cargo

Po D3 na Linec v roce 2025, chystá se smlouva o příhraničním úseku

Vpravo na Prahu, vlevo na Budějovice. Úsek D3 kolem Úsilného. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářVpravo na Prahu, vlevo na Budějovice. Úsek D3 kolem Úsilného. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Dálnice D3 a navazující S10 se propojí na hranicích jižních Čech a Horních Rakous nejpozději v roce 2025. Po úterním

Dálnice D3 a navazující S10 se propojí na hranicích jižních Čech a Horních Rakous nejpozději v roce 2025. Po úterním jednání s hornorakouským hejtmanem Thomasem Stelzerem to uvedl ministr dopravy Dan Ťok. Rakušané by přitom měli k hranicím dospět už o rok dříve.

„Všechny úseky D3 od Tábora až po České Budějovice jsou dnes hotové nebo ve výstavbě. Další úseky, které tvoří obchvat Českých Budějovic, jsou v pokročilé fázi přípravy a věřím, že je zahájíme ještě v tomto roce nebo začátkem příštího,“ řekl Ťok.

Ministr tak překvapivě připustil odsun zahájení stavby obchvatu krajského města až na příští rok. Poprvé se přitom mělo kopnout už loni. Ředitelství silnic a dálnic má ale problémy se získáním potřebných pozemků, proti jednomu vyvlastnění běží žaloba. Na zbývajících úsecích směrem ke státní hranici by se podle ministra mělo v nejbližší době přistoupit k územnímu a stavebnímu řízení.

Termíny se nicméně stále odsouvají, ještě před několika lety se mluvilo o dovedení dálnice k hranici v roce 2022. Liknavost letos ještě zvýraznilo výročí 15 let od tragické nehody autobusu u Nažidel, při které zahynulo dvacet cestujících. Už tehdy se mluvilo o dálnici (v plánu ještě jako R) jako o prioritě.

Dlouho přitom jako výmluva sloužila nečinnost Rakušanů, ti ale nakonec v roce 2015 dovedli svou rychlostní silnici složitým terénem s řadou tunelů až do Freistadtu. Vyřešili si tak vlastní problémy s tranzitem a s další výstavbou naopak čekají na dění na české straně. V době slavnostní „otvíračky“ u Freistadtu mluvilo ŘSD o zahájení stavby pod Budějovicemi v roce 2017.

Ministerstvo nyní rovněž chystá mezinárodní smlouvu s Rakouskem, která by měla řešit výstavbu příhraničního úseku obou dálnic (tedy zhruba sto metrů na obě strany od hraničního kamene). Navrhuje přitom, aby výstavba úseku byla svěřena recipročně do rukou Rakušanů, neboť o přechod jihomoravské D52 u Mikulova by se podle návrhů zase měli postarat Češi.

Tagy D3 Horní Rakousy Ministerstvo dopravy ŘSD S10 Stelzer ťok
27 komentářů