České dráhy v sobotu 28. listopadu po více než pěti týdnech obnoví provoz kabinové lanovky na Ještěd. K neplánovaně delšímu přerušení provozu došlo kromě tradiční podzimní opravy i kvůli epidemiologickým opatřením. Obnovení provozu oznámily České dráhy na sociálních sítích.
Od soboty 28. listopadu obnovujeme provoz lanové dráhy #CeskeDrahy na Ještěd. Přestávka byla vyvolaná pravidelnou podzimní údržbou a aktuální epidemickou situací. #CeskeDrahy #spolu #hory #Jested @Libereckykraj pic.twitter.com/iORPAiBqYE
— České dráhy, a.s. (@ceskedrahy_) November 26, 2020
Odstávka začala kvůli situaci se šířením koronaviru zhruba o týden dříve, než byl plán. Samotné práce při údržbě byly navíc také náročnější než v jiných letech. Podle přednosty Vladimíra Štěpána byla například delší výměna části převáděcího řetězu v napínací komoře.
Během letošní revize došlo i k výměně jedné ze dvou kabin. Do starší již zatékalo, prošla proto renovací. Bez nutnosti renovace vydrží kabiny obvykle deset let, u dnes měněné to bylo nutné kvůli zatékání už po osmi letech. „Správně bychom měli měnit tu druhou,“ uvedl přednosta pro ČTK. Přeskočit pořadí se podle něj rozhodli, neboť druhá kabina je v lepším stavu. Štěpán míní, že ji budou nahrazovat v příštím roce. Do té doby opraví kabinu, která se sundávala letos. Kabina váží asi 1200 kilogramů a k lanu je připevněná pomocí tunového závěsu s běhounem.
Běžná provozní rychlost lanovky je 36 kilometrů v hodině. Kabina při cestě mezi stanicemi urazí 1188 metrů. Dolní stanice je v nadmořské výšce 600 metrů, horní na vrcholu Ještědu o 400 metrů výš.
Tak ji od 3.12. zase můžou zastavit, nebo jezdit bez veřejnosti … vládní zákaz …
Úspěch hodný zveřejnění, ano opravili boudičku, nebylo to jednoduché ale povedlo se.
Spadají lanovky pod Drážní úřad a vyšetřuje nehody Drážní inspekce? Ano. Tudíž je to dráha, tak proč by to neprovozovaly České dráhy?
Trolejbusové tratě taky spadají pod drážní úřad, takže podle tebe ČD můžou provozovat trolejbusovou dopravu.
Můžou , proč by ne
Předmětem podnikání ČD je podle zákona provozování železniční dopravy. To stojí na prvním místě. Zákon ale říká, že mohou podnikat a provozovat činnost i podle jiných předpisů (např. podle živnostenského zákona). Takže trolejbusovou dopravu provozovat by mohli, ale nesmí to ohrozit jejich primární činnost, což je provoz železniční dopravy.
Petřínskou lanovku taky předat ČD. Jezdí dokonce po kolejích!
Když České dráhy tu lanovku vlastní a mají z ní zisk, tak vůbec nevím proč by se jí měly zbavovat.
Nebylo by logičtější, kdyby tu lanovku odkoupil například liberecký dopravní podnik? Vždyť ani nenavazuje na železniční síť, tak proč jako jediná zůstala železničnímu dopravci?
Nejde o to, co je logičtější, jen o to, co je ekonomičtější.
To pod křídly ČD asi těžko je.
Město to jistě provozovat nebude, když je zadlužené až po uši, na nic nemá peníze a chce se vzdát třeba i zoo.
Hlavně zacvakat Arénu, chléb a hry jsou nejdůležitější. Ať žije Synerov …
Bobe, Liberecký dopravní podnik ať radši nic ostatního neřeší.