Pod Tatrami až 160 km/h. Na slovenském koridoru začala ražba nového tunelu Španí Háj

Stavba tunelu Španí Háj. Foto: SkanskaStavba tunelu Španí Háj. Foto: Skanska

Vlaky mají novým tunelem projet v roce 2027.

Společnost Skanska SK zahájila oficiálně ražbu nového železničního tunelu na Slovensku. 711 metrů dlouhý tunel Španí Háj je hlavní stavbou modernizace koridoru mezi Žilinou a Košicemi v úseku Poprad-Tatry – Vydrník.

„Tento tunel nespojí jen Poprad a Spišskou Novou Ves, ale v podstatě propojí východ a západ země,“ řekl ministr dopravy Jozef Ráž. Hotovo má být v roce 2027.

Tunel má umožnit zvýšení rychlosti na trati pod Tatrami na 160 km/h. Celý úsek z Popradu do Vydrníku prochází rozsáhlou modernizací.

Tunel bude mít jeden tubus, razit se bude Novou rakouskou tunelovou metodou (NRTM). „Z celkové délky 711 bude ražená část představovat 692 metrů, 39 metrů bude v otevřeném výkopu. Postupovat budeme od východního portálu,“ řekl zástupce Skansky Vladimír Kotrík. Stavba potrvá 18 měsíců.

V rámci archeologického průzkumu stavby našli v trase tunelu nálezy z mladší doby bronzové i období stěhování národů.

Zakázku na modernizaci celého úseku získalo „Združenie pod Dubinou“, jehož hlavními členy jsou TSS GRADE a Doprastav. Hodnota zakázky je 368,9 milionu eur, většinu zaplatí evropská dotace. Samotný tunel vyjde na 33 milionů eur.

ŽSR modernizují další část koridoru pod Tatrami na 160 km/h

Tagy Poprad-Tatry - Vydrník Skanska SK tunel Španí Háj Železnice Slovenskej republiky
42 komentářů