Po Staroměstském jezu prochází rekonstrukcí i jez Šítkovský. Propojí se ovládání komor

Rekonstrukce Šítkovského jezu v Praze (srpen 2023). Pramen: Metrostav DIZRekonstrukce Šítkovského jezu v Praze (srpen 2023). Pramen: Metrostav DIZ

Stavební práce na rekonstrukci Šítkovského jezu jsou omezeny na letní měsíce, hotovo by mělo být do tří let.

Stavební společnost Metrostav DIZ zahájila rekonstrukci Šítkovského jezu na Vltavě u pražského Jiráskova mostu. Stavbaři pracují na prvním z pěti úseků. Práce provádí stejný tým, který před několika týdny završil velkou rekonstrukci Staroměstského jezu níže po proudu.

Investorem je stejně jako u Staroměstského jezu Povodí Vltavy, jehož cílem je především zajištění tělesa jezu a zvýšení jeho odolnosti při povodních. Zajímavostí projektu je uložení elektrické chráničky v koruně jezu, aby bylo možné datově propojit velíny (a ovládání) plavebních komor Smíchov a Mánes.

Přes plavební komoru Mánes u pravého břehu se lodě dostávají do zdrže Staroměstského jezu. Smíchovská plavební komora u levého břehu zdrž Staroměstského jezu míjí a převádí lodě z pod Karlova mostu rovnou do zdrže Šítkovského jezu. Stavba částečně omezí lodní provoz u Mánesa.

„Stavíme opět především z vody, protože na staveniště nemáme žádný přístup z pevniny,“ uvedl Daniel Boďa, vedoucí projektu ze společnosti Metrostav DIZ. Stavba mimo jiné zahrnuje vybudování nové návodní štětové stěny, aby voda neprosakovala pod jez, výstavbu nového železobetonového předpolí, rekonstrukci poškozených míst šikmé přelivné plochy a osazení nové žulové hrany.

Rekonstrukce Šítkovského jezu v Praze (srpen 2023). Pramen: Metrostav DIZRekonstrukce Šítkovského jezu v Praze (srpen 2023). Pramen: Metrostav DIZRekonstrukce Šítkovského jezu v Praze (srpen 2023). Pramen: Metrostav DIZRekonstrukce Šítkovského jezu v Praze (srpen 2023). Pramen: Metrostav DIZRekonstrukce Šítkovského jezu v Praze (srpen 2023). Pramen: Metrostav DIZŠítkovský jez, níže po proudu jez Staroměstský.  Pramen: Metrostav DIZ

Šítkovský jez vznikl v 15. století. Od té doby prošel mnoha opravami, ta poslední proběhla v 50. letech 20. století. Jez několikrát změnil svůj tvar i délku. V současnosti je dvakrát zalomený a měří 280 metrů. Uprostřed ho rozděluje vorová propust o šířce 12 metrů a délce 50 metrů. Původní účel jezu spočíval v tom, že tvořil spád pro mlýny na obou stranách řeky. Pojmenován je po mlynáři Janu Šítkovi, jehož kariéra spadá do začátku 15. století.

Stavební práce na rekonstrukci Šítkovského jezu jsou omezeny na letní měsíce, hotovo by mělo být do tří let. Investice Povodí Vltavy činí 142 milionů korun.

Tagy Metrostav DIZ Povodí Vltavy Šítkovský jez
1 komentář