Podcast: Jak se stát z miliardáře milionářem? Koupíte si svoje letadlo, říká šéf Eclair Aviation Laboutka
Můžeme letět do tří hodin od telefonátu zákazníka, říká ředitel společnosti s privátními tryskáči Michal Laboutka.
Zatímco pandemie covidu běžné létání s velkými aerolinkami poslala do kolen, odvětví privátního letectví paradoxně pomohla a letečtí dopravci s privátními tryskáči hlásí více zakázek. To teď ale zásadně mění válka, kterou na Ukrajině rozpoutalo Rusko. Značná část zákazníků privátních letadel cestovala právě do Ruska.
Další díl podcastu Cesty Zdopravy.cz věnujeme právě byznysjetům a privátnímu létání. Naším hostem je Michal Laboutka, ředitel společnosti Eclair Aviation, která se šesti letadly létá po celém světě.
Kdo jsou zákazníci, kteří si takovou službu mohou dovolit? „Jsem v tomhle byznysu přes 20 let a dříve to byli jenom ti milionáři. Létali většinou za zábavou a rozptýlením. Pak se přidaly i obchodní cesty, jak začali být naši podnikatelé úspěšní. Nyní se to mění, ti osvícenější podnikatelé už posílají své týmy byznys letadly. Šetří jejich čas a zvyšují jejich bezpečnost,“ říká Laboutka. Dodává, že služeb firmy využívají i celebrity, ale není to v Česku ještě tak běžné jako na západ od našich hranic. Základnu má Eclair na letišti v Praze-Ruzyni, ale trh je dnes už tak globalizovaný, že i česká firma zajišťuje běžně přepravu cestujících z Ameriky na blízký východ nebo ze Skandinávie na Maledivy.
Kolik stojí let privátním jetem na kratší cestu po Evropě? Komu patří letadla, která si může zákazník půjčit pro svou cestu? Jaký je zájem o tzv. empty legs, tedy o lety, kdy by letadlo letělo prázdné, a tak let pořídíte za výrazně nižší cenu? Jak fungují aplikace, které vyhledávají běžným cestujícím příležitosti letět v rámci empty legs? Jak se dnes kupuje a vybírá soukromé letadlo a kolik na něj potřebujete peněz? A je dnes výhodnější kupovat nové letadlo, nebo spíš stroj z druhé ruky?
V rozhovoru se věnujeme i výběru posádek. Podle ředitele Eclair Aviaton není práce v byznysjetu pro každého. „Stalo se nám, že nám posádka zůstala z technických důvodů pět dní v Grónsku. To pak není jednoduché,“ dodal Laboutka.
Celý rozhovor si můžete pustit zde na stránce, odebírat můžete naše dopravní rozhovory i na Spotify, Google Podcasts, Apple Podcasts a Podcast addict.