Podcast: Nejstarší dochovaný trolejbus v Evropě se podařilo zachránit z vepřína, říká Ondřej Láska z DPP

Trolejbus Praga TOT při přepravě z Hostivaře do Střešovic. Foto: Daniel Šabík / DPPTrolejbus Praga TOT při přepravě z Hostivaře do Střešovic. Foto: Daniel Šabík / DPP

Snažíme se udržet exponáty v provozním stavu. Ze 40 vystavených vozidel jsou jen dvě neprovozní, říká správce muzea pražské MHD.

Hostem dalšího letního podcastu Cesty Zdopravy.cz je Ondřej Láska z pražského dopravního podniku. Je správcem sbírek pražského Muzea MHD ve Střešovicích a také sběratelem veteránů ve svém osobním životě.

Stará se o historické tramvaje, autobusy, trolejbusy, metro, lanovku i historická nákladní auta. Nejen aby hezky vypadaly, ale také aby byly funkční. „Abychom měli muzeum stále živé, je třeba přibírat exponáty ze současnosti. Jakmile sbírka přestane růst, tak tím vlastně muzeum končí,“ říká v novém díle podcastu Ondřej Láska, který se těší, až se na sklonku roku představí autobusy a historická nákladní auta veřejnosti v nové výstavní hale, která teď vzniká ve Střešovicích.

„U sbírky autobusů se nám podařilo něco neuvěřitelného. Získat do sbírky všechny poválečné základní typy autobusů, které v Praze jezdily. Máme i předválečný autobus, Škodovku z roku 1929, ale ve sbírce nám stále chybí předválečný třínápravový autobus. To je takový sen, který se možná může někdy splnit, ale také nemusí. Před pár lety jsem objevil fotografii vozu Tatra 24 sloužícího jako něco mezi chatičkou a občerstvením. Takže ten autobus existuje,“ popisuje svůj sbírkový sen Ondřej Láska.

Největším projektem renovace, který táhl od začátku až téměř do finále, je trolejbus Praga TOT z roku 1936, což je podle dostupných informací vůbec nejstarší dochovaný trolejbus v celé Evropě. Vzhledem k tomu, že sloužil ve vepříně k chovu prasat, měl opravdu na mále. Přesto se ho podařilo zachránit. Detaily, jak se z vepřína dostal až do muzea a jak probíhala jeho renovace, probíráme v podcastu, který si můžete pustit právě teď zde na stránce.

Velmi těžké je trefit u nejstarších vozidel správné barvy při jejich renovaci, protože v době, kdy sloužily v provozu, ještě barevné snímky nebyly běžné. „Zrovna u nejstaršího trolejbusu proběhla v roce 1939 rekonstrukce na pravostranný provoz. Dveře na levé straně byly tehdy zaslepeny i s kusem barvy. Zachovala se opravdu krásná původní barva, měli jsme tak přesný vzorek,“ popisuje Ondřej Láska velké štěstí při renovaci exponátu.

Detailně v podcastu rozebíráme počátky autobusové dopravy v Praze a první neúspěšné pokusy s provozem pražských autobusů v roce 1908 z Karlova mostu Nerudovou ulicí na Pražský hrad. Řešíme také přípravu exponátů na průvody k velkým výročí pražské MHD – jak na podzimních 150 let MHD v Praze, tak na červnových 100 let pravidelné autobusové dopravy v hlavním městě. Tam jste mohli v autobusovém průvodu potkat Ondřeje Lásku za volantem nejstaršího a nejmenšího autobusu – Škody 506 N, který se tu vůbec poprvé představil veřejnosti.

Autobus Škoda 506 N. Foto: Ondřej Láska / DPP

Autobus Škoda 506 N. Foto: Ondřej Láska / DPP

„V devadesátých letech se nedaleko Prahy u Stehelčevsi podařilo identifikovat králíkárnu a seník. Bylo to dva v jednom. Že by to měla být karoserie z tohoto autobusu. Vhodný podvozek se pak podařilo najít v Orlických horách. Byl na něm postaven včelín. A tak začalo vyjednávání se včelařem a s pánem, který měl králíky,“ popisuje v našem rozhovoru složitý příběh získávání tohoto exponátu Ondřej Láska.

Proč je podle něj těžší sehnat náhradní díly na novější vozidla, než na ta nejstarší? Jak se musí udržovat exponáty, aby byly stále provozní a mohly vyjet na podzim do průvodu? Jaké komplikace působí dnešní nafta v dlouho odstavených vozech, které se vydají do ulic jen výjimečně? Proč musela mít podle Ondřeje Lásky první pražská tramvaj problémy s výkonem? A co se dělalo s koňmi, kterých byl po nástupu elektrických tramvají náhle nadbytek?

Poslechněte si celé povídání o historii i současnosti pražské MHD. Podcast si pusťte zde na stránce, odebírat ho můžete i na Spotify, Apple Podcasts a Podcast Addict.

Vybraná témata podle času
8. minuta: Počátky trolejbusů v Praze a příběh renovace a historie trolejbusu Praga TOT
15. minuta: Jaké exponáty jsou k vidění v muzeu a jaké zatím zůstávají v depozitářích
19. minuta: Neúspěšné začátky autobusové dopravy v Praze v roce 1908
22. minuta: Rekonstrukce nejstaršího muzejního autobusu Škoda 506 N, který sloužil jako králíkárna a seník
26. minuta: Jak se hledají a získávají náhradní díly pro renovaci nejstarších vozů
33. minuta: První tramvajová trať v Praze, výkon tehdejších tramvají a konec koní v pražských ulicích
40. minuta: Jak fungovala pražská pohřební tramvaj
47. minuta: Ondřej Láska odpovídá na dotazy čtenářů
54. minuta: Sběratelství veteránů v osobním životě Ondřeje Lásky

Tagy Doporučeno dpp muzeum MHD podcast Cesty Zdopravy.cz Vozovna Střešovice
4 komentáře