Infrastruktura Silnice Stavebnictví

Po D3 na Linec v roce 2025, chystá se smlouva o příhraničním úseku

Vpravo na Prahu, vlevo na Budějovice. Úsek D3 kolem Úsilného. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Hotový úsek D3 kolem Úsilného. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Dálnice D3 a navazující S10 se propojí na hranicích jižních Čech a Horních Rakous nejpozději v roce 2025. Po úterním jednání s hornorakouským hejtmanem Thomasem Stelzerem to uvedl ministr dopravy Dan Ťok. Rakušané by přitom měli k hranicím dospět už o rok dříve.

„Všechny úseky D3 od Tábora až po České Budějovice jsou dnes hotové nebo ve výstavbě. Další úseky, které tvoří obchvat Českých Budějovic, jsou v pokročilé fázi přípravy a věřím, že je zahájíme ještě v tomto roce nebo začátkem příštího,“ řekl Ťok.

Ministr tak překvapivě připustil odsun zahájení stavby obchvatu krajského města až na příští rok. Poprvé se přitom mělo kopnout už loni. Ředitelství silnic a dálnic má ale problémy se získáním potřebných pozemků, proti jednomu vyvlastnění běží žaloba. Na zbývajících úsecích směrem ke státní hranici by se podle ministra mělo v nejbližší době přistoupit k územnímu a stavebnímu řízení.

Termíny se nicméně stále odsouvají, ještě před několika lety se mluvilo o dovedení dálnice k hranici v roce 2022. Liknavost letos ještě zvýraznilo výročí 15 let od tragické nehody autobusu u Nažidel, při které zahynulo dvacet cestujících. Už tehdy se mluvilo o dálnici (v plánu ještě jako R) jako o prioritě.

Dlouho přitom jako výmluva sloužila nečinnost Rakušanů, ti ale nakonec v roce 2015 dovedli svou rychlostní silnici složitým terénem s řadou tunelů až do Freistadtu. Vyřešili si tak vlastní problémy s tranzitem a s další výstavbou naopak čekají na dění na české straně. V době slavnostní „otvíračky“ u Freistadtu mluvilo ŘSD o zahájení stavby pod Budějovicemi v roce 2017.

Ministerstvo nyní rovněž chystá mezinárodní smlouvu s Rakouskem, která by měla řešit výstavbu příhraničního úseku obou dálnic (tedy zhruba sto metrů na obě strany od hraničního kamene). Navrhuje přitom, aby výstavba úseku byla svěřena recipročně do rukou Rakušanů, neboť o přechod jihomoravské D52 u Mikulova by se podle návrhů zase měli postarat Češi.

27 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
vs

Keď sa v stredoeurópsom Banánistáne naprv nabalia vrecká kamarátov a vlastné a až potom sa kope tak ani v roku 4222 to nebude hotové

vs

ako v česku tak i na Slovensku…

Fox

Je to bída…máme spojení z východu na západ a konečně komplet i na sever jen na jih ne. Doufám, že to na Dolní Dvořiště dotáhnou co nejdřív… Ve středočeském kraji s dálnicí nepočítám respektivě termínu 2028 což je termín dokončení nevěřim. Úseky jsou celkem dlouhé a nevěřím, že se všechny začnou stavět současně a nevěřím, že se 16 km úsek dá vybudovat za 4 roky v ČR. Ťok je neschopnej koblihář… Vláda Nečase v krizi postavila víc km dálnic než Ťok za 4 roky jako ministr dopravy. To je celkem paradox…

Liberal shark

Rakousky Asfinag opet vstrcil nase slavne RSD do kapsy.

Tunel

Konečně!!! Vlakem po té klikaté císařské trati je to úplně k ničemu, možná jako vyhlídka při cestě na vodu, ale není to použitelné pro normální cestování.

železničář v důchodu

Jak, prosím, souvisí výstavba dálnice s vlakem? Vždyť silničním vozidlem tam přece můžete jet už nyní (po stávající silnici) a používat vlaku také přece nikdo nikoho nenutí!

František

Ano, po silnici je to časově výhodnější již dnes, a zlepšení vlaku je po pár ne zrovna dokonalých návrzích zřejmě opět u ledu.

Tunel

žvd: Autobusů jezdí celkem málo a bývají plné, takže když nestíháte koupit dopředu a zrovna nemůžete vzít auto, musí člověk tím nekonečným šnekem. S dálnicí bude rozdíl takový, že se snad konečně vyplatí zde podnikat více firmám a provozovat více autobusů. Navíc po současné silnici to ani autem není úplně příjemné, je úzká a přeplněná, proto jsem občas využíval šneka, když jsem nesehnal volný bus. Ale stýskat se mi po něm nebude, to ani trochu. Pro vodáky je to dobrý, ale mimo léto tam má smysl jen nákladní doprava. Od Budějic až po Sankt Georgen nemá osobní vlaková doprava žádný… Číst vice »

železničář v důchodu

Tunel:
Dobře – ale otázkou je, zda je kvůli tomu skutečně tak nutné stavět dálnici, nebo jestli by dlouhodobě nestačilo udělat třeba jen asi to, co navrhuje „Gejza“ (18. 4. 2018 – 13:35).

Tunel

To jako zcela vážně chcete nechat mezi D5 a D52 mezeru 318 km vzdušnou čarou bez jediné dálnice přes hranice? Stejnou železničářskou logikou můžeme zrušit i všechny přeshraniční železnice, protože proti vnitrozemským je jejich využití tak malé, že nedává jejich existence smysl. Opravdu nechápu, k čemu držet spojku třeba ve Velenicích. Kolik tam denně jede lidí? Zbytečná trať ze Slavonic na jih naštěstí už byla zrušena.

Milan

Malé využívání přeshraniční železnice není ani tak z důvodu její pomalosti, jako z důvodu absurdně vysokých cen, tzv. „mezinárodní žel.tarif“.

železničář v důchodu

Milan: „Malé využívání přeshraniční železnice není ani tak z důvodu její pomalosti, jako z důvodu absurdně vysokých cen, tzv. „mezinárodní žel.tarif“.“ To ovšem v případě úseku České Budějovice – Linec není ani zdaleka pravda, resp. aspoň ne celá pravda, protože: = ceny jízdného podle „mezinárodního železničního tarifu“ jsou „absurdně vysoké“ pouze pro nás, kteří jsme zvyklí na naopak velmi levný vnitrostátní tarif ČD, = ceny jízdného podle „mezinárodního železničního tarifu“ se v zemích na jih a západ od nás příliš neliší od vnitrostátního jízdného placeného za srovnatelnou vzdálenost, = pro cesty v předmětném úseku jsou nabízeny i různé slevy (včetně… Číst vice »

Tunel

A to je nějak špatně?

liposh

Jsem z jiného kraje, tak bych se chtěl zeptat, zda je ta dálnice opravdu tak potřebná, anebo si jen pár vlivných pražáků chce zkrátit cestu na jih? Protože já tam byl jednou už dávno a pamatuju si, že z Budějovic na jih už v podstatě nikdo nejezdil 🙂

Marek

Jednou dávno, to je cca 30 let zpátky? 🙂

Gejza

Máte pravdu, je to jedna z „propagačních“ přeshraničních dálnic. Smysl má udělat čtyřpruh až k silnici I/39 na Český Krumlov, ale dál by to kapacitně zvládnul třeba střídavý třípruh, nebo dálnice v polovičním profilu. A nebo jen přestavba stávající silnice s odstraněním problematických úseků, jako třeba toho děsivého železničního přejezdu u žst. Kaplice…
Viz Sčítání dopravy http://scitani2016.rsd.cz/content/doc/31.jpg?v=2016

Vladimír Bílý

Dle sčítání dopravy 2016 je zde intenzita dopravy méně, než 10 000 vozidel denně, stejně tak dálnice do Karlových Varů. Pro srovnání potenciální D43 do Boskovic 13 000, D52 do Vídně 12 000 vozidel, Svitavy-Mohelnice 14 000 vozidel. Zde jsou dálnice v nedohlednu. Ale to jsou silnice, co nevedou do Prahy, takže to prioritu určitě nemá!:-( Existují i další úseky s intenzitou výrazně převyšující 10 tis. vozidel denně, kde však dálnice ani není vůbec v plánu! Např: – Kradec Králové – Rychnov n/K – Brno – Uherské Hradiště – Uherský Brod – Vsetín – Val. Mez.-Rožnov p/R – Ostrava –… Číst vice »

František

Intenzivní místní vztahy nejsou až tak úkolem dálnic jako takových, byť by to asi širší profil sneslo. Primárně jsou ovšem kapacitní tahy úkolem veřejné dopravy, i ta má v uvedených směrech zatím rezervy.

Tunel

Zbytečná D3? Mezera mezi plánovanou D52 a existující D5 vám přijde příliš malá? I ta šnekoidní drncající železnice má mezi D5 a D52 mnohem více než 1 přejezd do Německa, resp. Rakouska, jak se plánuje pro motoristy v podobě D3. Možná až zbytečně moc, když pro řidiče musí stačit 1 dálnice. Co kdybyste se vy nádražáci taky omezili jako se musíme omezit my?

Jiří

Panu Bílému: tenhle starý pláč o zlé Praze, která nechává hynout zemi v blátě a sama si staví moderní autostrády je odvěký a nepotřebuje žádný kontakt s realitou. Obviňovat pražáky ze špatných rejdů, protože se má stavět přeshraniční úsek dálnice u Budějovic, chce už pořádný kus zapšklosti. ŘSD má nyní rozestavěno 36 staveb – z toho v Praze nic a ve Středočeském kraji 4. Dostavba pražského okruhu a připojení D3 jsou v nedohlednu (a tyhle stavby jsou podstatné pro tranzit, ne jen pro pražáky): https://www.rsd.cz/wps/portal/web/mapa-projektu/#/stavby?filters%5B%5D=StavbyRealizace Intenzity dopravy se samozřejmě zvýší, když budou hotovy sousední dálniční úseky. Není nic divného že… Číst vice »

Ondřej

Vladimír Bílý:
– Vsetín – Val. Mez.-Rožnov p/R
– Ostrava – Opava

tyto úseky mají v plánu silnice „dálničního typu“. Takovou co stojí mezi Pardubicemi a Hradcem. Tedy na 110km/h.
Dostatečné.

Liberal shark

Je to evropska trasa z jizni Italie do Rostocku.

Johnny Gomez

Vl. BILY:
Pohyb na D7 Louny – Chomutov je mensi jen proto ze ta dalnice vede prozatim odnikud nikam…Od Postoloprt na kopec nad Chomutovem…

johana

Zkuste si tento úsek projet v této době budete mluvit jinak

Rado

Teda- vtip dne.
Klobouk dolů jestli to stihnou, ale při způsobu přípravy, naší zkostnatělé legislativy a byrokracie, tomu moc šancí nedávám. I když bych si to přál. Aneb, jak by řekl klasik: sním svůj klobouk, když to klapne. 🙂

železničář v důchodu

Aspoň nebude ještě několik roků dráha tak výrazně pomalejší než silnice …

František

Tímhle stylem vážně přijde železnice postupně do likvidace. Není divu, když se nezlepšuje ani na úroveň silnic (místy se naopak draze zhoršuje), a když se už při plánování počítá s tím, že bude leckde dál od sídel než dálnice, na kterou si přitom auto v pohodě dojede. A začalo to tím, ze jsme místo Rakušany tehdy podporovaného propojení kolejí tlačili na stavbu dalších dálnic…

Dávat do souvislosti nehodu autobusu způsobenou tehdy nedbalostí řidiče s neexistencí dálnice je poněkud přitažené za vlasy, byť by možná byly následky jiného charakteru. Je to podobné obviňování „nejsem pro dálnici = mohu za důsledky automobilismu“.