Podcast: Lodě z půjčoven dostávají na Baťově kanále zabrat, říká Vojtěch Bártek

Máme o prázdninách velmi výrazný segment návštěvníků mezi seniory, kteří dostali na prázdniny na starost vnoučata.
V novém díle podcastu Cesty Zdopravy.cz vás vezmeme na Baťův kanál. Naším hostem je ředitel obecně prospěšné společnosti Baťův kanál Vojtěch Bártek, který se věnuje návratu plavby a života na Baťův kanál už od 90. let. Zřizovateli společnosti jsou Jihomoravský a Zlínský kraj, které společně tuhle unikátní turistickou atrakci podporují.
Loni přijelo na Baťův kanál 87 tisíc návštěvníků, v předcovidových letech to bylo až 90 tisíc. Právě covid a omezení s ním spojená, srazil návštěvnost kanálu o třetinu, aby pak zažil opět renesanci návštěvnosti. „Letos se nám vrací skupiny, školní výlety, organizované zájezdy a dobře se prodávají i lístky na pravidelné plavby, které pořádáme,“ říká v podcastu Vojtěch Bártek.
Baťův kanál je unikátním technickým dědictvím. Stavěl se v letech 1934 až 1938 a sloužil především pro přepravu lignitu nebo dřeva těženého poblíž řeky Moravy. Zásadní ránu mu však zasadila druhá světová válka, na začátku 50. let pak ještě chvíli částečně fungoval, ale nakonec přišlo dlouhých 40 let úpadku. Přestal sloužit k zavlažování i jako dopravní cesta.
„Myšlenka na splavnění, zkrocení a využití řeky Moravy, tu byla vždy. Jak se osidlovaly břehy řeky Moravy, která meandrovala, vznikaly i škody, když třeba kus břehu spadl a zbořilo to domy. Ještě za císařství se rozhodlo, že by bylo dobré tu řeku zkrotit a udělat regulaci. Napřímila se, zrychlila, ale snížila se tak i hladina podzemních vod, zejména na Slovácku. Takže se přemýšlelo nad tím, jak to kompenzovat. A této myšlenky se chytla i firma Baťa,“ popisuje v našem rozhovoru první myšlenky na stavbu kanálu Vojtěch Bártek.
Dnes kanál opět žije, rekreační plavba tu jede naplno. Její počátky sahají už do roku 1939, kdy se kolem Otrokovic začala objevovat na hladině kanálu vůbec první turistická výletní loď.
Možnosti pro turisty jsou tu široké. Často si tu lidé půjčují na půl den nebo den motorové čluny, s nimiž se sami plaví s rodinou nebo kamarády. Mohou si ale vybrat také z několika lodních linek nebo si půjčit kajutovou loď a na kanále strávit třeba celý týden.
„Máme o prázdninách velmi výrazný segment návštěvníků mezi seniory, kteří dostali na prázdniny na starost vnoučata. A pro ně je představa, že by měli sami řídit loď, stresující,“ říká Vojtěch Bártek s tím, že se zvětšuje také skupina lidí, kteří mají vlastní loď a přijedou na kanál plout na pár dní jen tak pro radost. Dnes je na Baťově kanále 11 plavebních komor, které jsou od května do konce září obsazeny personálem. Vůdce plavidel tu pravidelně kontroluje Státní plavební správa i policie, která dohlíží na zdejší provoz z vlastních člunů.
„Lodě v půjčovnách jsou připravené, že budou mít těžký život. Lidé s tím nejsou zvyklí plout. Dostávají zabrat a i jejich motory mají kratší životnost, než když mají jednoho kapitána,“ vysvětluje Vojtech Bártek. V podcastu také probíráme, jestli se umíme jako amatérští kapitáni na vodě vůbec chovat.
Stát investuje do kanálu nemalé peníze. Právě teď se dokončuje nová plavební komora Rohatec a splavnění říčky Radějovky pod ní, díky čemuž se prodlouží vodní cesta z Baťova kanálu až do Hodonína.
„Zatím to vypadá, že 20. září spustíme zkušební provoz, který bude na poslední dva zářijové víkendy. A od května příštího roku pojedeme naostro,“ říká Vojtěch Bártek.
Poslechněte si celé povídání o historii i současnosti plavby na Baťově kanále. Podcast si pusťte zde na stránce, odebírat ho můžete i na Spotify, Apple Podcasts a Podcast Addict.
Vybraná témata podle času
7. minuta: Počátky stavby Baťova kanálu
13. minuta: Nákladní doprava na Baťově kanále
22. minuta: Co mohou turisté zažít na Baťově kanále
26. minuta: Kontroly Státní plavební správy a policie na vodě
31. minuta: Chování turistů na Baťově kanále a plavební nehody
42. minuta: Investice státu do rozvoje Baťova kanálu
51. minuta: Vojtěch Bártek odpovídá na otázky čtenářů Zdopravy.cz