Po kolejích, vodě i silnici. Cesta nových strojů z CZ LOKO do Turecka zabrala tři týdny
V náročnou logistickou operaci se proměnila dodávka nových lokomotiv EffiShunter pro turecké ocelárny İskenderun Demir ve Çelik. CZ LOKO muselo
V náročnou logistickou operaci se proměnila dodávka nových lokomotiv EffiShunter pro turecké ocelárny İskenderun Demir ve Çelik. CZ LOKO muselo lokomotivy přepravovat nejen po kolejích, ale i po vodě a silnici.
Šlo o dodávku prvních dvou ze šesti objednaných lokomotiv pro turecké ocelárny. Putovaly z výrobního závodu společnosti CZ LOKO v Jihlavě do Iskenderu.
Lokomotivy nejprve dojely po kolejích do bratislavského přístavu, odkud po Dunaji odpluly na palubě lodi do bulharského Ruse. Tam byly přeloženy na silniční podvalník, na němž doputovaly do největších tureckých oceláren, kde si je převzali noví vlastníci. Ocelárny leží v blízkosti Středozemního moře a hranic se Sýrií.
Zde budou v náročném hutním provozu nasazeny na středně těžký posun. Během tří let firma İskenderun Demir ve Çelik (İskenderun železo a ocel) plánuje zvýšit produkci až o 30 procent a právě kolejová doprava v tom hraje důležitou roli.
„Součástí této strategie se proto stal i nákup šesti nových EffiShunterů 600. Tyto české lokomotivy jsou oproti dosud používaným ruským a čínským mnohem efektivnější,“ říká Michal Schaffer, vedoucí obchodního týmu CZ LOKO zodpovědný za země EU a Turecko.
První dvě lokomotivy označené jako 723.710 a 711 byly vyrobeny v červenci a prošly všemi testy. Jsou vybaveny silnějším spalovacím motorem CAT C27 (709 kW). Hlavní rám je na podvozky uložen pomocí ploché torny, umožňující projíždění oblouků o minimálním poloměru 60 metrů. Snížený průjezdný profil v ocelárnách vyřešili konstruktéři CZ LOKO přemístěním klimatizace do kabiny strojvedoucího a rozšířením vnějšího kamerového systému.
„Ten obsluze zaručuje dokonalý výhled před vozidlo. Součástí výbavy je také dálkové ovládání, při kterém je na lokomotivě spuštěn optický výstražný systém. Oproti běžnému provedení je rovněž dosazeno kombinované spřáhlo, umožňující napojení typu hák a šroubovka nebo poloautomatickým SA3,“ doplňuje Michal Schaffer.
Akciová společnost CZ LOKO exportuje zhruba 60 procent své produkce lokomotiv do 18 zemí. V Turecku patří mezi její zákazníky také ocelárny Erdemir v Ereğli, kde jezdí dvě lokomotivy 744.704 a 744.705. Státní dráhy TCDD pak využívají dvě lokomotivy 741.708 a 741.709 jako „záchranářské“ v podmořském železničním tunelu Marmaray pro případ mimořádných událostí, například výpadku elektrické trakce.