Infrastruktura Stavebnictví Vodní doprava Zprávy

Po měsíci se napouští Vraňansko-hořínský kanál, opevňovací práce skončily

Vrata ve Vraňanech na začátku Vraňansko-hořínského kanálu. Pramen: ŘVC ČR
Mosty i komora mají být hotové na jaře 2021. Další vypuštění kanálu už se konat nebude

Vraňansko-hořínský kanál na Vltavě pod Prahou se dnes začal po měsíci znovu napouštět vodou. Lodě se na kanál vrátí 12. listopadu. Oznámilo to Ředitelství vodních cest (ŘVC), v jehož režii kanál prochází velkou modernizací.

ŘVC nechalo uzavřít vrata ve Vraňanech v první polovině října, aby na suchém kanále dokončilo některé práce. Šlo především o vybetonování desky pod novým mostem ve Vraňanech, odstranění původního mostu v Lužci a dokončení opevnění břehů u ostatních mostů.

„Všechny práce na dně kanálu se podařilo dokončit, konstrukce původních mostů jsou odstraněny a břehy opevněny proti vymílání kamennou dlažbou. Na poslední most se vrátí auta ještě letos,“ oznámilo dnes ŘVC.

Výměna mostů je součástí snahy Ředitelství vodních cest ulehčit cestu velkým lodím do Prahy. Stavbaři předělali celkem sedm mostů přes kanál tak, aby se podjezdná výška pro lodě zvýšila ze 4,5 metru na sedm metrů. Tři mosty jsou nově zdvižné, z toho jeden (v Lužci) je železniční. Zdvihací mosty začnou fungovat na jaře, budou se ovládat dálkově z plavební komory Hořín u Mělníka.

Investice do všech sedmi mostů je jednou z největších za poslední léta do infrastruktury vodních cest. Celkem jde o zhruba 700 milionů korun. Modernizací, po které budou moci proplouvat velké lodě, prochází i plavební komora Hořín.

Modernizace začala na jaře 2019, mosty i komora mají být hotové na jaře 2021. Další vypuštění kanálu už se konat nebude. Zastavení plavby při vypuštění se týká většinou nákladní dopravy, a to především návozu štěrkopísků do dvou pražských betonárek skupiny Metrostav (v Troji a na Rohanském ostrově). Velká více než dvouměsíční výluka se konala i začátkem letošního roku.

5 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jiří Sklenář

Na Elbe není voda na splavnost.Ale Alemani chtěj plout do Prag

kpetr

Bylo by zajímavé vědět propojení mezi ŘVC a SŽ – přednost bude mít vlak nebo loď, zabezpečení, atp.

Martin V.

Že by měl přednost vlak podle platného jízdního řádu? Ale ta technická stránka věci mě taky zajímá. Aby celé to „propojení“ nakonec nebyla obyčejná veřejná telefonní linka z Hořína do Vraňan. Předpokládám, že v Lužci nic jako výpravčí neexistuje, nebo se mýlím?

Bob

Myslel jsem, že správcem vodní cesty je Povodí Vltavy a ne Ředitelství vodních cest.

Martin V.

Partneři

Škoda transportation