Plzeň chystá nové řízení křižovatek, technologie spočítá i lidi na přechodu
Křižovatka Plaské a Studenské v Plzni. Foto: Plzen.eu
Video detektory zjistí, kolik je na křižovatce motocyklů či kol.
Video detektory zjistí, kolik je na křižovatce motocyklů či kol.
I přes všechnu chytrou technologii bych tam nechal nějakou záruku, že každá strana dostane zelenou třeba co 2 minuty.
Jsem zvedav jak to bude fungovat. Prijde 1 chodec a zastavi 5 aut a kdyz se budou rozjizdet tak pekne zasmrdi, misto aby 1 chodec pockal 15vterin nez projede tech 5 aut. Verim ze cervena ani chodce nezastavi, vidam to casto. I zelena pro chodce znamena ze ma prechod opustit neprodlene, ne oni zpomali na zelvu. Cyklista i na cervenou bez problemu jede, zazilo to me dite, kdyz ji cyklista nedal prednost. Je dodre ze tam byla kamera. Hadal se do krve ze on jel na zelenou a bylo divne ze auta stala. Vzdy je to o lidech, ohleduplnost je… Číst vice »
Jen doplním, úsek dle vašeho začíná „u Gery“, „Družba“ ke na druhém konci aleje Svobody, křižovatce s Karlovarskou.
Jinak jsem na to zvědav, občas mám pocit, že to v Plzni vznikl příměr „blbej jak seřizovač semaforů“
To zni dobre! Dovedl bych si toto reseni predstavit i v dopravne naprosto pretizenem krajskem meste Zlin 🙂
Jsem myslel, ze tam to funguje roky a delaji to domaci CROSS ZLÍN ?
Tak na to jsem zvědavý. Plzeň je momentálně vybudovaná tak, aby sloužila téměř výhradně motoristům. O čemž svědčí i to, že hlavní třída přeplněná auty, ale i kamiony, které tam už tuplem nemají co dělat, je přímo ve středu města.
Rozhodně ne na rampě u zákazníka (=obchodní řetězec) a vykládat zboží.
Ty představy některých, jak by všechno bylo v obchodech ikdyby silniční doprava vůbec neexistovala, ulice nebyly potřeba a nad vodovodním potrubím by byla alej. A nedejbože, kdyby zlé vodárny chtěly rekonstruovat vodovodní potrubí pod čerstvě zasazeným, soudní pře už kvůli tomu byla nejméně jedna.
Stejně je vtipné, jak se musí pokročilá umělá inteligence složitě učit něco, co i člověk s průměrným IQ vyhodnotí na monitoru za zlomek vteřiny. Kombinace 3 druhů účastníků silničního provozu fakt není “rocket science”. Ale chápu, že každou křižovatku nemůže řídit samostatný dispečer. Tak snad to tu AI naučil správně a průjezdnost se fakt zlepší. Jinak postřehy z Prahy – paradoxně asi nejplynulejší je doprava v případě, kdy semafory nefungují. Oni se tam ti účastníci provozu vždycky nějak srovnají a obvykle funguje i slušnost a pouštění vozidel či chodců, kteří na to zrovna nemají nárok. A dopravní zácpy nejsou v… Číst vice »
Jestli vám přijde vtipné, že na rozpoznávání vozidel a chodců potřebujete moderní pokročilou AI, tak buď přeceňujete možnosti dnešní techniky, nebo (a to se bojím) hluboce podceňujete složitost lidského mozku.
Neříkám, že musí jít o vrchol dnešních AI, ale rozhodně to není nic jednoduchého (se spolehlivostí, která bude postačovat řízení provozu).
Ta umělá inteligence tam není kvůli 3 druhům účastníků provozu, ale kvůli detekci objektů z obrazu. Kdyby u sebe každý chodec, cyklista, motocyklista, a auto měly radiomaják, podle kterých by je křižovatka detekovala, nebude tam AI nutná. Ale lidé se kupodivu nechtějí vybavovat dalším zařízením jenom aby mohli překonat křižovatku.
Ty dokážeš ve zlomku sekundy vyhodnotit situaci na několika křižovatkách najednou?
I toho slepeckého psa musíte vycvičit (= pes se učí) a to má za sebou tisíce let vývoje s člověkem.
Umělá intelegence se tomu říká proto, že se umí učit. Narozíl od rozhodovacího algoritmu if/elif/else, který jen tupě třídí podle toho, jak byl napsán a od cedníku se inteligencí v ničem neliší.
Že by umělá inteligence prozradila důvod, proč některé křižovatky v centru Plzně téměř nestihnete přejít, přestože jdete docela svižně? Ne, nejde o krátké doby cyklu pro pěší, ale primárně o to, že město nemá dokončen obchvat, a tak jsou pěší nuceni k pelášení.
Zpoza volantu bych rád doufal, že umělá inteligence zamezí padání červené do jízdy uprostřed noci, resp. že bude trochu lépe fungovat zelená vlna.
Co znamená „nestihnete přejít“? Interval mezi koncem zelené pro chodce a puštěním kolizního směru vychází z nějaké normované minimální rychlosti chodce. Nepřipadá mi pravděpodobné, že by to někdo spočítal špatně.
Typický křižovatka v Sadech, směr od Plazy k Poště. Zelená přestává svítit, když je člověk cca v 1/2 křižovatky. Následně má zelenou tram 1 od Pošty nebo auta od Starého Divadla. Pokud jdete pomalu, vzniká kolizní situace.
Byl jsem i svědkem, jak rychleji startující auto troubilo na chodce, který se lekl, chtěl zacouvat zpět, ale tam už jela 4 ze Sadu směr Košutka.
V Plzni je více míst, kde zelený panáček „vpustí“ chodce do křižovatky a téměř okamžitě se mění zpět na červeného.
Nic z toho, co jste popsal, není problém. Zelená slouží pro vstup do vozovky, pak už je jedno, co svítí. I kdyby zelená svítila hodinu, stejně nastane ten okamžik, kdy svítí zelená, chodec udělá krok do silnice a v tom zelená přeskočí na červenou.
Pan Martin popisuje stav, že i když vkročím hned do vozovky na zelenou, tak není možné přejít křižovatku na zelenou, což je dle mého špatně. V komentářích zde jsou citované normy, ale na té konkrétní křižovatce u pošty v Sadech 35 to rozhodně nemůže být normové, neboť se to prostě přejít nedá. A když jsme u těch norem, nemělo by to rovněž být tak, že poté, co skočí červená, by měla až po uplynutí určitě doby skočit zelená pro auta? (doba by se počítala jako šířka komunikace x minimální rychlost chodce). Na předmětné křižovatce tomu rovněž tak není.
Pan Martin popisuje stav, že i když vkročím hned do vozovky na zelenou, tak není možné přejít křižovatku na zelenou, což je dle mého špatně. Podle vás je to sice špatně, ale ve skutečnosti je to v pořádku a nezpůsobuje to žádný problém. Něco jiného je, že chodci jsou v signálním plánu jenom trpěni a dostávají jen minimální možný čas, většinou když v kolizním směru auta stejně jezdit nemohou kvůli jiným autům – a někdy ani to ne. To je ale jiný příběh. neboť se to prostě přejít nedá To tady zatím nikdo nepotvrdil. Zatím je tu jenom několik lidí, kteří… Číst vice »
Problém popisované křižovatky (https://mapy.cz/zakladni?pano=1&source=muni&id=1243&pid=72500014&newest=1&yaw=1.896&fov=1.257&pitch=0.173&x=13.3740043&y=49.7485785&z=19) je rovněž v tom, že je poměrně dlouhá. Křižovatka se opravdu přejit na první dobrou nedá (když vcházím na silnici s rozsvícením zelené, musím popoběhnout, abych to jakž takž stihl, a to ještě jenom z jedné strany, neboť zde se rozsvěcují semafory na jedné straně dříve nežli na druhé. Všichni tady snad chápou, že když padne červená, tak to musejí dojít (co si tak pamatuju, tak to nechápal snad jen Rain man ve slavném americkém filmu – don´t walk bylo don´t walk 🙂 )
Co přesně znamená „abych to jakž takž stihl“?
Mě není jasná situace, proč auta na křižovatce při odbočování vpravo mají zelenou dříve než pěší, který přechází po přechodě, který tato auta přejíždějí. Podle mě tak vzniká kolizní situace. Proč se zelená pro chodce nemůže rozsvítit dříve než zelená pro odbočující auto?
Protože by tím měli chodci přednost a to je nežádoucí, ve všem musí mít přednost auta. Určitě je to dělané se záměrem, aby auto stihlo odbočit a „nezdržovali“ ho chodci.
Někde to ještě může být dané tím, že přechod je hned na kraji kolizní trasy a je na té trase dál, zatímco odbočující auto musí ke kolizní trase nejprve dojet a je pak na ní dřív (tj. auta v kolizním směru stihla odjet). To ale u běžné křižovatky, kde není hodně předsazená stopčára, nemůže dělat odhadem víc než necelou sekundu.
Protože by tím měli chodci přednost a to je nežádoucí,
LŽI LŽI LŽI LŽI LŽI LŽI.
a důvod lží? Nenávist. Ten zákon je veřejný, jeho neznalost vás neomlouvá.
V zákoně ovšem není napsáno, že při odbočování vpravo musí auta dostat zelenou dřív, než chodci.
Další, co nezná zákon. Obbočujíí vpravo dává přednost chodcům přecházejícím cestu, na kterou odobočuje.
Tudíž žádná kolize, jenom neznalost. Kéž by si všichni „pravidláři“ ten zákon aspoň přečetli.
Víte, čemu se říká „světelná závora“? Když světelná signalizace pouští toho, kdo má přednost, záměrně dřív, než ty, kteří mu musejí dávat přednost. Například pokud je kolizní směr tramvaje a aut, dostanou volno nejprve tramvaje a teprve za chvíli auta – aby až řidiči aut dostanou zelenou, tu tramvaj už před sebou viděli. Ten samý princip dává smysl uplatnit i v případě odbočujícího auta a chodců – když má auto dát chodcům přednost, je dobré to podpořit tím, že chodci dostanou zelenou dřív, aby je řidič viděl na přechodu v okamžiku, když dostane zelenou a vyjíždí. Snižuje se tím riziko,… Číst vice »
Ano, stačilo by oprášit znalost zákona. Zelené světlo znamená možnost vstupu/vjezdu do křižovatky nejen pro chodce, ale i pro všechny ostatní. Ono totiž když už jste v křižovatce, nemůžete udělat nic lepšího, než její překonávání dokončit. Vracet se by bylo jen zdržení a zmatek, a odlevitovat nikdo neumí. Bez ohledu na to, zda je to chodec, cyklista nebo auto.
To o zhasnutí zelené a urychleném dokončení přecházení jste si vymyslel, v zákoně nic takového není. Platí obecné ustanovení, že se chodec na přechodu nesmí bezdůvodně zastavovat nebo zdržovat, ale to platí i tehdy, když má zelenou.
Ne, není to v prováděcí vyhlášce. Prováděcí vyhláška nemůže stanovovat další povinnosti nad rámec zákona.
Tohle vážně nechápu. Chcete poučovat ostatní o tom, že mají znát legislativu, přitom ji sám neznáte, vymýšlíte si a zákon ani vyhlášku si ani neotevřete. Přitom je to na dvě kliknutí. To si myslíte, že to neudělá ani nikdo jiný a bude těm vašim výmyslům věřit?
Když si to neumíte v zákoně sám najít, tady máte odkazy: zákon https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2000-361#p74 a vyhláška https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2015-294#f5701666
§ 5
Povinnosti řidiče
(2) Řidič nesmí
g) ohrozit chodce přecházejícího pozemní komunikaci, na kterou řidič odbočuje,
Což jinak znamená, že chodcům musí dát přednost.
Příště, než budete něco komentovat, raději si to přečtěte. Sice jste správně citoval paragraf zákona, ale úplně mimo tuto diskusi.
Zelená přestává svítit, když je člověk cca v 1/2 křižovatky.
Což není žádný problém, zelená je od toho, aby chodec vstoupil na přechod. Po zhasnutí zelené běží vyklízecí doba přechodu.
Kdo tohle nezná, měl by se dovzdělat, než začne kritizovat. Neboť pak je na úrovni toho troubiče.
Zelená může přestat svítit 3 vteřiny po té, co jste vstoupil do křižovatky, nebo taky může svítit tak dlouho, že byste křižovatku přešel dvacetkrát tam i zpátky. To, jak dlouho svítí zelená, vůbec nesouvisí s délkou přechodu.
Na délce přechodu závisí vyklízecí doba, pravda…
V Kocourkově určitě. Nemám zkušenost s Plzní, ale v Ostravě je několik křižovatek kde má mladý zdraví člověk problém přejít na zelenou, natož starší člověk.
Čemu říkáte „na zelenou“? Víte o tom, že zelená slouží pro vstup/vjezd do křižovatky, a jakmile uděláte první krok do silnice (nebo vjedete třeba půl metru do křižovatky), je už úplně jedno, co na semaforu svítí?
To vysvětlujte motoristům, kterým zrovna na semaforu padla zelená 🙂
Ne, nepadla. Zelená v kolizním směru nepadá v okamžiku, kdy na semaforu chodců padne červená.
Okamžitě určitě ne, ale bohužel to takto bývá, že ač jsem vstoupil na přechod řádně na zelenou a až následně skočí červená, nestihnu mnohdy přejít křižovatku než se rozsvítí autům zelená.
Rovněž nechápu, že v současné době není POVINNOSTÍ při různých opravách na silnici, aby se přenosné semafory vybavovali časovači, za jak dlouho padne zelená a červená, ale to je trochu mimo tuto diskuzi.
To, že se autům rozsvítí zelená dřív, je v pořádku – zase nějakou dobu trvá, než auto dojede k přechodu. Pokud auto dojede k přechodu dřív, než jste stihl dokončit přecházení, je možné, že auto vyjelo dřív, překročilo rychlost nebo vy jdete pomaleji, než předpokládá norma. Každopádně z hlediska zákona je to pořád v pořádku, pořád platí, že vás řidič auta nesmí omezit ani ohrozit. Problém je v tom, že si spousta řidičů chybně myslí, že zelená znamená, že mají absolutní přednost před vším. A pak třeba porušují zákon tím, že troubí na auta odbočující vlevo v kolizním směru, která… Číst vice »
Nech sa paci. Normovana rychlost chodca na prechode je podla normy ČSN 73 6110 4.5 km/h co je priblizne 1.3 m/s. Tato rychlost sa pouziva pre vypocet signalovych planov. Takze dvojpruh by ste mali prejst do 6 sekund.
Ak chcete studovat viacej, najdite si diplomovku nazavanu – Analýza rychlosti pohybu osob na přechodech pro chodce. Mate tam 70 stran ktore rozoberaju rychlost chodcov na prechode.
Norma je ČSN 73 6110 a pocita z rychlostou 4.5 km/h – co je priblizne 1.3 m/s.
To mi osobně připadá jako dost velká rychlost. 5 km/h je podle mne trochu svižnější chůze, a tipoval bych, že třeba starý člověk o berlích těch 4,5 km/h nedá.
Počítá se v té normě čistě s rychlostí chůze, nebo jsou tam i věci jako reakční doba a nějaká ochranná rezerva?
No 5 km/hod já vždycky bral spíš jako průměrnou rychlost chůze. Svižnější chůze je tak 6 km/hod. Ale souhlasím s tím, že starší lidé nemusí dát ani ty 4 km/hod. Jak by se ale mělo počítat s reakční dobou? Chodci který už je na přechodu, sice může padnout červená, ale jak na ní má reagovat? Měl by prostě dokonči přecházení. I bez toho, aby popoběhl. To spíš by mohl mít vliv reakční doby u řidičů, kterým padne zelená – u některých mám pocit, že to trvá i víc než sekundu, než na to stihnou zareagovat a začnou se rozjíždět –… Číst vice »
Jde o reakční dobu chodce na chodníku na to, že už padla červená a do silnice vstupovat nemá. Reálně chodci vstupují do silnice i na červenou, stejně jako auta vjíždějí na oranžovou – protože ani chodec nezastaví, když už má nakročeno, a i chodci nějakou dobu trvá, než červenou vůbec zaregistruje.
Jezdit po Plzni autem je fakt za trest. Tak špatně seřízené světelné křižovatky jsem snad nikde neviděl. Město, které leží v pánvi, pro koncentrování exhalací ideál a když se rozjedete na zelenou, tak na 99% na další křižovatce červená a pak zase rozjezd… Současný stav musel vymyslet nějakej ech inženýr. A tak Plzni přeju jen a jen víc inteligentních křižovatek. Obyvatelé si to zaslouží.
Byla vyvinuta opravdu velká snaha toto zlepšit. Nelze. Příliš komplexní vztahy, zlepšení jednoho směru vede na kolaps jiných. :/
Určitě ne, při jízdě z Bolevce do centra opravdu dojedete jedenu křižovatku a červená, rozjezd, další křižovatka červená a tak stále za sebou. To jsou navíc takové směry, jako třeba Lidická x Komenského, nebo Majakovského, tam asi kolaps nehrozí, když chvilku počkají. To opravdu zůstává rozum stát.
Už jste byl v Hradci králové a jeho inteligentně řízených semaforech? Ještě byste vzpomínal na řízení po Plzni 😉
To jsem zvědav, zda bude mít jeden chodec v řízení křižovatky stejnou váhu, jako jedno osobní auto. Nebo jestli to bude stejné, jako je to na světelných křižovatkách všude jinde – tj. jakmile by mohl mít volno chodec nebo auto, dostane vždy přednost auto. Dokonce i když chodec zmáčkl tlačítko, ale indukční smyčka žádné auto nedetekuje, protože tam žádné auto není.
Pokud to bude vybavené pokročilou technikou a umělou inteligencí, jak slibuje článek, tak předpokládám že se to bude dít jenom vám a křižovatka se u toho tiše zachechtá.:)
To by bylo výrazné zlepšení oproti současnému stavu, kdy se to děje všem chodcům.
Obzvlášť když Ai vyhodnotí, že by řidič už na tu červenou zastavit bezpečně nestihl, a tak ji rozsvítí, až když je řidič „za čárou“ rozhodnutí a prostě projede toho padáka žluté, červená se mu rozsvítí nad střechou vozu. Protože i tohle AI vyhodnostila správně jako vjetí do křižovatky, což se na žlutou samozřejmě může z výše uvedených dovdů.
Nedává smysl s gumováním zastavit poslední nápravou na stopčáře, předkem za křižovatkou – jel kloubový autobus, popadali stojící, kočka utekla do pračky – raději tohle.
Hlavně, že tady ostatní poučujete, že neznají zákon – a pak se ukáže, že ho také neznáte. AI nic takového samozřejmě vyhodnocovat nebude, protože od toho, aby řidič stihl bezpečně zastavit, je na semaforu oranžová a pak vyklízecí doby křižovatky. To, že kloubový autobus zastaví s gumováním poslední nápravou na stopčáře, se neděje, a žádná AI k tomu není potřeba. Stačí znát stávající pravidla silničního provozu.