Doprava ve městě Tramvaje

Plzeňské dopravní podniky koupí až 24 dlouhých tramvají, první dorazí za tři roky

Plzeňské dopravní podniky mají ve flotile celkem 114 tramvají. Foto: PMDP.
Plzeňské dopravní podniky mají ve flotile celkem 114 tramvají. Foto: PMDP.
Plzeň požaduje antikolizní systém zabraňující srážce s jinou tramvají nebo automatické sčítání cestujících

Plzeňské městské dopravní podniky (PMDP) pokračují v obnově tramvajové flotily. Vypsaly výběrové řízení na dodávku 42 metrů dlouhých tramvají, celkem půjde až o 24 vozidel, z toho polovina bude obousměrná. První nové tramvaje mají vyjet v polovině roku 2024 na linku 4.

PMDP zahájily rozsáhlou obnovu vozového parku v roce 2019, do té doby provozovaly především tramvaje koncepce T3 a její modernizované varianty. „Většina tramvají této koncepce je na konci své životnosti a v dlouhodobém horizontu jsou u těchto tramvají vyšší provozní náklady než u nových vozů,“ uvedl dopravně provozní ředitel PMDP Miroslav Macháň.

V roce 2019 byla zahájena dodávka 16 tramvají EVO2, završena bude letos. Ještě v letošním roce chce podnik zařadit do vozového parku i první dvě obousměrné tramvaje Škoda 40T. „Případné opční dodávky typu 40T zajišťují obnovu vozového parku ve výhledu jen do roku 2023, proto je nezbytné v obnově kontinuálně pokračovat,“ doplnil Macháň. Opce je na dalších 20 kusů.

Nové velkokapacitní tramvaje, na které podnik aktuálně vypsal tendr, by měly být dodávány v letech 2024 až 2030. Odhadovaná hodnota jednoho vozidla se pohybuje v rozmezí 77 až 80 milionů korun. Podnik chce využít dotace.

Tramvaje o délce až 42 metrů budou mít kapacitu minimálně 240 cestujících. Počítá se s úplnou nízkopodlažností, klimatizací, otočnými podvozky, nadstandardní šířkou uličky mezi sedačkami nebo prostory pro osoby na vozíku či dětské kočárky. PMDP vyžadují kromě jiného také protikolizní systém zabraňující srážce s jinou tramvají, bezpečnostního asistenta hlídajícího nepřekročení rychlosti v obloucích či automatické počítání cestujících.

Odebírat
Upozornit na
guest
58 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Ondřej

Dvacet čtyři let jezdili v Plzni tramvaje Astra 22.3.2021 a teď mi asi spousta z vás ukamenuje – KONEČNĚ! Asi ve své době to byl krok v před, ale Astra ničí koleje a z toho důvodu si v ní člověk připadal jako kdyby jel na prkně za co mohly také nepůvodní dýhované sedačky ( zde mám na mysli tvrdý podvozek) hlavně v obloucích, když je doslova přeskákala. Co se týče spolehlivosti nikdy nepatřila k „top“ tramvajím. PMDP se nikdy nepodařilo zprovoznit všech 11 Aster, které měl k dispozici. Bylo problematické a nákladné shánění náhradních dílů pro tento typ tramvají. Odstavené… Číst vice »

PvvS

A ty modernizace od Schadewerk jsou co ?

Jussi

Kromě toho, že tvoje skladba vět občas vůbec nedává smysl – „za co mohly také nepůvodní dýhované sedačky ( zde mám na mysli tvrdý podvozek)“ – co maj sakra společného dýhované sedačky s tvrdým podvozkem to jsou snad 2 neduhy, tak se zamysli a pak řekni, kdo si za 24 let v Plzni škrtnul? Pragoimex, který má se Škodou mnohem více společného než název napovídá a rekonstrukce z Parsu (housenky), kde Pars je kupodivu součástí Škody. Jinak si neškrtl vůbec nikdo…

Luboš Beneš

Plný souhlas. Jako cestující jsem nejdříve jásal-nová tramvaj… a pak už jel raději T3…

VRTka

Divil bych se kdyby v Plzni nevyhrála Škoda… Měla by to město přece mít jako showroom pro svoje výrobky – kde by si to případní zájemci mohli ozkoušet přímo v provozu. Plzeň by tak měla zákonitě dostávat mnohem nižší ceny oproti jiným tendrům v jiných městech – právě aby byla to její produkce vidět v praxi…
Opravdu dobré dlouhé skládačky dělá ještě španělský CAF a viděl jsem i skládačky od Siemensu – ale to bych opravdu Plzni nepřál, to bylo opravdu hodně špatný..
OTÁZKA DO PUBLIKA:
Jak dlouhé jsou ty nejdelší tramvaje na světě, co jezdí v Budapešti??

Jiří

Budapešťské CAFy mají 55,9m.

Škodovka by teď někdy měla německému rvn dodat ForCity Smart, které budou mít rovných 60m.

VRTka

Díky za odpověd kámo!
A jak jsou na tom ty Siemensy či co to je za vehikl.. venitř je to obouchnaáná špinavá tragedie – jezdí to tram pár let po velkym polookruhu „Nagy korut“ – přes náměstíčko Dvaatřicátníků (Harminckettesek terre) – v Plzni jsou tušim Pětatřicátníci – je to tak??
https://mapy.cz/zakladni?x=19.0704444&y=47.4898430&z=19&source=pubt&id=17203216

LiborV

Je to CAF ne Siemens.

A. Mikulka

Na Velké Okružní jezdí Siemensy. CAF-y jezdí na těch venkovních okruzích.

VRTka

Jasně – a ty Siemensy jsou jak dlouhý??
jinak pro přehled:
Malý polookruh – jezdí starý rozhrkaný špinavý páchnoucí vraky
Velký polookruh – jezdí nové velmi dlouhé špinavé Siemensy
Hungaria polookruh (největší) – jezdí velmi dlouhé čisťoučké CAFy
OTÁZKA DO PUBLIKA:
Je známé, že v Budapěšti jsou nejdelší tramvajena světě – ale jsou to ty fajn CAFy nebo ty zoufalý Siemensy??

A. Mikulka

Siemensy mají 54 metrů a nejsou špinavé ani zoufalé i když to budete točit do nekonečna.

A. Mikulka

Jsou na tom velmi dobře, není to žádná obouchaná špinavá tragédie.

Kubrt

Dlouhé CAFy v Budapešti majíi 56 m.

Ondra K.

Vzhledem k tomu, že údržbu plzeňských tramvají zajišťuje dceřiná firma Škody, je vítězství Škody jisté. Žádný výrobce nestojí o to předávat dokumentaci ke svým vozidlům přímé konkurenci.

Rochličák

Tak hlavně aby už Škoda nějaké ty 40T konečně dodala. Z hlediska technických parametrů a koncepce má s nimi na domácím trhu našlápnuto velice hezky. Líbí se mi ta platforma umožňující namixovat různé počty článků a stanovišť řidiče. Menší provozy se smyčkami samostatný obousměrný typ vozu neuplatní a neuživí, ale pro případ výluk a prodlužování tratí se k nim lze takhle při nákupu jednosměrných dostat. Když provozovatelé najdou finanční prostředky, můžou třeba napevno objednat výměnu jednoho typy vozů (či z jedné linky) a zamluvit si pak v rámci opce i další. Údržba musí nějak probíhat a je fajn si to… Číst vice »

Jenki

Jen pro upřesnění : Pragoimex nemá s Cegelecem nic společného, naopak funguje jako součást skupiny Škoda (i když se to nesmí říkat moc nahlas). Povšimněte si, že do svých výrobků posledních cca 10 let montuje pouze výzbroje Škoda, pokud si zákazník nevynutí něco jiného.

Rochličák

Ano, to vím. Jen jsem si neuvědomil, že i LF+ a INka mají škodováckou elektrovýzbroj. Takže pokud by se Plzeň zbavila úplně všech T3 i KT8, pak by se tam ten monopol ve výzbrojích už vytvořil. Může být?

Jenki

Ano, je to tak.

medical_examiner

Teď ano. Ale pak přijde nucená hegemonie Pragoimexu, pověřeného výrobou více než 1000 tramvají T3R.N a KT…

MHD

Vzhledem k tomu, kdo dělá v Plzni údržbu, bude jasné kdo podá nabídku. Pravděpodobně bude osamocená a cena nebude příliš konkurenční. Ale rád se budu mýlit 🙂

Ondra K.

Však už v předchozích dvou výběrových řízeních, ze kterých vzešly EVO2 a 40T byl vždy pouze jeden uchazeč. V situaci kdy jeden výrobce zajišťuje údržbu všech vozidel nikdy žádná konkurence nevznikne.

MHD

Jasně, na to jsem přesně narážel. Proto nechápu, za co mám ty mínuska. Ostrava dopadne naprosto stejně. S účastí Stadlera a jiných na VŘ se může rozloučit.

zdeva

Chtějí půlku obousměrných…to pražské odborníky dp nenapadlo. Aspoň máme skoro 30let staré kachny.

medical_examiner

A u těch i zůstane…👺

Kalanis

Naopak, v patřičných orgánech z toho už jsou těžké hlavy. Protože se množí konečné s úvratěmi. Ale to nejsou ty rozhodující na penězovodech. Proto se do Prahy stěhovalo tolik kachen.
Navíc je třeba napsat i B – a to že časté střídání směru jízdy úplně nesvědčí uhlíkům v motorech. Extrém na tohle byla výluková „lanovka Letná“ (Pštross – Letná).

Alfons

Je mi az podivuhodne, ze i Plzen (po Ostrave a Brnu) se odhodlala vyradit T3 na rozdil od hlavniho mesta. Proc se Praha mermomoci drzi techto tramvaji? Je to snad otazka nedostatku financi? Dekuji za odpoved.

DavidV

Vozy 15T Praha pořád splácí

VRTka

Ono 80 milionů za KRÁTKOU tříčlánkovou 15T prom Prahu je i v současné době opravdu hodně – a v době tendru to bylo hodnotově ještě mnohem víc – a kupodivu ani kousek není udělán ze zlata…
A ano, Praha by si už konečně zasloužila normální tramvaje – nemít jako výkřik hospodárnosti repasovaný KT8 z Miškolce – kam si místo nich koupily NOVÝ tramvaje Škoda….

medical_examiner

A ty by pak stály rovných 100 milionů za jednu…
Naopak. Škoda bude rozprášena tak, že bude pod zvýšenou ostrahou vyrábět pouze osobní automobily…👺

Jedine vlaky

Praha již investovala přes 20 miliard Kč do nákupu nových tramvají Škoda 15T. S obnovou začala mnohem dříve, než některá jiná krajská města. Zřejmě Praha nemá těch 15-20 miliard na každý rok, aby mohla investovat do tramvají. Myslím si, že s nějakou přestávkou, třeba za 4-5 let, se opět začne investovat do nových tramvají, do té doby budou splacené i ty Škodovky. Praha je velká a na tyto nákupy potřebuje obrovské množství peněz.

Alfons

Jenze to tedy tim padem neodpovida strategii DPP, ktera se venuje druhe/treti rekonstrukci T3 (a to az do roku 2026). Prijde mi to jako mareni zdroju na neperspektivni stroje.

Juraj

V březnovém DP-kontaktu je kratičká zmínka, že dozorčí rada projednala strategii obnovy tramvají od roku 2024. To je zhruba čas, do kdy se splatí nákup 15T a pak se může uvažovat dál. Ty wany jsou spíše takové intermezzo.

Ondřej

Ono je to také tím, že 15T jsou dražší než to co se (v Plzni, Brně, Ostravě) kupuje teď. Praha zbytečně kupovala drahé tramvaje v době kdy ostatní města kupovala Varia (které jsou stále mnohem lepší než klasické T3) a teď nemají peníze.

Cestovatelix

I Riga nakupovala 4článkové 15T dráž, než Praha, navíc se zkracovaly zastávky na 2XT3. snad se po roce 24 dočkáme delších tramvají.

jkjk

A toho manažera Škody, co kvůli obvinění z úplatkářství v souvislosti s tímto nákupem seděl v Lotyšsku ve vazbě, už pustili?

Jedine vlaky

15T je 100% nízkopodlažní, polovina z nich má klimatizaci, je v nich celkem příjemná a tichá jízda. Vario je hlučné, většina vozů šíleně vibruje při jízdě, není zajištěna 100% nízkopodlažnost a kromě jednoho kusu v Ostravě nemá žádný vůz klimatizaci. Při srovnání 15T vs. Vario bych jednoznačně volil 15T, a myslím si, že i obyčejná veřejnost by si vybrala stejně.

David

Nejde jinak než souhlasit. Sice v Ově už má více Varií klimatizaci, ale stále to jsou jen jednotky.

Vario je prostě ve všech ohledech nepovedená tramvaj, která ani nepřináší nic nového (pokud se podíváme na reko T3 v některých městech je to v podstatě Vario jen s jinýma čelama.)

15T je něco co v ČR a ani jiných přilehlých zemích nemá obdoby.

Vašek

Jak nemá obdoby? Třeba pro cestujícího mnohem příjemnější CAF v Budapešti. Také tam mají Combino Supra od Siemensu. Poláci mají svoje Pesy a Německo a Rakousko bych řekl, ze jsou velmi blízko.

Márty

Moje zkušenost s Budapešťskou CAF nebyla zrovna valná. Kvůli neotočným podvozkům byl průjezd křižovatkou fakt za trest. Otočné podvozky jsou také to, co odlišuje nové tramvaje v hlavních městech okolních zemí od naší 15T. Takže ačkoliv jsem reagoval na Davidovo tvrzení, že 15T nemá obdoby, ze začátku stejně jako vy, tak když se nad tím zamyslíte, je to vlastně fakt pravda.

Vašek

Já si tam nevšiml, že by průjezd křižovatkou byl problém. Za to jsem si všiml, že klimatizují, že vnitřek je po celé délce stejně široký a že na každé nerovnosti nemlátí lišty na harmonikách, tedy jsou výrazně tišší. V té době na 15t byla taková vymoženost, ze rukojeť mělo je každé druhé okénko.

Jestli to má podvozek takový, nebo makový je cestujícímu fuk.

Márty

Tak chybějící klimatizace v první půlce tramvají je samozřejmě dost nepochopitelný nedostatek, to jo. O sebe mlátící lišty mě moc netrápí, ale beru, že někomu to vadit může. To ale není myslím neřešitelná věc. Interiér 15T mi přijde řešený docela dobře a rozhodně nesouhlasím, že takový nebo makový podvozek je cestujícímu jedno. Bez otočného podvozku se to prostě cukat v zatáčkách a na křižovatkách bude, což snižuje celkový komfort pro řidiče i cestující. porovnejte jízdu v 14t a 15t.

VRTka

Uvědomte si, že ta tramvaj jede ve své více jak hodinové trase po Hungaria Korút přes jednu ?? pravouúhlou křižovatku do jižní kancelářské zóny na levém břehu Dunaje a jednu až dvě velmi tupoúhlé křižovatky na levém břehu v severní části města…

Márty

Myslím jakékoliv křížení kolejí, těch je tam víc. Nebylo to zrovna komfortní, ale možná jsem měl smůlu, zas tak moc jsem toho s nimi nenajezdil. Na tu trať, kde jezdí, se hodí v pohodě, ale je to prostě tramvaj jiné koncepce než 15t. A ať hledám jak hledám, nenacházím podobnou tramvaj jako 15t, (tj. Plně nízkopodlažní se všemi otočnými podvozky) nikde v okolí. Tudíž bez přihlížení k tomu, kam je jaká tramvaj vhodná, ale pouze s pohledem na její konstrukční řešení, je 15t tramvaj, co nemá v okolních zemích obdoby.

A. Mikulka

Zrovna ten CAF je proti tomu Combinu Supra jednoznačně krok zpět.

Jiří Kocurek

Áno, je to tak. Do Vario LF musí vždy po schodech, žádná inovace se nekoná, nic nového to nepřineslo a plošinu pro vozíčkáře také ignorujte.

David

Kdybyste se zamyslel, došlo by Vám, že porovnávám T3R.PLF (případě SLF) a Varia. Jaké rozdíly jste mi schopný říci teď? Reakce na ostatní: Věřím, že kdyby 15t objednával někdo jiný než DPP, nemusela by to být tak dobrá tramvaj jako je, DPP si tam prostě nechal dát věci, které jsou super. Ale i celý koncept tramvaje je skvělý. Ano najdou se chybičky, ale v porovnání s jinými tram je člověk dokáže odpustit. Ani nevěřím, že je někdo schopný říci, že je jedno zda otočné nebo pevné podvozky. Dyt ty pevné se snad nehodí vůbec na nic kromě jízdy po rovné… Číst vice »

Rochličák

Možná bych rozlišil VarioLF(R.E) s asynchronními motory a LFR.S. Ty starší byly paradoxně docela slušným skokem proti zrychlovačovým T3. Esková varia jsou pak takovými převlečenými wanami. Unifikace s asynchrony v ostatních komponentech, ale technicky málo benefitů oproti T3 modernizovaným. Zrychlovačů už moc nenajdeme, tak doufejme, že už další Varia nevzniknou.

15T posunulo pražský podnik hodně dopředu (stejně tak Rigu), avšak nemyslím si, že by byla jeho koncepce vhodná pro menší provozy. Tady fandím Škodovce, aby 40T fungovalo ještě lépe než 15T. V té modularitě tomu tak bude zcela jistě a v servisní náročnosti (nebo spíš nenáročnosti) snad taktéž.

PIDofil

Ono by se i v Praze uživilo docela dost pouhých „dvoučlánků“ na bázi 15T (samozřejmě spřahovatelných) – linek vhodných pro vozidla s menší kapacitou než 15T by bylo možno při celosíťově jednotném intervalu vymyslet dost a byla by to i dobrá vozidla pro noční provoz,

Rochličák

Tuším, že doktor Šurovský říkal, že by se tomu principiálně nebránil, ale že vývoj 15T byl ukončen a že z důvodů jednak finančních a jednak nedostatku prostoru na Lazarské (po obnově trati přes Václavák by se mohl centrální přestupní bod posunout) se přistoupilo k další modernizaci T3.

medical_examiner

Posunout přestupní bod na Václavák…
Já chápu – aby to ti flamendři měli po ruce…

Ondra K.

Pod zjednodušeným označením VarioLFR.S se skrývají tramvaje jak se stejnosměrnou výzbrojí (Plzeň), tak s asynchronní (Ostrava a Olomouc).

Ondřej

Jenže já jsem netvrdil, že Vario je lepší než 15T. Já tvrdím, že Praha koupila drahou tramvaj v době kdy vůbec nemusela a ve výsledku by měla lepší vozový park než má dnes kdyby prostupovala jako ostatní města. Protože minimálně já bych měl radši 1000 Varií než 250 15T a 500 T3 to prostě vyjde pro cestující líp.

TPal.

Já si zas myslím, že je třeba přemýšlet holisticky. Varia jsou sice hezká, ale možná tak prvních 5 let, víc ne. 15T vydrží v dobré kondici X let. Ještě za 10 let ta vozidla budou vypadat moderně.

Mezitím Praha může nakoupit další zajímavé tramvaje a pokrok může postoupit.

Jedine vlaky

Vario je děs. Děkuji, nechci.

medical_examiner

Je vyložená defraudace kupovat jednotky…
Nakoupí se 396 Varií, a výplody Scheißewerke Pilsen budou moci putovat…třeba na Slovensko…👺

medical_examiner

Příjemná a tichá jízda…vy jste rozený šprýmař!
Při jízdě rachot středověkého rytíře a na četných pražských křižovatkách skřípání jak vidličkou po talíři…

A. Mikulka

To si pletete se 14T.

Zdrasa

Řekl bych, že významnou roli bude hrát i to, že Praha díky svému bohatství nemůže využít dotace. Nevím, jak je to u tramvají, ale když jsem nedávno viděl v jednom ústeckém autobuse, že 80 % zaplatila EU, tak jsem se rázem nedivil, že máme stejné busy jako Paříž. Když se nakupuje komplet z vlastního, je to holt dražší a obnova vozového parku pak trvá déle.