Podcast: Na první lokomotivu jsem si půjčil od babičky a dědy, vzpomíná Radek Šauer

Brejlovec společnosti Kladenská dopravní a strojní. Foto: KDSBrejlovec společnosti Kladenská dopravní a strojní. Foto: KDS

"Design našich lokomotiv vzniká většinou v pátek nebo sobotu u skleničky vína.“ Do podcastu Cesty Zdopravy.cz zavítali zakladatelé Kladenské dopravní a strojní Radek a Romana Šauerovi.

38 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jan Kostka

Na začátku rozhovoru se mi vybavil film Marečku podejte mi pero: „…Hujere, Šlajs ví o lokomotivě. Prosimtě, ty mně nic neříkej vo lokomotivě. To je zase nějaká léčka. – Ne, vážně, Šlajs vobjevil lokomotivu…“

Mirek

Než by měly kupovat nějaké lokomotivy s ciziny tak by měly přemýšlet o tom aby v Čechách jezdily je české a ne jen ty poruchové s ciziny ( vraky k ničemu).Tomu bych řekl že to jsou vyhozené peníze za nic😥😡

Melese

Škoda, že jste stejnou národní hrdost nepociťoval při výuce mateřského jazyka.

Premek

Nejdřív zazní ,,koupit lokomotivu je to nejjednodušší,, a v čase 19:05 už slyšíme ,,lokomotivy se kupovaly složitě,,

Petr Šimral

To chce poslouchat celé a na jen vytrhávat věty z kontextu. Koupit lokomotivu je na celé branži dopravce to nejjednodušší, ale i to se zesložiťuje…
Vyhovuje?

Jouda

Dnes / tehdy…

Jussi

Díky za rozhovor, rozhodně byl zajímavý. Zatím bych ho zařadil spolu s R. Jančurou a panem Bednárikem k nejzajímavějším.

Jinak příště (někdy) by opravdu mohl být někdo z NTM – sice to asi nebude úplně idylka, ale bylo by zajímavé slyšet názory té (pro většinu) špatné strany…

A dalším rozhodně zajímavým hostem by byl Tomáš Studený z RETROBUSu Prostějov 🙂

Rosťa_Kolmix

Pěkný rozhovor s fajn lidmi, kteří ve své branži něco dokázali (a věřím, že ještě dokážou), díky za něj! Chválím zDopravy.cz za skvělou volbu hostů (nejen v tomto případě). Zcela upřímně obdivuji lidi, co jsou za všech dobou daných omezení schopni a vůbec odvážní se do něčeho takového pustit či svůj byznys udržet. Nebyla to sranda už v těch 90. letech a dnes je to ještě o poznání horší. Nejde jen o legislativní požadavky (i když dnes je to fakt extrém – stále neschválená novela Zákona o dráhách působí, že některé věci jsou prakticky neřešitelné, bije se evropská a zastaralá… Číst vice »

Petr Šimral

S potěšením jsem si poslechl rozhovor s Radkem a Romanou Šaerovými. Radkovu první lokomotivu 730 613 jsem týral na Kraslické zrovna i já 🙂 ad ETCS: dá se to bohužel podepsat. SŽ bude k 1.1.2025 bez problémů připravena a pokud to někde nestihne na nějakém kousku, tak to pro nasazení lokomotiv bez ETCS nebude mít vliv. Dále až patologicky lpí na neumožnění vjezdů vozidel z přípojných tratí bez ETCS, což dále významně zhorší možnosti montáží ETCS do vozidel, které jej pro provoz na hlavních tratích nezbytně potřebují. Dopravci musí ctít termín 1.1.2025, protože když nebudou připraveni, tak prostě na trať… Číst vice »

Miroslav Zikmund

100,01 % je synonymem pro výraz nejideálnější, nejoptimálnější

Petr Šimral

I v bezpečnosti???

Operator

Som zeleznicny laik, len sledujem dopravu cez media, preto sa az tak nevyznam, ale vie mi niekto vysvetli, napisat priklad, kedy ETCS nezabrani prejdeniu navestidla?

medical_examiner

ETCS je jen předražený nesmysl stejně jako TSI.
Průjezd „stůj!“ bude možný ihned, jak někdo vykoumá software systému. Prostě tomu někdo „domluví“…

Petr Šimral

To už mu domluvila Správa železnic…

Petr Šimral

Při posunu (ETCS nezabezpečuje posun) a při jízdách ve stanicích, kde je uplatňována přibližovací rychlost, tedy strojvedoucí je sice informován při rychlosti zpravidla nižší jak 20 km/h, že je blízko, ale zařízení zasáhne až při minutí odjezdového nebo cestového návěstidla… Zde je ukázka, jak to vypadá ve skutečnosti: https://youtu.be/OEpBmJ9Ot_I?t=1785

Nákladní vlak ve druhém režimu brzdění při rychlosti 19 km/h dojel 64 metrů za návěstidlo, což je docela dost.

O.K.

A jsou tohle ty situace, kdy se stávají nehody při kterých umře strojvedoucí nebo shoří lokomotiva?

Petr Šimral

Situaci, kdy zemre strojvedouci je v CR uplne minimum. A z poslednich tri…

Pernink – nezabranilo by
Cesky Brod – nezabranilo by
Svetec – kdyby byla tratova i vozidlova cast a skutecne by to probihalo podle zatim zverejnwnych predpokladu, pak by zabranilo…

Leinad

Pokud by v Perninku byla i traťová část, co by se muselo dalšího stát? 😀
Český Brod – pokud by tam byl pohyblivý oddíl, byl by důvod projíždět? 😀

Petr Šimral

Uvažujete až příliš nadčasově. Nic z toho nebude v roce 2025 a pohyblivý oddíl (předpokládám, že myslíte L3), tak ten u nás nebude nikdy.

A mezi námi: na D3 je tak malý dopravní moment, že vyhazovat miliardy za traťové části a další miliardy za vozidlové části je již totálně nepochopitelný úlet mocných…

O.K.

Proc by to tem prvnim dvema nemelo zabranit?

Petr Šimral

První je D3, druhá je vjezd do obsazeného oddílu, což ETCS umožňuje.

Lokfuhrer

Docela dobře lžete. Ano, právě proto je ve stanicích prokluzová vzdálenost, která zajistí to, že při projetí návěstidla se vlak zastaví na vzdálenost, která neohrozí jiný vlak. Dále posun, ten sice jako takový zabezpečen není, ale je hlídáno narušení vlakové cesty. Chápu, že jako soukromníci potřebujete hlavně hrabat a hrabat, ale naštěstí nejen vy probletice rozumíte a jsou zde lidé, kteří prosadí bezpečnost nad profit jedinců, co tady provozují šroty. A ano, Vy v Metransu šroty neprovozujete.

Alexandr Mikulka

Jenže v ČR právě prokluzové vzdálenosti nemáme a mít nebudeme a proto je plazení k návěstidlu na Stůj obejito uvolňovací rychlostí.

Lokfuhrer

Vážně 😬 Když myslíte.

Stále suneme

Bylo by fajn pozvat do pořadu konkurenci zážitkového vlaku – VlakFest

Juraj

Ale prosím vás. VlakFest a konkurence?
Šauer nabízí kvalitní profi služby na úrovni a VlakFest jsou cestovatelé co ve starých vagónech vozí sami sebe a jsou z toho vycákaní. Nic proti ničemu, ale takhle to je.

Adrián

VlakFest skutočne pre KDS konkurencia nie je, ale porozprávať o tom ako to vzniklo, čo majú v pláne atď. by prísť skutočne mohli. Možno by to bolo zaujímavé aspoň pre úzky okruh podobne zmýšľajúcich ľudí.

PvvS

Vlakfest ? To by mohlo být hodně zajímavý.. Hlavně okolo naslibovaných akcí, vozidel …

Juraj

Tenhle podcast je o odbornosti Šauerů a zážitkový vlak je jen třešnička.
VlakFest si nechává vagóny opravovat tuším u Šatavy a ČD – tzn. odbornost je jinde. Povídání o výletech komunity cestovatelů, kteří vozí sami sebe je určitě zajímavé, ale není to na odborný podcast. Borci jsou odborníci v cestovním ruchu, nikoliv v dopravě.

stanik

Nu možná si to srovnejte se zámkem Stropnického za 12 mega. Každý má zážitek jen svůj, Sauer i Stropnický si plní svůj sen,na který někde museli získat finance. V minulém století, si jeden Král ze Středních Čech splnil svůj sen a koupil jako šrot Dacana (lokomobilu) , za rovnou váhu sebraného jiného šrotu.. S partou svých kamarádů ji zrestaurovali a oprášili s ní i princip lanové orby aostatních zemědělských technik. Článek tehdy uveřejnil Mladý Svět a T8x,tehdejšího redaktora dr. Vladimíra Železného.

Valtteri

Hned první věta. Pane redaktore, poprosím Vás. Event se čte „event“ a ne „ívnt“ a neberte to jako hate. Jsem fanouškem těchto podcastů, takže spíše konstruktivní kritika. Ať se Vám daří, skvělá práce.

jan H

/ɪˈvent/

Valtteri

V podstatě je to event s přízvukem na první slabice. Sadu, co jsem za svůj koment dostal popravdě moc nechápu. Ale co. Jen mě to trošku tahalo za uši. Je to slovo, ve kterém spousta Čechů plave s výslovností. Každopádně díky za pozitivní a negativní reakce, příště evidentně nebudu řešit angličtinu příspěvků.

Ondrej Kubala

Vážený a milý Valtteri, ani v nejmenším to neberu jako hate a jsem moc rád, že Vás naše podcasty baví. Správná anglická výslovnost je „ivent“, a tak máte pravdu, že jsem nebyl zcela přesný. Tak díky za upozornění a hezký pátek. O.

O.K.

No ale to pouze v americké angličtině, ne? V té britské je to skutečně spíše „event“ i když to E na začátku je takové utopené.
https://dictionary.cambridge.org/pronunciation/english/event

Původní Pražák

To už pomalu vypadá na společný sraz obětí českého školství a zdravotnictví.

Vít Jůza

Ono je vůbec zvláštní do češtiny tahat slovo „event“. A když už se tak stane, pokud se vysloví jakkoli po česku, je to divné, a když se vysloví jakkoli po anglicku, je to také divné. A snahy o zapisování anglické výslovnosti jsou také divné …. mimochodem, normální Čech to ani nedokáže vyslovit bez kratičkého „e“ mezi „v“ a „n“, ale ani si toho kratičkého „e“ nevšimne. A výslovnost a rozlišování takových těch redukovaných samohlásek je samozřejmě také kapitolou samou pro sebe, protože kromě Čecha s českou svědomitostí se učícího slovíčka se ze své podstaty vyslovují ledabyle, ano, tou ledabylostí se… Číst vice »

Valtteri

Je to trochu problém. Máte pravdu. Pokud to slovo budu chtít použít, můžu ho přečíst, jak se píše česky, nebo se pokusit to přečíst anglicky a udělat z něj ívnt, což mi přišlo ještě bizarnější. Každopádně je to vždy trošku zvláštní. Vyslovit to excelentní RP v české větě by byl taky extrém. Tady by se asi v pohodě dalo použít slovo akce nebo třeba událost. Osobně rozhodně nejsem odpůrcem cizího výraziva v češtině, patří to k přirozenému vývoji jazyka, ale někdy je to asi trošku ošemetná záležitost. Všem, kterým jsem ublížil svým komentem nebo ranil jejich city, se omlouvám.