Po sedmi letech se vrátí vlaky na trať Českým středohořím, víkendový jízdní řád počítá se sedmi páry spojů
Celkem sedmkrát denně o víkendech a státních svátcích budou jezdit vlaky nové turistické linky T4 z Litoměřic do Chotiměře. Po
Celkem sedmkrát denně o víkendech a státních svátcích budou jezdit vlaky nové turistické linky T4 z Litoměřic do Chotiměře. Po sedmi letech se od 6. června tak vrátí vlaky na část trati z Lovosic do Řetenic, která byla poškozena sesuvem půdy způsobeným stavbou dálnice D8. Jízdní řád počítá s dvouhodinovým intervalem.
Provoz zde zajistí společnost AŽD Praha, která od prosince provozuje každodenní železniční dopravu na Švestkové dráze. Využije volného času motorové jednotky RegioSprinter, která by jinak zůstala nevyužitá v Lovosicích. S nápadem na obnovení provozu proto přišla za krajem. „Turistické linky se u cestujících těší velké oblibě. Každoročně v sezóně přepraví tisíce lidí. Nyní se od června budou moci s Dopravou Ústeckého kraje svézt na výlet například do Oparna. Cyklisté určitě uvítají možnost přepravy kol. Jsem velmi rád, že se tento návrh AŽD podařilo zrealizovat,“ řekl náměstek hejtmana pro oblast dopravy Jaroslav Komínek.
Trať Řetenice – Lovosice je regionální jednokolejnou tratí vybudovanou v roce 1897. V červnu 2013 došlo po silných dešťových srážkách mezi obcemi Dobkovičky, Velemín a Litochovice v Českém středohoří k sesuvu půdy, která těžce poškodila železniční trať. Dvousetmetrový úsek byl posunut o téměř čtyřicet metrů. V úseku Radejčín – Lovosice dnes zajišťuje přepravu cestujících náhradní autobusová doprava. Správa železnic předložila návrh na rekonstrukci trati, po opravě se na trať opět v budoucnu vrátí vlaky, které objedná Ústecký kraj. Vlaky projíždí Oparenským údolím, které je vyhledávanou turistickou atrakcí.
Správa železnic finišuje s opravnými pracemi na trati. Jde například o sanaci skal a částečné úpravy železničních přejezdů. Na zastávce Oparno se opraví přístřešek, ve stanici Chotiměř dojde k obnově nástupišť a přístupové cesty k vlakům kolem výpravní budovy. Dále Správa železnic provede výřez vegetace a výměnu některých pražců. Celkové náklady budou 11 milionů korun.
V současné době je na trati z Řetenic do Lovosic v provozu úsek do Radejčína, který měří 22 km. V Radejčíně přestupují cestující na náhradní autobusovou dopravu do Lovosic. Správa železnic se rozhodla pro drobné opravy poté, co centrální komise ministerstva dopravy letos v únoru schválila záměr projektu na rekonstrukci poškozené trati v místě sesuvu. Má zde mimo jiné vzniknout nový železniční most.
Vyhlášení výběrového řízení na realizaci stavby plánuje Správa železnic na rok 2022. Osud tratě byl přitom dlouho nejasný, ještě v roce 2018 stát oznámil, že ji obnovovat nebude. Správa železnic nakonec přišla s úspornějším projektem, u kterého spočítala náklady na 463 milionů korun. To je výrazně méně, než byl původní rozpočet na 800 milionů.
„Jsem přesvědčen, že to bude alespoň malý příspěvek našim turistům pro nadcházející sezonu. Očekáváme, že vzhledem k omezené možnosti cestování do zahraničí, bude linka pro naše turisty atraktivní. Moc děkuji Ústeckému kraji a Správě železnic, že nápad uchopili a dotáhli do konce. Bez jejich práce by zůstalo vše pouze na papíře,“ dodal generální ředitel AŽD Zdeněk Chrdle.