Po městě 30 km/h. Ve Španělsku začíná platit plošné snížení rychlosti

Značka omezující rychlost na 30 km/h. Foto: Obecní úřad LidiceZnačka omezující rychlost na 30 km/h. Foto: Obecní úřad Lidice

Omezení neplatí na všech typech městských silnic, týká se zhruba 60–70 %.

Od zítřka čeká Španělsko zásadní změna pravidel na silnicích. Od úterý bude v ulicích měst na většině úseků platit omezení rychlosti z 50 na 30 km/h. Španělsko je první zemí na světě, která se rozhodla takto plošně snížit povolenou rychlost v zastavěném území. Změna má pomoci snížit nehodovost.

O snížení rozhodlo ministerstvo dopravy už loni v listopadu, 11. květen bude prvním dnem, kdy bude platit. Podle dat ministerstva dopravy dojde k omezení na zhruba 60–70 % délky městských komunikací. Třicítka bude platit na všech ulicích, kde je jeden pruh v každém směru, na kapacitnějších bude 50 km/h. Po ulicích, kde je chodník jen po jedné straně, bude rychlost 20 km/h.

Ke snížení rychlosti se rozhodla řada jiných velkých evropských měst, žádná země tak ale dosud neučinila plošně. Kompletně je materiál popsán na stránkách španělského ministerstva dopravy.

Změna má přinést nejen vyšší bezpečnost dopravy, ale také větší podíl lidí, kteří si pro cestu po městech vyberou namísto auta jiný způsob dopravy, například kolo nebo chůzi. Cílem je především snížení počtu nehod s vážným zraněním nebo usmrcením o 50 %. Součástí změn v pravidlech silničního provozu ve Španělsku je i úprava bodového systému. Přísnější budou postihy za používání mobilního telefonu nebo jízdu bez zapnutého bezpečnostního pásu.

Riziko smrtelné nehody při srážce s autem při jeho rychlosti.

Riziko smrtelné nehody při srážce s autem při jeho rychlosti.

V Česku došlo naposledy k plošnému omezení rychlosti v roce 1997, kdy se snížila rychlost ze 60 na 50 km/h. „Obce každoročně reportují počet nových zón 30, které na svém území zřídily, nicméně tempo přibývání těchto zón je pomalé a nehodovost v zastavěném území prakticky stagnuje,“ uvedlo loni Centrum dopravního výzkumu v tiskové zprávě.

Již loni se této problematice věnoval důkladně newsletter o městské mobilitě Kolem na koleměstské mobilitě Kolem na kole.

Podle studií OECD lze předpokládat snížení počtu nehod s následkem těžkého zranění přibližně o 70 % a počtu smrtelných nehod až o 90 %. Význam nízkých rychlostí spočívá v možnosti odvrácení kolizní situace a snížení následků dopravních nehod. Česko zatím nechce jít cestou plošného omezení.

Tagy 30 km/h omezení rychlosti ve městech Španělsko Top
175 komentářů