Pobaltím s garantovaným přestupem. Dopravci propojí hlavní města tří zemí
První vlak z Vilniusu do Rigy. Foto: LTG Link![První vlak z Vilniusu do Rigy. Foto: LTG Link](https://zdopravy.cz/wp-content/uploads/2023/12/riga2.jpg)
![První vlak z Vilniusu do Rigy. Foto: LTG Link](https://zdopravy.cz/wp-content/uploads/2023/12/riga2.jpg)
Doba jízdy mezi Vilniusem a Tallinem bude zhruba 10 hodin.
Doba jízdy mezi Vilniusem a Tallinem bude zhruba 10 hodin.
Je hezké, že jižní Estonsko získává takové spojení, ale nemá cenu to přehánět. Více než 50 % estonských obyvatel žije na pobřeží severního Estonska a pro nás zde je mnohem důležitější spojení s Finskem. 8 až 10 milionů cestujících mezi Helsinkami a Tallinnem ročně, ve srovnání s 1,5 až 2 miliony mezi Rigou a Tallinem. Nemáme přímou potřebu jezdit do Lotyšska nebo Litvy. Pro Estonce a Finy je létání stále nejrychlejší a pravděpodobně nejlevnější možností cestování do jiných částí Evropy, protože jsme prostě tak daleko na sever od zbytku Evropy.
Stejně mi to přijde zajímavé, jak takovéhle spojení musí být zatím stále rozkouskováno a nedá mi to a podělím se o pár vzpomínek. Připomnělo mi to totiž, jak jsme asi před 15 lety byly s drahou polovičkou na zájezdu právě do Pobalí, organizoval to snad Čedok, průvodkyni měl nějakou „místní“, vtipné taky bylo, že se myslím jmenovala Valentina Těreškovova, nebo nějak hodně podobně. Místní píšu v uvozovkách proto, protože myslím nebyla ani Estonka, ani Litevka, ani Lotyška. Ale kromě češtiny asi mluvila rusky a tak se domlouvala v hotelích a kde bylo potřeba. Zájezd vypadal tak, že se z Prahy… Číst vice »
Ještě by bylo hezké udělat také lepší a dobře navazující spojení Litvy s Polskem, aby bylo možno cestovat rychleji vlakem z Evropy i dál než do Litvy – ale oi to se snad časem podaří (Rail Baltica?)
Začalo alespoň kapat. A popřitom připravují úplně novou železnici, po které to bude skoro třikrát rychlejší, než dnes.
https://www.railbaltica.org/
Zatím to je akorát třikrát dražší, než původní rozpočet…
Přidejte, přidejte. Rail Baltica se připravuje stejně dlouho jako rychlodráha na letiště nebo tunel do Berouna.
Narozdíl od těch dvou posledních se na ní reálně dělá na několika úsecích.
Tak to jste se trochu seknul. Na kladenské trati se reálně dělá na 3 úsecích a 1 je už hotový.
10 hodin na tak malé země, to snad horší než Balkán, ne?
Zejména z Rigy do Tallinu je to vlakem celkem oklika.
Zvláště když Riga Tallinn je busem za 4,5 hodiny.
Zas tak malé nejsou. Srovnej s cestou Budapešť-Bělehrad, kde se srbové chlubí tratí na 200 km/h. Odkaz bude nejspíš potřeba okopírovat.
https://www.thetruesize.com/#?borders=1~!MTM5NDQyODI.MTMxMDkxNDI*MjAzNzcwOTA(MTkwNzQxMTI~!LV*MTM5Nzc4MA.MjIzNDY3Ng)Mw~!LT*MTQwMjc2MQ.MjIzODI4MQ)NA~!EE*MTM5MzIxMA.MjIwMjg0Nw)NQ
200km/h na malé části, další ne malá část je polorozpadlá lokálka, ale tam já věřím, že se z Pešte do Bělehradu jednou taky bude jezdit nějakou normální rychlostí.
Po zemi je to 600 km, vlak se víc kroutí, nepřipadá mi to tak tragické.
To je alespoň malé zlepšení, asi nikdo ale nečeká, že to přitáhne ohromné množství cestujících. Mezitím však pracují na přípravě nové konvenční železnice Rail Baltica s vmax 249 km/h (cargo 120) a z těch 10 hodin to stáhnou na předpokládaných 3:38. Navíc se tím vrací i k standardnímu evropskému rozchodu 1435 mm.
No schválně – bude se dát dřív dostat vlakem na pražské letiště, nebo projet jedním vlakem celé Pobaltí?
Tím snad tím, že bude část jednodušší trasy na letiště hotová, je to dotlačí řešit ten zbytek.
VIlnius – Tallin je vzduchem dál než Berlin – Mnichov. A když vynecháte ICE tam, je to také 9-10 h.
Navrhuji to udělat i v ČR mezi kraji. 😀
A proč ne v rámci kraje? Prostě se bude v přesedat a soukromník nebude jezdit s dieslem pod dráty! Ikdyby se přesedalo na 2 zastávky!
I do Liberce?
Ten pokrok, kde se to zastaví?
Přitom ještě nedávno to byla jedna země. Tak co dneska brání tomu, aby jel přímý vlak v celé trase?
Jedna země od Tallinu po Vladivostok, co? Tvl.
No byla, historii nepřepíšete, tak doporučuji se s tím smířit.
Copak já? To spíš Estonci, Lotyši a Litevci s tím smíření nebyli.
Jenže ta jedna země si dávala dobrej pozor, aby měly tyhle státy spojení spíš s Moskvou a ne mezi sebou. Většina tratí jim vede západovýchodně, tohle spojení potřebuje severojižní směr….
A tohle vydrželo i dlouho po rozpadu té jedné země, dálkové vlaky jezdily ze všech pobaltských republik do Ruska a ne mezi sebou. Není to tak dávno co jediným spojením Litvy a Lotyšska byl petrohradský rychlík co stavěl v Daugavpilsu, na hranici ty stodoly nestavěly, schengen… Potom tam byly víkendové motoráky z Vilniusu. Tohle všechno skončilo s covidem a ruskou invazí, zůstal jen ten přestup ve Valze a loni zavedený přímý vlak z Vilniusu do Rigy.
Co brání tomu, aby jezdil rychlík Brno – Trenčianská Teplá, jak za federálu? Nebo Brno – Liberec?
Přitom jsme v EU, kde nejsou hranice. 😀
Nejdrsnější hranice bude za chvíli mezi Březovou a Svitavama. Už teď se tam láme IDS a napájecí soustava; ještě by to chtělo změnit rozchod kolejí, ať jsme komplet…
Opomíjíte, že největší předěl začíná být změna zabezpečení.
Jaký předěl? ETCS?
Nedostatečný zájem. Nevšiml jsem si, že by se někde vyjadřoval náš nebo slovenský ministr dopravy o tom, že spojení z Prahy do Trenčianské Teplé je nyní garantované a pouze s jedním přestupem. Spojení tří hlavních měst sousedních států asi bude na trochu jiné úrovni důležitosti. Analogií by bylo bít se v prsa, že spojení Praha – Bratislava bude nyní pouze s přestupy v České Třebové a Břeclavi a že se nově v Břeclavi nebude 2 hodiny čekat.
Je to tak důležitý, že to vozí Pesa 730ML (viz fotka), s kapacitou 150 míst k sezení. Takovej větší RegioShark…
Tyhle země si moc dobře pamatují, jak jim bylo, když ještě byli ta Tvoje „jedna země“.
A co z toho plyne pro vzájemnou kompatibilitu železniční infrastruktury?
SSSR nemělo zájem na tom, aby ty země byly nějak propojené a většina tratí je vedena cíleně spíš ze západu na východ, do ruska.
Tak jako v ČSSR. Nebýt předtím RU, tak by to bylo ještě „lepší“ Viz naše železniční napojení na západ.
Jedna země? Nebyl to spíš jeden stát? Aha, chápu, to bylo v době, kdy slova nic neznamenala.
No vidíte, a je to tak 80 let, co jsme byli s Berlínem a Paříží také „jedna země“, že.
Skvělé, pak tu existuje Air Baltic za 70 minut 🙂
Pokud železnice nebude stát méně, jak 1/2 ceny letadla, nebo nebude jízdní doba maximálně o 50% delší, pak železnice nemá šanci.
Nezapomínejme, že železnice je pak ještě o mnoho více dotována, než letecká doprava.
Z Jogevy do Valmiery či Šiauliai?
V Lotyššsku se jezdí za pár korun. Problém byly ty mizerné návaznosti a lidi s tím stejně jezdí. V některých úsecích až moc, kapacita nestačí a místenky nejsou, jinde je zas volno dost. Tady jde spíš o konkurenci busů a minibusů, které tam už jezdí. Pro některé cestující je stále pohodlnější jet vlakem, po kterém se může projít, dojít si na normální záchod, než být připoutaný na jedné židli. No a neposlední řadě letecká doprava je nejmíň ekologická.
Souhlas – jen mi (i právě kvůli větší pohodě) připadá těch 10 – 20 minut na přestupy trochu málo = šel bych aspoň na 20 – 30 minut, aby bylo možno projít se i po „pevné zemi“, vyjít i před nádraží a nadýchat se venkovního vzduchu a nakoupit také místní občerstvení (budou-li na to ty PPS připraveny.). Samozřejmě neznám místní poměry a „vaty“ v jízdních řádech, ale těch 10 – 20 minut ke tak nanejvýš na bezstesový rychlý přímý přestup spojení s nalezením nového místa pro pokračování v cestě a přesun zavazadel do toho dalšího vlaku, ale na nic víc.… Číst vice »
Toto spojení již funguje. Jel jsem tou trasou v červnu. Jen v estonské pohraniční stanici Valga se muselo 2 hodiny čekat. Pokud posunuli jízdní doby a čekání se odstranilo, pak je to jen drobná změna. Jinak to nebyla špatná přestávka třeba na pozdní oběd.
Právě že nefunguje. Spojení existuje mezi sousedními státy a právě s tou velkou dírou mezi Estonskem a Lotyšskem. Ale na dojezd do Vilniusu jste doposud potřeboval den navíc. Takhle to půjde projet najednou anebo prostě rychleji, pokud se člověk chce zastavit i v té Rize. Jen Škoda že jim to trvalo tak dlouho než je trklo, že by mohli zavést lepší návaznost. Před dvěma lety jsem jel jen do Rigy a potřeboval jsem část cesty busem, protože vlak přes hranici nejezdil. Letos už jsem to vzal i s Tallinem, ale stále to bylo pomalé a nešlo dojet ve stejný den… Číst vice »
Ten oběd by se dal zařídit i na palubě toho přímého vlaku, zatímco se člověk přesouvá. Je to jedna z hlavních konkurenčních výhod, tak snad časem…
Ono se dá dokonce pojíst i na palubě letadla (vyprovodím se sám).
Tiež si hovorím že som rád že som to absolvoval ešte keď tá prestávka vo Valge existovala, je to príjemné mestečko a mal som tam asi najlepšie jedlo v Pobaltí 🙂 Ale samozrejme pre normálneho cestujúceho je lepšie keď tam ten prestoj nie je.
Dvě hodiny jsou ve „schengenu“ až zbytečně mnoho, ale minimálně půlhodinka přestávky (kterou navíc zkrátí i nutný přesun do jiné soupravy) je podle mě při tak dlouhých cestách určitě lepší než pouhý rychlý přestup.
Skvělá zpráva. Letos jsme jeli LTG link-em z Dig a do Vilnius, tak pro nějaké další dovolené zase vyzkoušíme trasu Tallinn-Riga