Počet strojvůdkyň v Česku překročil stovku. Licencí však ubývá, kamiony jsou lákavější
Hrozba zákazu řízení či peněžitých trestů má podle úřadu vliv na menší počet chyb strojvedoucích.
Počet evidovaných platných licencí strojvedoucích od roku 2021 postupně klesá. Na setkání s novináři o tom informoval Drážní úřad, který povolení pro tuto práci vydává.
V roce 2021 skončila platnost prvním desetiletým licencím a ne všichni strojvedoucí požádali o jejich obnovení. Snižující se počty licencí jsou podle úřadu způsobeny odchody do důchodu či změnou zaměstnání.
„Počty bohužel klesají, strojvedoucí stárnou a odchází,“ uvedl ředitel technické sekce úřadu Radek Šafránek. Zatímco v minulosti licenci získalo každoročně více než 500 strojvedoucích, po roce 2020 je úřad rád, když jich ročně udělí kolem 400.
„Povinností mají strojvedoucí více než řidiči kamionů, proto odcházejí,“ domnívá se Šafránek. Celkem má v současnosti licenci 9 337 lidí. Z toho je už 101 žen, jejich počet v posledních letech rychle stoupá.
I přesto, že zájem o zkoušky strojvedoucích po covidové pauze pomalu roste, nedosahuje úrovně před rokem 2020, uvádí úřad.
O licenci loni přišel například strojvedoucí Roman Šeševička kvůli nehodě dvou nákladních vlaků v Prosenicích u Přerova. Při vyšetřování se zjistilo, že místo řádného výcviku létal jako pilot pro společnost Smartwings. V důsledku Drážní úřad odejmul akreditaci i společnosti Retrolok, u které výcvik probíhal. Ve výkazech totiž byly falešné údaje.
Licenci strojvedoucího má však stále Martin Schütz, který předloni v prosinci namazal soukromému dopravci ve stoupání koleje. Drážní úřad odebrání stále prověřuje. „Tento případ je stále v řešení. Vedeme řízení o odejmutí licence, ale řízení není ještě uzavřeno,“ řekla Zdopravy.cz mluvčí Drážního úřadu Pavlína Straková.
Odebrání licence jako hrozba
Právě hrozba zákazu řízení, odebrání licence či peněžitých trestů má podle vedení úřadu vliv na menší počet chyb strojvedoucích. Počet projetých návěstí stůj se snížil ze 183 případů v roce 2022 na loňských 136 případů. Od jara 2023 Drážní úřad uplatňuje nové sankce, které mu umožňuje novela zákona o dráhách.
„Strojvedoucí zvýšili svou pozornost. Věříme, že k poklesu došlo i v důsledku hrozby sankcí a že pozitivní trend bude pokračovat i nadále,“ říká Šafránek.
Zákon umožňuje potrestání strojvedoucího za opakované projetí návěsti zakazující jízdu během 12 měsíců napomenutím, finanční sankcí či zákazem řízení. Za uplynulý rok tak bylo postiženo sedm strojvedoucích.
„Damoklův meč ve formě žluté karty a odebrání licence strojvedoucí vystrašil. Ve všech případech však rozlišujeme například to, zda se návěstí projelo jen o několik metrů, nebo zda tím strojvedoucí způsobil nějakou škodu,“ popisuje Šafránek.
Bezpečnější železnice. Chyb strojvedoucích loni výrazně ubylo
Drážní úřad se zaměřuje na místa, kde k projetí návěstidel a následným mimořádným událostem dochází opakovaně. „Prověřeny byly lokality Poříčan a Prahy-Libně. Na obou místech jsme problémy zkoumali v širších souvislostech,“ uvádí Šafránek.
V Poříčanech se tyto problémy musely řešit dokonce desetkrát. Nyní se situace zlepšila, pomohly nové předvěsti a hlavně komplexnější setkání s dopravci, díky kterému se o problematickém místě více ví. V Libni pomohlo zase nové zabezpečovací zařízení.