- Voda •
- Město •
- Stavebnictví •
- Infrastruktura
Plavební komora Štvanice je hotová, vznikla nová stání pro lodě
Ministr dopravy Karel Havlíček dnes slavnostně ukončil modernizaci zdymadla Štvanice, které je druhým nejvytíženějším v České republice. Komora se především
Ministr dopravy Karel Havlíček dnes slavnostně ukončil modernizaci zdymadla Štvanice, které je druhým nejvytíženějším v České republice. Komora se především dočkala nových stání pro velká i malá plavidla, která tak nebudou muset při čekání složitě manévrovat.
Úpravou prošly obě rejdy, horní byla doplněna o nové čekací stání pro malá plavidla, na dolní vznikla nová stání pro malá i velká plavidla. Rozsáhlejší práce se uskutečnily právě v dolní rejdě, kde byl dosud jen úzký kanál bez čekacího stání. Kanál byl rozšířen do ostrova Štvanice pomocí téměř 200 metrů dlouhé zdi s pacholaty.
Díky tomu dojde podle ředitelky Státní plavební správy Kláry Němcové ke zvýšení bezpečnosti plavby, neboť velké osobní a nákladní lodě budou nově oddělené od rekreačních plavidel.
V horní i dolní rejdě došlo rovněž k vybagrování dna, aby se využitelný ponor zvýšil z 1,8 metru na 2,2 metru, zároveň byly zpevněny břehy. Zdymadlo bylo osazeno novým osvětlením a plavebními znaky. Modernizace komory vyšla na 132 milionů korun.
Zdymadlo Štvanice vzniklo v současné podobě v letech 1907 až 1912, naposledy prošlo rekonstrukcí v 80. letech. Podle Ředitelství vodních cest jde o druhou nejvytíženější komoru v tuzemsku, kterou ročně využije přes 10 tisíc lodí. První je s 30 tisíci smíchovská plavební komora.
Úprava štvanického zdymadla je druhou hotovou stavbou v sérii projektů modernizace vltavské vodní cesty pod Prahou. Jako první dokončilo ŘVC prohrábku dna mezi Mělníkem a Prahou. V běhu je projekt na zvýšení podjezdné výšky pod mosty.