Plzeň na léto chystá další velké opravy tramvajových tratí, mají přinést nižší hlučnost

Opravy na sebe budou navazovat, aby nekolaboval provoz.
Cestující v Plzni musí i letos počítat s velkými výlukami kvůli rekonstrukci tramvajových tratí. Hlavními dvěma akcemi bude letos modernizace úseku Skvrňanské a Přemyslové ulice a rekonstrukce křižovatky U Jána.
Na úpravu trati směrem na západ již běží soutěž s odhadovanou cenou 171 milionů korun, termín podání nabídek je příští týden. Modernizace má snížit i hlukovou zátěž z provozu tramvají.
Obě akce mají na sebe navazovat, aby nedošlo ke kolapsu dopravy. Nejprve proto projde úpravou křižovatka U Jána. Rekonstrukce tramvajového oblouku měla být součástí celkové přestavby křižovatky, ale od té se v obavě z dopadů na již tak komplikovanou dopravní situaci ve města rozhodlo vedení radnice letos ustoupit. Oprava trati ale už nepočká. Začne na konci června, skončí na počátku srpna.
„Oblouky jsou v tomto hodně zatěžovaném místě ve velmi špatném technickém stavu,“ řekl náměstek primátora pro oblast dopravy a životního prostředí Aleš Tolar.
Stavba bude probíhat za provozu, avšak s omezením některých odbočení aut v křižovatce. Tramvaje však tímto úsekem projíždět nebudou. Mezi zastávkou Sady Pětatřicátníků a Hlavní nádraží tak budou cestující po dobu několika týdnů přestupovat na autobusy náhradní dopravy. Rekonstrukce je naplánována na školní prázdniny, kdy jsou dopravní intenzity obecně nejnižší.
Oprava trati v ulicích Skvrňanská a Přemyslova by měla začít v srpnu. Bude letošní největší akcí v rámci oprav tramvajové infrastruktury.
Modernizace až do příštího roku
„Modernizaci této tratě je nutné rozdělit do čtyř etap. Začneme stavbou v rozsahu od křižovatky u Centrálního autobusového nádraží (CAN) po křižovatku Skvrňanské s Tylovou ulicí. Zde se pustíme do rekonstrukce trakčního trolejového a kabelového vedení, avšak bez úprav na vlastní tramvajové trati,“ popsal zahajující etapu prací související s modernizací tratě na Skvrňanské první náměstek primátora pro oblast technickou Pavel Bosák.
Na tuto etapu bude navazovat už samotná modernizace trati v rozsahu křižovatky Přemyslovy ulice s ulicemi Kotkova a Kalikovská až po křižovatku u CAN ve Skvrňanské ulici. Součástí této etapy je rovněž přejezd v křižovatce CAN a pak také opravy vodovodu, kanalizace, komunikací, chodníků, nástupních ostrůvků či modernizace světelné signalizace pro tramvaje i auta. Další etapa pak zahrnuje úsek Palackého náměstí a Přemyslovy ulice.
Poté budou následovat opravy na Palackého náměstí od křižovatky Přemyslovy ulice s Jízdeckou po křižovatku Přemyslovy ulice s Kalikovou a Kotkovou. Součástí této etapy je rovněž úprava přejezdu v křižovatce Kalikova x Kotkova. I v této části stavby bude řešen vodovod, kanalizace, veřejné osvětlení či úprava trolejového vedení, úprava trakčního kabelového vedení, nástupní ostrůvky, ovládání výhybek a úpravy na světelné signalizaci. Dokončení této a následující fáze je předpokládáno příští rok.
Po celou dobu stavby bude vedena náhradní autobusová doprava od Palackého náměstí po zastávku Vojanova s využitím stávajících autobusových zastávek na trase a se zřízením provizorních zastávek v jízdních pruzích komunikací.
Další na řadě je Lidická
Správa veřejného statku města Plzně letos také zahájí projekční práce na rekonstrukci tramvajové trati v Lidické ulici.
„Nejstarší úsek v této lokalitě pochází z roku 1986, a dosud neprošel větší opravou. Stávající koleje, včetně pražců, se blíží konci životnosti. Rekonstrukcí projdou téměř dva kilometry tramvajové trati linky číslo 1, od křížení Lidické ulice s Karlovarskou až po křížení se Studentskou ulicí,“ popsal nutné opravy Tolar a dodal, že dojde také k mírnému posunu polohy zastávky Lékařská fakulta v souvislosti s připravovanou výstavbou nové křižovatky v tomto místě.
Ta napojí budoucí zástavbu pod Fakultní nemocnicí Plzeň. Pro případ mimořádných událostí budou také položeny nové kolejové oblouky pro obousměrné odbočení tramvají z Lidické do Karlovarské ulice. Záměrem je trať i ozelenit. Součástí stavby bude i zrušení a zasypání stávajících dnes již zaslepených podchodů.