cargo

Plavební komora Štvanice je hotová, vznikla nová stání pro lodě

Nová zeď a čekací stání zdymadla Štvanice. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářNová zeď a čekací stání zdymadla Štvanice. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Ministr dopravy Karel Havlíček dnes slavnostně ukončil modernizaci zdymadla Štvanice, které je druhým nejvytíženějším v České republice. Komora se především

Ministr dopravy Karel Havlíček dnes slavnostně ukončil modernizaci zdymadla Štvanice, které je druhým nejvytíženějším v České republice. Komora se především dočkala nových stání pro velká i malá plavidla, která tak nebudou muset při čekání složitě manévrovat.

Úpravou prošly obě rejdy, horní byla doplněna o nové čekací stání pro malá plavidla, na dolní vznikla nová stání pro malá i velká plavidla. Rozsáhlejší práce se uskutečnily právě v dolní rejdě, kde byl dosud jen úzký kanál bez čekacího stání. Kanál byl rozšířen do ostrova Štvanice pomocí téměř 200 metrů dlouhé zdi s pacholaty.

Díky tomu dojde podle ředitelky Státní plavební správy Kláry Němcové ke zvýšení bezpečnosti plavby, neboť velké osobní a nákladní lodě budou nově oddělené od rekreačních plavidel.

Negrelliho viadukt a plavební komora Štvanice. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářNová nábřežní zeď a stání pro lodě u plavební komory Štvanice. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářPlavební komora Štvanice. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářPlavební komora Štvanice a Negrelliho viadukt. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářNegrelliho viadukt a plavební komora Štvanice. Pramen: ŘVCPlavební komora Štvanice. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářNová zeď a čekací stání zdymadla Štvanice. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

V horní i dolní rejdě došlo rovněž k vybagrování dna, aby se využitelný ponor zvýšil z 1,8 metru na 2,2 metru, zároveň byly zpevněny břehy. Zdymadlo bylo osazeno novým osvětlením a plavebními znaky. Modernizace komory vyšla na 132 milionů korun.

Zdymadlo Štvanice vzniklo v současné podobě v letech 1907 až 1912, naposledy prošlo rekonstrukcí v 80. letech. Podle Ředitelství vodních cest jde o druhou nejvytíženější komoru v tuzemsku, kterou ročně využije přes 10 tisíc lodí. První je s 30 tisíci smíchovská plavební komora.

Úprava štvanického zdymadla je druhou hotovou stavbou v sérii projektů modernizace vltavské vodní cesty pod Prahou. Jako první dokončilo ŘVC prohrábku dna mezi Mělníkem a Prahou. V běhu je projekt na zvýšení podjezdné výšky pod mosty.

Tagy plavební komora Štvanice Ředitelství vodních cest
3 komentáře