Podcast: Plánujeme i lokomotivu pro osobní dopravu, říká zakladatel CZ LOKO Josef Bárta
„Pyšný jsem na to, že nám jezdí lokomotiva i za polární kruh ve Finsku. Pohybuje se v teplotách pod -45 stupňů," tvrdí Bárta.
Pozvání k rozhovoru do podcastu Cesty Zdopravy.cz přijal tentokrát zakladatel, předseda představenstva a také 51% majitel společnosti CZ LOKO Josef Bárta. Říká, že dnešní firma je v poměru modernizací a výroby nových lokomotiv tak půl na půl. Více se chce CZ LOKO soustředit hlavně na výrobu nových strojů. Na koleje poslala už na 1 400 mašin. Jejími základními pilíři stále zůstávají opravy lokomotiv, jejich modernizace a výroba nových.
Kterou modernizaci CZ LOKO bere zakladatel firmy jako nejlepší? Proč CZ LOKO nedokončí rekonstrukci posledních tří vícesystémových lokomotiv z Belgie a proč je vůbec před několika lety do Česka přivezlo? Mělo CZ LOKO nějaký produktový propadák? S kým se nejčastěji potkává český výrobce v evropských tendrech? A musí být lokomotiva hezká, aby se dobře prodávala? O těchto a dalších tématech jsme mluvili s Josefem Bártou při natáčení nového dílu podcastu, který si zde můžete poslechnout.
„Zlomová zakázka, kde to bylo buď přežijeme, nebo umřeme, byla zakázka na 40 modernizovaných lokomotiv do Itálie,“ vzpomíná Bárta v rozhovoru. „CZ LOKO je v nejlepší kondici, v jaké v historii bylo. Z pohledu zakázek jsme na několik let dopředu plní. Pyšný jsem na to, že nám jezdí lokomotiva i za polární kruh ve Finsku. Pohybuje se v teplotách pod –45 stupňů, ta lokomotiva se musí vyrábět úplně jinak a musí mít speciální režim, než lokomotivy, které se vyrábí na –25 stupňů,“ dodal.
V aktuálním rozhovoru také hodnotí spojenectví s německým partnerem, kterým je společnost Zeppelin a v CZ LOKO drží 49% podíl, hovoří o svých nejoblíbenějších lokomotivách i o tom, jaké lokomotivy z jejich závodu kupují dopravci nejčastěji. Zamýšlí se nad budoucností evropského železničního trhu, který je pod stále větším tlakem na bezemisní dopravu i významem alternativních pohonů, hybridních a duálních lokomotiv či vhodnosti pohonu na vodík nebo CNG. Došlo i na otázku, jak nahradit legendární osmsedesítky na českých tratích a také na dotazy čtenářů.
Podcast Cesty Zdopravy.cz můžete odebírat také na Spotify, Google Podcasts a Apple Podcasts.