lot
Doprava ve městě Infrastruktura Stavebnictví Vodní doprava

Plavební komora Štvanice je hotová, vznikla nová stání pro lodě

Nová zeď a čekací stání zdymadla Štvanice. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Nová zeď a čekací stání zdymadla Štvanice. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Ministr dopravy Karel Havlíček dnes slavnostně ukončil modernizaci zdymadla Štvanice, které je druhým nejvytíženějším v České republice. Komora se především dočkala nových stání pro velká i malá plavidla, která tak nebudou muset při čekání složitě manévrovat.

Úpravou prošly obě rejdy, horní byla doplněna o nové čekací stání pro malá plavidla, na dolní vznikla nová stání pro malá i velká plavidla. Rozsáhlejší práce se uskutečnily právě v dolní rejdě, kde byl dosud jen úzký kanál bez čekacího stání. Kanál byl rozšířen do ostrova Štvanice pomocí téměř 200 metrů dlouhé zdi s pacholaty.

Díky tomu dojde podle ředitelky Státní plavební správy Kláry Němcové ke zvýšení bezpečnosti plavby, neboť velké osobní a nákladní lodě budou nově oddělené od rekreačních plavidel.

V horní i dolní rejdě došlo rovněž k vybagrování dna, aby se využitelný ponor zvýšil z 1,8 metru na 2,2 metru, zároveň byly zpevněny břehy. Zdymadlo bylo osazeno novým osvětlením a plavebními znaky. Modernizace komory vyšla na 132 milionů korun.

Zdymadlo Štvanice vzniklo v současné podobě v letech 1907 až 1912, naposledy prošlo rekonstrukcí v 80. letech. Podle Ředitelství vodních cest jde o druhou nejvytíženější komoru v tuzemsku, kterou ročně využije přes 10 tisíc lodí. První je s 30 tisíci smíchovská plavební komora.

Úprava štvanického zdymadla je druhou hotovou stavbou v sérii projektů modernizace vltavské vodní cesty pod Prahou. Jako první dokončilo ŘVC prohrábku dna mezi Mělníkem a Prahou. V běhu je projekt na zvýšení podjezdné výšky pod mosty.

3 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
David

Člověk si tak říká, jestli by se spíš neměla celá ta komora přesunout až nad Hlávkův most. Heslo: podjezdná výška

Martin V.

Na předposlední fotce je vidět plavební znak na Hlávkově mostu – 5 metrů podjezdná výška. Ale nad mostem není moc místa, protože tam zavazí vodní elektrárna na konci Štvanice. Podobný problém mají i v Miřejovicích (kde přitom větší část malé PK už dnes nad mostem je, stačilo by ji prodloužit proti proudu).

Jiří Kocurek

Jen si říkám, jestli není potřebnější větší výška spíš u té větší komory.