Podcast: Díly na parní mašiny bývaly ve šrotu za flašku, vzpomíná Jaroslav Křenek z KHKD

Parní lokomotiva 354.7152 z roku 1917 patří KHKD. Autor: Jaroslav Křenek / KHKDParní lokomotiva 354.7152 z roku 1917 patří KHKD. Autor: Jaroslav Křenek / KHKD

Když jsme zbrojili v Liberci při natáčení filmu, dovezli nám pět tun černého uhlí. Tuna nás vyšla na dvacet tisíc korun.

Poslechněte si nový díl podcastu Cesty Zdopravy.cz, hostem je tentokrát legenda mezi zachránci historického železničního dědictví v Česku – Jaroslav Křenek. V roce 1981 byl jedním ze zakládajících členů KHKD, tedy Klubu historie kolejové dopravy Praha. Dnes je jeho jediným zaměstnancem a také šéfem. Spojil s ním celý svůj profesní život.

„Bylo nám líto, že v roce 1981 končil parní provoz. Takže jsme plynule navázali,“ říká o úplných začátcích KHKD Jaroslav Křenek. „Máme 112 vozidel v historickém režimu, z toho 80 je vedeno jako provozních. Převažuje u nás logicky parní trakce, máme 11 parních lokomotiv ve sbírce, z toho tři provozuschopné. Na čtvrté se pracuje,“ dodává.

Jeden z největších úkolů v historii klubu podle něj bylo najít nové zázemí pro osm desítek exponátů, když se klub musel odstěhovat z areálu ŽOS Bubny v Praze.

Spolek se dal dohromady před 44 lety, aby zachránil a zrenovoval parní lokomotivu 354.7152 z roku 1917. Jezdí s ní dodnes. Tradičně jejich stroj uvidíte letos v létě v Martinicích v Krkonoších. První krkonošský parní víkend je v červenci, druhý pak v srpnu. Tentokrát se tam setkáte právě s lokomotivu 354.7152, která dala spolek před desítkami let dohromady. Stejná lokomotiva zajistí i prosincové mikulášské jízdy v okolí Martinic.

„V Kněževsi otevřeme 6. července a 3. srpna pro veřejnost u příležitosti, kdy tu pojede parní vlak z Lužné,“ doplnil Jaroslav Křenek pozvánku do zázemí KHKD u Rakovníka.

Sledovanou lokomotivou KHKD je čtyřkolák 434.2315 z roku 1914, na jehož opravu je už několik let vypsaná veřejná sbírka. „Tisícovky hodin to jsou určitě, každý rok se tomu věnuje několik lidí, téměř každý víkend tam někdo něco dělá. V penězích si můžeme dovolit do oprav investovat okolo milionu ročně, víc dohromady nedáme,“ vysvětluje Jaroslav Křenek. Byl by rád, kdyby se zhruba za dva roky podařilo lokomotivu dokončit a představit ji zatopenou v plné kráse na trati s cestujícími.

Jeho prací je také sehnat pro historická vozidla práci, aby si na sebe alespoň částečně vydělala. „Fotovlaky jsou častou objednávkou, dnes už jsou to mezinárodní skupiny. Spolupracujeme s několika pořadateli, fotovlak se podaří uspořádat tak dvakrát do roka. Naposledy jsme takhle jezdili v prosinci v Martinicích s nákladní soupravou. Měli jsme štěstí, byl sníh, udělali jsme si takový pěkný šoupák z šedesátých let,“ říká Křenek.

Co podle něj naopak nefunguje, jsou soukromé oslavy a svatby v parních vlacích. Jejich provoz je pro běžného smrtelníka prostě drahý. „Pohybuje se to kolem 250 tisíc korun, když to bude bez návozu. Ceny uhlí vyletěly pomalu třikrát. Potřebujete pět tun za den plus zátop. Není to tak dávno, co jsme zbrojili v Liberci při natáčení filmu. To nám dovezli pět tun, jedna tuna nás vyšla na dvacet tisíc korun,“ přibližuje reálné náklady parních vlaků Křenek.

Právě filmové vlaky v rozhovoru probíráme podrobně. „Filmů bylo opravdu hodně, nejvíce v devadesátých letech, to jsme se nezastavili. Nedávno běžel zrovna v televizi film Hartova válka, tam jsme dodávali tři parní vlaky. Ve Zvoleněvsi v cukrovaru se například odehrával nálet tří mustangů na vlak,“ doplnil Jaroslav Křenek.

Jak těžko se dnes shání kvalitní černé uhlí pro parní lokomotivy? Co obnáší připravit parní lokomotivu na víkendové jízdy? Jak se spolupracuje s filmaři a co všechno to obnáší, když jim chce spolek vyjít vstříc, aby filmovou zakázku získal? Jak moc zasáhne zavádění ETCS provoz historických vlaků v Česku? Kdo má dnes zájem přidat ruku k dílu při opravách historických vozidel? A točí se kolem historických vlaků i holky, nebo je to v případě KHKD výhradně pánská záležitost?

To vše si můžete poslechnut právě teď. Podcast si pusťte zde na stránce, odebírat ho můžete i na Spotify, Apple Podcasts a Podcast Addict.

Vybraná témata podle času

8. minuta: Jak se KHKD dostalo na vojenskou vlečku Kněževes na trati Krupá-Kolešovice
15. minuta: Jak se posouvá dopředu oprava čtyřkoláku, na nějž KHKD vypsalo veřejnou sbírku
21. minuta: Jak se v osmdesátých letech sháněly díly na parní lokomotivy v kovošrotech
25. minuta: Jak těžké je dnes sehnat kvalitní černé uhlí pro parní lokomotivy
30. minuta: Jak se dnes shání práce pro historické exponáty, aby si vydělaly na svou údržbu
35. minuta: KHKD a spolupráce s filmaři
40. minuta: ETCS a provoz historických vlaků
50. minuta: Jaroslav Křenek odpovídá na dotazy čtenářů

Tagy Doporučeno Jaroslav Křenek KHKD podcast Cesty Zdopravy.cz železniční nostalgie
Žádné komentáře