Plzeň letos přestěhuje Faltusův most. Za hranicemi města poslouží pěším a cyklistům

Zakázku za 50 milionů korun získal Metrostav TBR.
Památkově chráněný Faltusův most čeká letos stěhování. Z bývalého areálu Škodovky v Plzni ho čeká přesun těsně za hranice krajského města na sever. Poslouží pěším a cyklistům pro překonání silnice I/20 na Karlovy Vary.
Zakázku na přesun a osazení získala společnost Metrostav TBR za 50 milionů korun bez DPH. Část nákladů má pokrýt evropská dotace. Práce na přesunu a uložení Faltusova mostu už začaly, oznámilo město v tiskové zprávě.
„Po mostu chodily generace Škodováků do práce, ale při přestavbě tratě byl sejmut a ležel nevyužitý. Město ho získalo do vlastnictví a stát most uznal za kulturní památku. Nebylo tedy možné, aby skončil jen tak ve šrotu a jsem rád, že konstrukce bude mít zase nové využití a cyklisté a chodci díky němu budou moci bezpečně a pohodlně překonávat rušnou karlovarskou výpadovku,“ řekl náměstek primátora pro oblast dopravy a životního prostředí Aleš Tolar.
Na mostě v novém umístění vznikne nová železobetonová mostovka. Tím bude obnoven jeho původní charakter ze 30. let minulého století. Osvětlení vyřeší trojice historizujících svítidel umístěných na horním rámovém portálovém ztužení, a to na začátku, uprostřed a na konci mostu.
Odkoupeno za cenu šrotu
Most navržený Františkem Faltusem vyrobily Škodovy závody v roce 1931. Původně sloužil Škodovákům k překonávání železniční trati na Domažlice, která areálem Škodovky prochází. Podle Jany Bukovské z Národního památkového ústavu v Plzni šlo o první použití ocelové konstrukce plně svařované elektrickým obloukem u silničního mostu na území tehdejšího Československa. Ve své době šlo také o největší most svého druhu na světě. Na svém původním místě sloužil do roku 2019, pak jej odkoupilo město Plzeň za cenu šrotu, tedy přibližně za 3,5 milionu korun.
Takzvaný Faltusův most nese jméno profesora Františka Faltuse (1901–1989), který po studiu techniky ve Vídni a práci v tamní mostárně Waagner-Biro nastoupil v březnu 1926 v Plzni do Škodových závodů. Stal se průkopníkem nové technologie svařování mostních konstrukcí.
„Přímo na mostě budou cedule, z nichž se lidé dozvědí o osobě projektanta mostu a jedinečnosti konstrukce, která je dokladem výjimečné strojírenské minulosti našeho města,“ dodal Aleš Tolar.
(s využitím tiskové zprávy Plzně)