavba náročná?
31. minuta: Jaké má Brno plány s dalším rozvojem velkokapacitních tramvajových souprav?
35. minuta: Jaké byly začátky elektrických lodí na přehradě a jak se jim dnes daří?
39. minuta: Jak Brno opravovalo tramvaj K2 pro Prahu a jaká je budoucnost zdejších historických vozidel?
43. minuta: Kde jsou největší problémy preference MHD na brněnských křižovatkách?
47. minuta: Jak se chystá DPMB na přesun brněnského nádraží?