Po obchvatu Volyně chce ŘSD vylepšit i další pošumavský úsek I/4
ŘSD předkládá úsek silnice I/4 severně od Volyně ve třech variantách.
Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) chce po dokončení obchvatu Volyně, který se má stavět koncem 20. let, vylepšit i navazující úsek silnice I/4. Jde o zhruba 3,5 kilometru silnice Strunkovice nad Volyňkou – Volyně. ŘSD stavbu nyní poslalo k posouzení vlivů na okolí (EIA).
„Parametry stávající silnice I/4 v předmětném úseku nevyhovují současným požadavkům na bezpečnost a plynulost silničního provozu, v některých parametrech ani platným technickým předpisům a normám,“ uvádějí silničáři v dokumentaci.
Stavba by se měla uskutečnit v letech 2030 až 2032, její podoba ale zatím není jasná. ŘSD ji předkládá ve třech variantách. Maximální varianta počítá s úplnou přeložkou silnice a jejím narovnáním, což má umožnit zvýšení rychlosti na 90 km/h. Další dvě varianty používají ve větší či menší míře stávající stopu silnice.
Novostavba se na jihu napojí na obchvat Volyně, který úspěšně prošel procesem EIA před rokem. Stavět se má v letech 2027 až 2030. Jeho součástí by měl být i 150 metrů dlouhý tunel, důvodem pro jeho stavbu je zachování výhledu na Kapli Anděla Strážce.
Po vytížené silnici I/4 míří tranzit k česko-bavorskému hraničnímu přechodu Strážný/Philippsreut.
Varianty přestavby I/4 severně od Volyně (Pramen: dokumentace EIA)
Trasa ve variantě MAX je ve své podstatné části vedena lesními porosty východně mimo prostor stávající I/4 a železniční tratě č. 198 Strakonice – Volary. V km cca 1,8 trasa přeložky silnice I/4 železniční trať křižuje velkým mostním objektem a na konci se na stávající silnici napojuje západně od železniční trati. Délka přeložky ve variantě MAX činí 3 454 m.
Trasa ve variantě OPTI je naopak v podstatné délce své trasy (vyjma prvních cca 350 m) vedena z druhé strany železniční trati č. 198 (tj. západně od ní) a v maximální možné míře se snaží využít trasu stávající silnice I/4. Délka přeložky ve variantě OPTI činí 3 707 m.
Trasa varianty KOMBI je v prvním cca 1 km trasy téměř shodná s variantou MAX, potom však větším mostním objektem přechází přes železniční trať č. 198 a za ní se napojuje na trasu varianty OPTI, v jejíž stopě vede identicky až do konce úpravy. Délka přeložky ve variantě KOMBI činí 3 442 m.