Podcast: Původní těleso Hitlerovy dálnice pro stavbu I/73 využít nepůjde, říká šéf ŘSD Radek Mátl
Musíme se zabývat méně legislativou a víc efektivitou úředníků. Není možné, aby vyřízení odvolání trvalo 18 měsíců.
Přinášíme vám další ze speciálních vydání podcastu Cesty Zdopravy.cz, kdy náš host odpovídá především na čtenářské dotazy. Pozvání do studia přijal Radek Mátl, který stojí už čtyři roky v čele Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD). Během 60 minut se popral s 25 dotazy čtenářů.
Česko právě prožívá stavební dálniční boom, v příštím roce by se mělo otevřít přes sto kilometrů nových dálnic, což naše země nepamatuje. Kdy bude ale kompletně dostavěná dálnice D6, kdy bude zcela funkční dálnice D35, kdy se poprvé kopne na středočeském úseku dálnice D3, jaký je stav v přípravách severního obchvatu hlavního města mezi dálnicemi D7 a D8, povede opravdu pražský okruh pod pražskou čtvrtí Suchdol a dojde někdy i na propojení dálnic D3 a D5 na pomezí Středočeského a Jihočeského kraje? I to jsou otázky, které vás zajímaly. A Radek Mátl na ně v novém díle podcastu detailně odpovídá.
Jedna z vašich otázek míří i k velmi očekávané silnici I. třídy číslo 73 z Brna na sever směrem na Moravskou Třebovou, která byla dříve označována jako dálnice D43. Ta by měla vést z velké části v obdobné stopě, v které nacistické Německo rozestavělo dálnici Vídeň – Vratislav. A tak je otázka, zda není možné původní stavbu alespoň částečně využít.
„Z velké části ne, za ty roky se z toho stal biotop a kvalita náspu není dobrá. Povedeme tu trasu tímto územím, ale budeme muset velkou část odtěžit, provádět sanace a budeme defacto stavět znovu. Ani mosty, které jsou dnes pomalu 80 let staré, si nedovedu představit, že bychom využili na stavbu nové dálnice s životností sto let,“ řekl v podcastu Mátl.
Jako čtenáři jste se podivovali i nad tím, proč se u Brna rozšiřuje dálnice D1 na šest pruhů jen ve velmi krátkém úseku. „Nic jiného nám nezbylo, měli jsme povoleno rozšiřovat dálnici jen v tomto místě v délce 1,5 kilometru. Je to ten nejkomplikovanější úsek, kde jsou napojeny dálnice D2 a D52 a intenzity provozu jsou tam největší. Tady se nám podařilo proces urychlit, získat stavební povolení a mohli jsme se do toho pustit. Co se týká ostatních úseků, tam bohužel nemáme vydané ani územní rozhodnutí. Rádi bychom udělali celých 30 kilometrů, tak to ale připravené nebylo. Rozšiřujeme úsek, který byl nejkritičtější,“ odpovídá čtenářům v podcastu Radek Mátl.
V rozhovoru otevíráme také téma kritického nedostatku kameniva pro dopravní stavby, který by mohl nastat už během několika let, protože zásoby v českých lomech, které je možné vytěžit, se povážlivě tenčí.
Ptali jste se také na to, jak zrychlit přípravu dopravních staveb. „Možná všechny překvapím, ale potřebujeme se méně zabývat legislativou a víc efektivitou činnosti úředníků ale i projektantů, investorů a všech. Aby se procesy zrychlily. Jsme v demokratické zemi, je dobře, že je právo se odvolávat u důležitých staveb, které ovlivní životy spousty lidí. Na druhou stranu není možné, aby nám vyřízení odvolání pak trvalo 18 nebo 12 měsíců. To je špatně, to nás strašně zdržuje,“ říká Radek Mátl.
Více uslyšíte v podcastu, který si můžete pustit zde na stránce nebo ho můžete odebírat na Spotify, Google Podcasts, Apple Podcasts a Podcast Addict.
Vybraná témata podle času
8. minuta: Jak rychle bude ŘSD schopné dokončit dálnici D35 v celé délce
17. minuta: Jak by bylo možné zrychlit přípravu liniových staveb v Česku
23. minuta: Jak vnímá Radek Mátl prázdné odvolání proti dostavbě dálnice D11
27. minuta: Kdy se změní systém stoupacích pruhů na našich dálnicích po vzoru Německa
29. minuta: Kdy se začne jezdit v českých dálničních tunelech rychlostí 100 km/h
35. minuta: Kdy se podaří u Tábora dotáhnout vyvlastnění pozemků Motocentra a zprovoznit dálnici D3 v plné šíři
40. minuta: Proč nebude možné využít zbytky tělesa tzv. Hitlerovy dálnice, pro stavbu nové silnice I/73
46. minuta: Proč jsou stále podél dálnic billboardy i přesto, že zde podle zákona nesmí stát a jak se vyvíjí soudní spory kolem odstraněných reklamních ploch
52. minuta: Jak vnímá Radek Mátl chyby úředníků ŘSD, kterých se pak snadno mohou chytit odpůrci nových staveb
56. minuta: Jak zvládne Česko v době ekonomických škrtů financovat současné tempo přípravy a rozestavěnosti nových dálnic