Po 54 letech kompletní D1. Šéf ŘSD potvrdil otevření posledního úseku do konce letošního roku

Stavba D1 Přerov - Říkovice. Foto: StrabagStavba D1 Přerov - Říkovice. Foto: Strabag

Stavba běží podle akceleračního harmonogramu.

Odebírat
Upozornit na
guest
54 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Hans N.

Stálo by za to, vypravit v den otevření spanilou jízdu tvořenou vozidly vyráběnými za dobu výstavby D1. Začít nějakým Spartakem, Tisícovkou…. a skončit současnou produkcí. To bychom si těch 54 let představili asi nejlépe. 😀

Vladimír M.

Tak hlavně že pan kdysiministr Šimonovský kvůli nesplněnému slibu musel provozovat pěší turistiku do Ostravy.

Sáček

Bude otevřen. Ale možná v polovičním profilu. Uvidíme.

Sáček

* a bez sjezdu z MÚK

asfalter

Jelikož většina dopravy jen projíždí, tak i s tímto se spokojím.

Viktora

Tomu u nás snad nemůže věřit ani sám pan ředitel.

Bram

Tak psát, že po 54 letech bude D1 kompletní, je poněkud zavádějící, protože D1 měla od Slavkova u Brna vést dále na Slovensko kolem Uherského Hradiště a nikoliv směrem na Ostravu. Trasování se změnilo až po rozpadu Československa. Tolik historická vsuvka 😉.

Jméno

Když historickou vsuvku, tak ještě poznámku, že D1 se začala stavět v letech 1938-39 a valná část trasy od Prahy je v původní stopě, vč. několika tehdy dokončených stavebních objektů, takže svým způsobem se jedná o dokončení D1 v pozměněných parametrech po 86 letech.

Jan M

Pokud byste chtěl brát 86 let, tak by bylo fér, aby byla dostavena v původní trase. Protože tam proběhlo tolik změn projektů a režimů, že je to takto fakt nefér.

Jméno

Účel stavby, propojit dálnicí východ západ, se naplňuje až nyní, takže nefér tam není vůbec nic, myšlenka z 1938-39 zkrátka a dobře ještě není dokončena a to ani v jedné z modifikovaných variant. Když budeme hodně přísní, tak dokončení té myšlenky v ČR nastane až dostavbou D49 na hranice.

El Barto

Jenže D49 na hranice nikdy nebude, od Vizovic po hranici půjde jen o silnici I. třídy I/49.

Svojšín

Dnes by se v úseku Holubice – Staré Město hodila, je to každodenní katastrofa.

Vašek H.

Pokud chceme být historicky přesní, tak se dá říct, že dálnice D1 oficiálně začala slavnostním výkopem u Průhonic 2. května 1939 (ačkoliv první práce začaly už 24. ledna 1939 u Zástřizel – zdejší těleso však bylo opuštěno a nikdy nevyužito – takže výkop u Průhonic stále drží prvenství). Při otevření 19. prosince 2025 to tak bude 86 let 7 měsíců a 17 dní poté přesně. Z toho byla stavba mezi jarem 1943 až 1946 a poté mezi prosincem 1950 až 8. září 1967 přerušena (tedy vzniklo dá se říct zpoždění 19 let 9 měsíců a 9 dní, tj. 21% z… Číst vice »

Tomáš

„…řadu soudních sporů s odpůrci, zatím ale prakticky všechny soudy vyhrálo…“

To je docela děsivý konec jinak pozitivního článku. Jinými slovy vše momentálně stojí a padá na vůli soudce a aktivitě nějakého blba (nebo sdružení blbů), který najde skulinku/nedostatek v našem právním systému a dle libosti jí využije. Neboli ještě tak 8 měsíců nebudou mít někteří příliš klidné spaní.

Frantisek X

Blbů? Smiřte se s tím, že ne každý je nadšený z toho, že bude zase snazší jezdit auty než jakkoli jinak, tudíž jich bude více a budou z toho větší – ano, ono to působí překvapivě i – škody.

Jakub

A proto ti samí pak blokují i železniční stavby.

VJY

Smiřte se s tím, že né každý je ochoten se hrkat VHD, kvůli pohodlí, nebo protože se s ní nedostane kam potřebuje v reálném čase. A co se těch škod týče – jste úplně mimo mísu. Na mnoha úsecích (Praha – Plzeň, Praha HK, Olomouc – Ostrava) se jasně ukázalo, že nehodovost spadla na 20% a miň ve srovnání s silnicí I tř.

VJY

Smiřte se s tím, že né každý je ochoten se hrkat VHD. Kvůli rychlosti a třeba tomu, že se s ní nedostane kam potřebuje v reálném čase. A co se týká těch škod. Jste úplně mimo mísu. Na mnoha úsecích (Praha-Plzeň, Praha-HK, Olomouc -Ostrava…) se jasně ukázalo, že nehodovost klesla pod 20% původního stavu ze silnice I. tř. A úmrtnost ještě více.

JanO

Takže je jako lepší tranzit tahat přes město?

El Barto

Podle p. Františka je nejlepší doprava žádná doprava.

Vladimír M.

Na druhou stranu se zkrátí dojezdové doby do zaměstnání pro řadu lidí žijících v odlehlých místech a mnohým z nich to umožní najít slušnou práci bez nutnosti se stěhovat do aglomerací.

Johnyka

Jo blbů, píše to správně.

asfalter

Nemusíme chodit daleko, stačí se podívat na D49, kde Zlín netrpělivě vyhlíží napojení u Fryštáku. A zase se našli odpůrci… takže realita dnešní doby

Herold

Oni ti odpůrci byli vždycky, ale před rokem 1989 neměli prakticky žádnou šanci, jak se proti nechtěné stavbě bránit.

Lip

Ono by chtělo před zprovozněním ještě opravit CB kryt na úseku D1 mezi Vyskovem a Kroměříž! Pak to bude paráda. Nevíte zda letos budou v tomhle ohledu něco podnikat?

Jirka 2

Taky jsem celkem čuměl, jak to najednou popraskalo. A to mám pocit,. že se tahle „nová“ dálnice pořád opravuje.

B0R1S3K

No nevím teda. Takhle to tam už je pár let. Nicméně taky mě překvapuje, že s tím zatím nic nedělali (kromě zbroušení před nějakou dobou).

Zesp

Opravovat se začne hned, jakmile se sem pustí doprava po dokončení úseku kolem Přerova. Teď by to bylo příliš snadné a bez komplikací. Příští rok bude provoz o poznání hustější, takže bez kolon se to tak neobejde a řidiči tak nepřijdou o běžný kolorit našich dálnic. Zato D46 už bude téměř bez omezení, kterých si naopak řidiči užili dosud, když neměli jinou možnost, jak je z důvodu nedokončené D1 objet. Ale tudy už tranzit směrován holt nebude… D1 se dle selského rozumu měla opravovat teď a D46 od příštího roku. Ale ono ne… Ten úsek kolem exitu Němčice je opravdu… Číst vice »

Jan M

prosím, fabulujete. Teď se ta dálnice opravovala. Jel jste tam vůbec minulý rok? Ano, zbývá ještě kus na opravu, ale nejhorší a nejdelší úseky jsou v novotě.

PavelX

Nevím, co myslíte tím „nová“, ale tady je betonový povrch 20 let starý a neprošel žádnou větší opravou. Bohužel se na něm ve velké míře projevila alkalicko-křemičitá reakce, kvůli tomu to popraskalo a začalo se rozpadat. Dnes je snaha používat takovou betonovou směs, aby se toto nestalo.
Jinak ten nejhorší úsek je v obou směrech naplánován k opravě na tento rok.

Jirka

Paráda to bude, až bude hotovo 6 pruhů kolem Brna, na což si ještě budeme muset hodně dlouho počkat.

dizgrafy

Bude to stačit myslíš?

Jirka

Já si hlavně myslím, že si netykáme.

Jan M

povrch vyměňují aktuálně za asflat. Velké úseky byly minulý rok vyfrézované.
btw kolik byste řekl, že je životnost takového CB krytu na dálnici? Zkuste to

okarban

Nevíte prosím někdo o kolik bude rychlejší BR-OVA přes Přerov oproti Olomouci?

Mirek

Teď je to kilometrově stejně. ALE přes olomouc je 120 a na přerov 130 tak cca 10-15 min počítám

Otakar

Přes Olomouc 110, část přes Prostějov 90 … hlavně cesta na Přerov má plnohodnotné dálniční parametry, zatímco D46 je modernizovaná rychlostka s nevýhodama (poloměr zatáček, rychlost, SOS, zálivy). Takže těch 10-15 minut to může být.

Marek

Vyškov – Olomouc 110km/h, se snížením v oblouku u Olšan na 90, pak obchvat kolem Olomouce 130.

Tom

Já jezdím po D1 přes Přerov už dnes a je to o cca. 5 min pomalejší i s průjezdem Přerova. Ale dálnice je volná a široká, na rozdíl od bývalé rychlostky D46, která je klikatá, bez odstavných pruhů a s omezenou rychlostí a každou chvíli je na ní nějaký problém.

PetrN

Měřil jste si někdy kolik vám zabere průjezd Přerovem od konce dálnice po začátek? Právě teď píše navigace 15 minut, po dálnici to bude 5 minut. Pokud je to nyní jen 5 minut pomalejší než po D46, tak nově to bude přes Přerov o 5 minut rychlejší…
Navíc je třeba vzít v úvahu že z D46 zmizí obrovské množství (z kamionů drtivá většina)

Zesp

I když se situace po dostavbě průtahu radikálně zlepšila, zůstaňte prosím na původní trase přes D46. Těch aut, co se tam teď valí, to je učiněná katastrofa. Jen pro pohodlí řidičů, že chtějí jet po široké dálnici. Vydržte to to toho třičtvrtě roku. My, co tam pak máme nějak denně fungovat, bychom to opravdu uvítali. Průjezd Přerovem je opruz, vyhněte se mu obloukem. Děkujeme.

PetrN

Jak byste chtěl být jen díky rychlosti 130 vs. 110 o 15 minut rychlejší na 68km dlouhé trase Vyškov-Lipník? 😀
Reálný rozdíl bude při dodržení rychlosti bude totiž kolem 5-7 minut…

Rozdíl v max rychlosti je relevantní jen mezi Vyškovem a Olomoucí (na 40km trasy je většina 110, pár míst jen 90). Čistě matematicky vám na trase 40km při průměru 105 vs. 130 vyjde rozdíl pouhých 4,5 minuty, + 1 uspořená minuta, protože bude trasa po D1 o 2km kratší, to je vše…

Jirka

No hlavně to bude podstatně bezpečnější.

Jan M

Určitě Přerov. Na Olomouc musíte od Lipníku stoupat a to samé od Olmu na Lipník. Na trase D1 bude největší „kopec“ u Kroměříže

Kolemjdoucí

Ne že by to nějak moc souviselo s D1, ale: možná nastal čas, aby státní útvary přestaly informovat na “platformě X” a našly si nějaký jiný způsob, než je tahle nazi a crypto scam Muskova žumpa.

asfalter

Takže raději TikTok taneček z D1? No můžete to zkusit navrhnout, třeba se dočkáme skibidi Kupky s rizz face…. ale já bych se raději držel Xka…

Aleš M

Jak vliv měl na dokončení či odklad stavby posledního rozestavěného úseku dálnice D1 má okolnost, že ŘSD své zprávy postuje na síti X? Můžete navrnout zveřejnění třeba na „Hanácké drbně“, ale sledovanost toho prvního zdroje je nesrovnatelná…

Alfons

Od podzimu přejdou na signál a Sputnik

Nose Peak

Na Telegram…

mgr.pavel

Podobně zde na zdopravy.cz bych byl rád za odstranění „Sdílet přes Twitter“ (sic!). A nahradil jej buď sdílením odkazu anebo sdílením přes třeba Bluesky a/nebo Mastodon.

Pražec

Třeba německá vláda má vlastní mastodon server. K informacím se dostane každý, protože není vyžadováno přihlášení a příspěvky nejsou cezeny přes algoritmus.
Povině tam informují všechny spolkové úřady a je tam i spousta oficiálních účtů samospráv.

https://social.bund.de/

Kolemjdoucí

Trochu se bojím, jak by to dopadlo v české verzi. OK system dostávají po čtyřech studiích zakázku za dvě miliardy…

Pražec

Zrovna ten Mastodon je open-source, tam stačí vyřešit provoz serverů. Jenže z toho by nic nekáplo Zajíčkově ICT unii, což je v tomhle státě podmínka nutná, nikoli postačující.

Sáček

Spousta lidí z X přešla na Bluesky (bsky.social)